PedF, katedra geografie 1 Geografie obyvatelstva a sídel Mechanická měna obyvatelstva, struktura obyvatel Mechanický pohyb * = mobilita * Změna v zařazení jedince v nějakém systému určených jednotek (útvarů). * Sociální mobilita (profesní, sociální, kulturní skupiny). * Prostorová mobilita (prostorové – regionální struktury). * 1.Periodicita a délka trvání: a) trvalé b) dočasné (denní, týdenní, měsíční, sezónní). 2.Směr pohybu: koncentrační, dekoncentrační, neutrální. 3.Organizace pohybu: živelný, plánovaný, řetězová migrace. * * PedF, katedra geografie 2 Mechanický pohyb * Mechanický pohyb obyvatelstva nebo také prostorová, regionální či geografická mobilita obyvatelstva zahrnuje všechny typy přemísťování (změny lokalizace) člověka. • •4 Typy: §Migrace (stěhování) obyvatelstva §Dočasné změny pobytu (sezónní migrace) §Dojížďka do zaměstnání §Nepravidelné dočasné pohyby obyvatelstva * * Migrace – dvojsměrný pohyb obyvatel PedF, katedra geografie 3 Mechanický pohyb * Příčiny a motivace: ekonomické a mimoekonomické (politické, kulturní, náboženské, environmentální…), push a pull faktory. * * Početnost skupin: individuální, skupinové, masové. * * Prostorový průběh: přímé, po etapách, hierarchický charakter. * * Vnitřní a vnější (zahraniční) – rozdíl v metodikách zjišťování, spolehlivosti dat, způsobech evidence, různá kvalita dat a jejich problematická srovnatelnost! PedF, katedra geografie 4 Vnitřní migrace * Registruje se v ČR od r. 1950. * * Hlášení o stěhování. * * Čtvrtletní publikace v Pohybech obyvatelstva. * * Stěhování přes hranice obcí a v Praze přes hranice urbanistických obvodů. PedF, katedra geografie 5 PedF, katedra geografie 6 Nabidka0009 Nabidka0010 Vnitřní migrace * Registruje se v ČR od r. 1950. * * Hlášení o stěhování. * * Čtvrtletní publikace v Pohybech obyvatelstva. * * Stěhování přes hranice obcí a v Praze přes hranice urbanistických obvodů. PedF, katedra geografie 7 Vnější (mezinárodní) migrace * Příčiny migrací se mění v čase, obecně roste význam ekonomických, ekologických a politických příčin * Sociálními, psychologickými a ekonomickými příčinami migrací se zabývá BEHAVOIRALNÍ GEOGRAFIE. * Důsledky migrací: mění se celosvětové rozmístění obyv., jeho struktura. * Rozdílný dopad pro imigrační a emigrační oblast (demografický, ekonomický). * Organizace a servery zabývající se migracemi: UN.org/popin, IOM.int, IOM.cz, UNHCR.ch, cizinci.cz, migraceonline.cz. • PedF, katedra geografie 8 PedF, katedra geografie 9 Významné migrace * Stěhování národů (5. – 6. st.). * Emigrace do zámoří - 1820 – 1959 imigrovalo do USA 41,5 mil. obyvatel, do Kanady 1851 – 1957 asi 7,5 mil. osob. * Mezikontinentální pohyb černochů z Afriky do Ameriky (1520 – 1850) - 10 – 20 mil. obyvatel. * V letech 1840 – 1947 emigrovalo z Číny asi 12 mil. osob, především do Thajska, Malajsie, Indonésie, Singapuru a Vietnamu. * Vytvoření Izraele = 1,2 mil. palestinských uprchlíků. * Přes třicet milionů lidí bylo vysídleno nebo zlikvidováno během druhé světové války. * V poválečném období vysídlení asi deseti milionů Němců z východní Evropy. * Masová nucená migrace následovala rozdělení Indie a Pákistánu, které si vynutilo přesuny téměř 18 milionů lidí. * V osmdesátých a devadesátých letech - vlny migrace v Somálsku a Etiopii (občanská válka a sucha), v Kurdistánu (z Iráku do Turecka a Iránu), v Jugoslávii. * Významné