Praktikum didaktiky IVZ (Fyzika) Josef Trna 1. Didaktika přírodovědy 1.1 Vzdělávací cíle Důraz na postoje. Úcta k přírodě a k sobě jako součásti přírody a z ní plynoucí ochrana přírody. Základní potřebné praktické vědomosti a dovednosti. 1.2 Vzdělávací obsahy fyzikálního a chemického charakteru Zkoumání vlastností těles (měření), Zkoumání vlastností látek, Astronomie. 1.3 Výukové metody a formy Užití všech vhodných metod a forem. Specifikum experimentální metody (pozorování a pokus) a skupinové formy. Školní experiment, jeho vlastnosti, funkce, klasifikace. 1.4 Výukové prostředky Jednoduché předměty z každodenního života. 1.5 Ekologická výchova Nebezpečné látky. Šetření energiemi, vodou a dalšími surovinami. Ochrana živé i neživé přírody. 1.6 Bezpečnost ve výuce Prevence. Nebezpečí: ostré předměty, horká voda a plamen, chemikálie, elektrický proud. 2. Zkoumání vlastností těles 2.1 Měřené veličiny a jejich jednotky Délka (metr), objem (litr), hmotnost (kilogram), čas (sekunda), teplota (Celsiův stupeň), síla (newton). Veličiny a jednotky soustavy SI. 2.2 Metodický postup osvojování dovednosti měření 1. Motivace 2. Porovnávání 3. Vlastní jednotka a měřidlo 4. Mezinárodní jednotka a měřidlo 5. Řešení úloh a problémů měřením 2.3 Pomůcky pro měření 2.4 Grafické znázorňování vztahu dvou veličin. 2.5 Mezipředmětovost měření veličin