Přednáška č.1 ¡Školský management ¡ ¡ ¡ ¡ Mgr. Jana Kratochvílová CO JE TO VLASTNĚ MANAGEMENT? obsahu pojmu management se nejčastěji užívá ve významU „řízení“, někdy také „vedení“. V souvislosti s tímto významem si můžeme klást otázku „Co“ je předmětem řízení, „Jak“ je třeba řídit a „Proč, za jakým účelem“. ŠKOLSKÝ MANAGEMENT V OBECNÉM POJETÍ ¡CELKOVÝ SYSTÉM ŘÍZENÍ ŠKOLSTVÍ V ZEMI, OD CENTRÁLNÍHO MAKROŘÍZENÍ (NA ÚROVNI MŠMT), PŘES STŘEDNÍ ČLÁNKY (KRAJSKÉ) AŽ PO ŘÍZENÍ NA LOKÁLNÍ ÚROVNI (JEDNOTLIVÉ ŠKOLY). V TOMTO SMYSLU ZAHRNUJE ŠKOLSKÝ MANAGEMENT VŠECHNY ČINNOSTI A INSTITUCE, KTERÉ VYTVÁŘEJÍ NEBO REALIZUJÍ VZDĚLÁVACÍ POLITIKU. JDE O PLÁNOVÁNÍ, ORGANIZOVÁNÍ, FINANCOVÁNÍ, MONITOROVÁNÍ, EVALUACE RŮZNÝCH OBLASTÍ FUNGOVÁNÍ ŠKOLSTVÍ. ¡ Škola živý organismus ¡Relativně samostatný systém ¡složitý systém vztahů, jedno i obousměrných vazeb a informačních toků, které není možno úspěšně a vyčerpávajícím způsobem popsat a rozšifrovat a ani do schématu zakomponovat. ¡Díky své složitosti musí být systém řízen pojem manage – řídit. ¡ ¡(Schéma škola živý organismus) Školský management v užším pojetí ¡Školský management můžeme vnímat jako komplexní činnost – řízení školy, od plánování, přes hodnocení, rozhodování k uskutečňování záměrů školy. ¡ ¡Klíčová slova, z nichž se řízení skládá jsou tedy: ¡ plánování – organizování – výběr a rozmístění pracovníků – vedení lidí - kontrola Manažerské činnosti ¡předpovídání a plánování budoucnosti – směřování a zaměření školy; ¡obstarávání a přidělování zdrojů – finanční, materiální, lidské, zajištění podmínek ¡organizování a strukturování školy ¡budování pozitivního pracovního klimatu školy, pracovního prostředí, motivování zaměstnanců ¡komunikování se zaměstnanci, dětmi, rodiči, ostatními lidmi z vnějšího prostředí ¡rozvoj školy v souladu s potřebami a požadavky mikroprostředí, mezo a makroprostředí ¡řízení pedagogického procesu ¡evaluace školy a zavádění opatření na základě výsledků evaluace a plánované budoucnosti ¡ Třídní management ¡Součástí školy je dílčí subsystém se svými prvky – třída školy. ¡I zde je prostor pro: v plánování, v organizování, řízení, v rozhodovací procesy a uskutečňování změny, vvedení žáků vhodnocení, kontrolu tedy pro řízení. ¡ Docházíme tak k pojmu „třídní management“ (angl. classroom management). Kompetence manažerská a normativní (Vašutová, 2004) ¡Učitel: ¡Má základní znalosti o zákonech a dalších normách vztahujících se k výkonu jejich profese a k jeho pracovnímu prostředí. ¡Orientuje se ve vzdělávací politice a je schopen reflexe ve své pedagogické práci. ¡Ovládá základní administrativní úkony spojené s agendou žáků a jejich vzdělávacích výsledků, ovládá vedení záznamů a výkaznictví. ¡Disponuje schopnostmi a dovednostmi organizovat mimovýukové aktivity v rámci třídy a školy. ¡Je schopen vytvářet projekty institucionální spolupráce, včetně zahraničí. Role manažera ¡Být dobrý učitel znamená být o dobrý manažer ¡Vazba na: ¡práh tolerance – těžiště rozhodovacích procesů (Kasíková, 2007) ¡učitelovo pedagogické myšlení ¡učitelovo pojetí výuky ¡učitelovy dovednosti (osobnostní, profesionální) ¡zkušenosti Proaktivní chování ¡Jde o aktivní rozhodovací proces učitele, který je charakterizován: ¡ ¡Pozitivní orientací na cíl ¡Záměrným plánováním ¡Preventivním zaměřením ¡ ¡Učitel pracuje aktivně s informacemi o žácích, podmínkách a cílech; přizpůsobuje tomu proces výuky, reflektuje ho a usměrňuje. Reaktivní chování ¡Objeví se v interaktivní fázi výuky jako odpověď na nečekané události. Učitel se rozhoduje nečekaně v nových pedagogických situacích. Literatura ¡VAŠUTOVÁ,J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno : Paido, 2004. str. 108. ISBN 80-7315-082-4. ¡VALIŠOVÁ, A.,KASÍKOVÁ, H. Pedagogika pro učitele. Praha : Grada, 2007. str. 235-241. ISBN 978-80-247-1734-0.