jsou také pracovní migrace (SRN, Turecko, arabské státy). * PedF, katedra geografie 10 Významné migrace do USA PŮVOD EMIGRANTŮ 1820-1860 (%) 1861-1890 (%) 1891-1920 (%) 1921-1960 (%) stará evropská imigrace 91,2 76,0 25,0 37,3 nová evropská imigrace 0,7 11,5 63,3 21,0 EVROPA CELKEM 91,9 87,5 88,3 58,3 AMERIKA 3,6 9,6 8,4 37,0 ASIE 0,8 2,5 2,8 3,6 AFRIKA A OST. 3,7 0,4 0,5 1,1 PedF, katedra geografie 11 Přistěhovalí * * osoba, jenž se přistěhovala do určité územní jednotky (obec, město, kraj, ČR). * * Nutná změna trvalého bydliště!!!!!! * * = imigrace PedF, katedra geografie 12 Vystěhovalí * * osoba, jenž se vystěhovala z určité územní jednotky (obec, město, kraj, ČR). * * Nutná změna trvalého bydliště!!!!!! * * * = emigrace Další pojmy * Reemigrace - návrat emigrujících obyvatel do původního prostoru. * * Repatriace – přestěhování obyvatel do těch prostorů, z kterých se násilně nebo dobrovolně vystěhovali. Připravená a organizovaná a může být dobrovolná nebo vynucená. PedF, katedra geografie 13 PedF, katedra geografie 14 Základní ukazatele * Hrubá migrace (objem migrace) – suma osob, které se zúčastňují migrace v určité územní jednotce. * hrubá emigrace (suma všech emigrantů) * hrubá imigraci (suma všech imigrantů) * * * Intenzita migračního obratu * * IMO = M/S * * M = všichni migranti (emigranti + imigranti) * S = střední stav obyvatelstva PedF, katedra geografie 15 Migrační saldo * Rozdíl mezi počtem imigrantů a emigrantů. * Kladné hodnoty znamenají, že území získává obyvatele migrací, záporné nám indikují, že migrací obyvatele ztrácí. * * * MS = I – E * * I = imigranti * E = emigranti * PedF, katedra geografie 16 Současné trendy migrace * Poč. 21 století žilo mimo svoji mateřskou zemi na světě 175 mil. lidí. * Velmi nerovnoměrně rozmístěni – 1/2 ve vyspělých a 1/2 v rozvojových zemích (jenom v zemích G7 1/3!), v zemích západní Evropy cca 20 milionů. * Ročně jich přibývá 2 – 4 miliony, podíl migrantů na celkovém obyvatel Země asi 2 %. * Většinu tvoří ekonomičtí migranti, ale 30 milionů jsou uprchlíci (podle Ženevské konvence). * PedF, katedra geografie 17 Příčiny a důsledky migrace * Tradiční rozdělení na bohatý Sever a chudý Jih a prohlubování těchto rozdílů v čase. * Ekologické faktory, mnohde „demografický tlak“. * Politická nestabilita, konflikty a spory. * Psychologické aspekty (modernizace společnosti, snaha poznávat nové …). * Vliv na cílovou populaci: na politické, ekonomické, sociální, demografické a kulturní prostředí. * „není nic trvalejšího, než dočasná pracovní migrace“ (Martin, 1994) * Díky procesu globalizace vyvstává potřeba koordinovat migrační politiku na nadnárodní, kontinentální úrovni. • PedF, katedra geografie 18 Evropa •Rozdělení Evropy na regiony s výrazně odlišným migračním •chováním: • * Země bývalé Jugoslávie, kromě Slovinska. * Západní Evropa. * Země Visegrádu, Slovinsko a Pobaltí. * Ostatní postkomunistické země včetně býv. SSSR. * Rusko. PedF, katedra geografie 19 Integrace cizinců * Multikulturní – Švédsko, Austrálie, Kanada – „všem stejná práva ve všech sférách“ – cizinci zůstávají i po několik generací neasimilováni. * * Diskriminační („differetial exclusion“) – Německo, Švýcarsko, Rakousko atd. – začlenění imigrantů do urč. společenské sféry (trh práce), ale znemožnění získání občanství, participace na veřejném životě. * * Asimilační model – Francie – příliš se neosvědčil – proces jednostranné adaptace. PedF, katedra geografie 20 Další druhy migrace * Dojížďka – za prací, do škol, za službami, za kulturou atd. * * Evidence v rámci SLDB od r. 1961 u pracovní doj. a doj. do škol. * * Doj. za službami, za rekreací… – výběrová šetření. * * Nepravidelné pohyby: hlavně cestovní ruch. * * Komplexní pohled: přechod od relativně nevratným k přechodným formám. PedF, katedra geografie 21 Celkový pohyb obyvatelstva * Výsledek přirozeného a mechanického pohybu. * Charakteristika krátkodobého i dlouhodobého vývoje populace, použití v prognózách vývoje obyvatelstva. * * Celkový přírůstek nebo úbytek obyvatelstva se skládá z přirozeného přírůstku a migračního salda dané územní jednotky v určitém časovém období. * •celkový přírůstek = porodnost – úmrtnost + imigrace – emigrace PedF, katedra geografie 22 Celkový pohyb obyvatelstva * Relativní údaj na 1000 obyvatel středního stavu: * * * * * N = porodnost * M = úmrtnost * I = imigrace * E = emigrace * S = střední stav obyvatelstva PedF, katedra geografie 23 Celkový pohyb obyvatelstva * Celkový počet obyvatel v čase t (St) je potom výsledkem bilance určitého počátečního stavu obyvatelstva v čase o (So) a všech čtyřech složek pohybu v časovém intervalu mezi o a t. * * St = So + N – M + I – E * PedF, katedra geografie 24 Graf Struktura přírůstku obyvatel v letech 1950-2011 PedF, katedra geografie 25 Webbova typologie (Webb J. W., 1963) * Pohyb obyvatelstva - přirozený přírůstek (PP), přirozený úbytek (PU), migrační přírůstek (MP) a migrační úbytek (MU). * Celkový přírůstek: * typ A – kde PP > MU * typ B – kde PP > MP * typ C – kde MP > PP * typ D – kde MP > PU * * Celkový úbytek: * typ E – kde PU > MP * typ F – kde PU > MU * typ G – kde MU > PU * typ H – kde MU > PP * * Aplikace na územní jednotky. * PedF, katedra geografie 26 Kartogram PedF, katedra geografie 27 2 PedF, katedra geografie 28 1 PedF, katedra geografie 29 http://aplikacergsg.sci.muni.cz/uploads/images/Obrazky2/136.jpg PedF, katedra geografie 30 Struktura obyvatel PedF, katedra geografie 31 Struktura obyvatel * Ukazatelé statické x dynamické. * Uplatnění při populačních prognózách. * Používá velké množství různých znaků a analytických i interpretačních technik. •Dělení dle: 1.biologické znaky (struktura obyvatelstva podle pohlaví, věku, zdravotního stavu, rodinného stavu apod.); 2.ekonomické znaky (struktura podle ekonomické aktivity, povolání a zaměstnání, sociální struktura apod.); 3.kulturní znaky (struktura podle vzdělání, národnosti, jazyková, religiózní struktura apod.). * PedF, katedra geografie 32 Struktura obyvatel dle biologických znaků PedF, katedra geografie 33 Struktura obyvatel dle pohlaví * Na základě struktury podle pohlaví se sestavují specifické ukazatele pro vyjádření mnoha procesů (např. úmrtnosti, plodnosti, sňatečnosti atd.) a používají se i při konstrukci měr reprodukce, úmrtnostních tabulek a dalších demografických modelů. * Vyjadřuje dvěma způsoby – feminita a maskulinita. * Muži tvoří cca 50,2% a ženy 49,8% celosvětové populace. * Ve většině evropských států, v USA a bývalém SSSR je převaha ženského obyvatelstva, naopak převaha mužů je především v Indii, v některých islámských státech, v Hongkongu a Singapuru. * PedF, katedra geografie 34 Struktura obyvatel dle pohlaví PedF, katedra geografie 35 Struktura obyvatel dle pohlaví PedF, katedra geografie 36 Struktura obyvatel dle pohlaví * Index feminity (If): * * * * * * Ž = počet žen * M = počet mužů • • • * Index maskulinity (Im): * * * * * * M = počet mužů * Ž = počet žen PedF, katedra geografie 37 Struktura obyvatel dle pohlaví * Možnost vztažení také k určité věkové skupině – specifické indexy. * Větší rozdílnosti v početních podílech mužů a žen vznikají v důsledku působení tří základních faktorů: 1.rozdílnost v počtu rodících se chlapců a dívek, 2.rozdílnost v úmrtnosti mužů a žen, 3.působení migračních procesů. * * Poměr pohlaví při narození tzv. sekundární sex ratio se pohybuje v rozmezí 104 – 107 chlapců na 100 děvčat. * Vzhledem k tomu, že ženy se dožívají vyššího věku než muži, dochází především ve vyšších věkových skupinách k výraznější početní převaze žen (feminizaci). * * PedF, katedra geografie 38 Struktura obyvatel dle věku * Populaci tak lze rozčlenit na tři základní věkové skupiny: 1.dětská složka (předreprodukční) populace (věk 0 – 14 let) 2.reprodukční složka populace (věk 15 – 49 let) 3.postreprodukční složka populace (věk 50 a více let) * 1.dětská složka populace (věk 0 – 14 let) 2.produkční složka populace (věk 15 – 54 let) 3.postprodukční složka populace (věk 65 a více let) * * Klasifikaci věkových struktur provedl švédský demograf Axel Gustav Sundbärg (1857 – 1914) na přelomu 19. a 20. století. • * * PedF, katedra geografie 39 Věková pyramida * Nejčastěji používaný způsob interpretace věkové struktury obyvatelstva. * Podstatou věkové pyramidy jsou dva spojené grafy – histogramy četnosti mužů (levá část grafu) a žen (pravá část grafu). * Na horizontální ose se zobrazuje počet obyvatel a na vertikální věkové kategorie. * Obvykle se sestrojuje pro jednotlivé věkové ročníky obyvatelstva nebo pro pětileté věkové kategorie. * * Mohou nabývat různých tvarů. * PedF, katedra geografie 40 Věková pyramida http://iforum.cuni.cz/IFORUM-11215-version1-Demo43.jpg PedF, katedra geografie 41 Věková pyramida http://iforum.cuni.cz/IFORUM-11215-version1-Demo43.jpg PedF, katedra geografie 42 Sunbärgova klasifikace * Podle výše podílu zastoupené dětské či postreprodukční složky v populačním souboru určil tři populační typy: * 1.Progresivní typ s výraznou převahou dětské složky (okolo 40%), projevuje širokou základnou pyramidy a předpokládá se rozšířená reprodukce obyvatelstva. Každý další ročník je početnější. 2. 2.Stacionární typ, kde podíly dětské a postreprodukční složky jsou vyrovnány. 3. 3.Regresivní typ, kde složka postreprodukční (okolo 30%) výrazně převažuje nad zastoupením složky dětské. Pyramida má zúženou základnu, která je důsledkem zmenšování počtu narozených. PedF, katedra geografie 43 Sunbärgova klasifikace Typy věkových pyramid PedF, katedra geografie 44 Základní celosvětové trendy * Podíl dětské složky činí 30 %. * V hospodářsky vyspělých zemích světa činí tento podíl pouze 18 %, zatímco pro méně vyspělé země dosahuje hodnoty 33 %. * V západní, střední a východní Africe převyšuje podíl dětí na celkové populaci 44 %, v zemích západní Evropy naopak dosahuje pouhých 17 %. * V zemích EU naopak výrazně roste zastoupení obyvatel starších věkových skupin - Itálie 24,1 % a Belgie 22,1 %. Např. ČR měla v roce 2010 22,4 % obyvatel starších 60 let. * * » Demografické stárnutí populace PedF, katedra geografie 45 Demografické stárnutí populace * