Didaktika matematiky R. Blažková P 3 Přirozená čísla 1. Jak přistupujeme v matematice k chápání přirozených čísel: a) Přirozená čísla jsou kardinální čísla konečných množin. b) Přirozená čísla jsou ordinální čísla konečných, dobře uspořádaných množin. c) Přirozená čísla jsou prvky Peanovy množiny. Zopakujte si pojmy: ekvivalentní množiny, uspořádané množiny, dobře uspořádané množiny, kardinální čísla konečných množin, ordinální čísla konečných, dobře uspořádaných množin. (Viz Drábek, J. a kol.: Základy elementární matematiky pro učitelství 1. stupně ZŠ) 2. Jak se vytváří představa čísla u dětí? Činnosti s konkrétními předměty, přiřazování, nalezení společné charakteristické vlastnosti skupin předmětů. Přiřazování symbolů. Přiřazení čísla. Hejný, M., Stehlíková, N.: Číselné představy dětí. Praha 1999 Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika. Praha 2009. Blažková, R.: Rozvíjení matematických představ dětí. El-portál MU. 3. Jak se přistupuje k zavádění přirozených čísel na 1. stupni základní školy. Sledujte učebnice matematiky pro 1. ročník základní školy a všimněte si, jak přistupují k zavádění přirozených čísel (do pěti, do deseti, číslo 0, do dvaceti). 4. Postupné rozšiřování číselného oboru v jednotlivých ročnících ZŠ: 1. ročník: přirozená čísla 0 - 20 2. ročník: přirozená čísla 0 – 100 3. ročník: přirozená čísla 0 – 1 000 4. ročník: přirozená čísla do milionu 5. ročník: Přirozená čísla 5.Význam přirozeného čísla Množství Pořadí Adresa Kód Veličina 6. Číslice, psaní číslic, zápis čísel. 7. Číselné soustavy, poziční desítková soustava. 8. Numerace Pochopení pojmu čísla Čtení a zápis čísel Číselná řada Znázornění čísel na číselné ose Porovnávání čísel Zaokrouhlování čísel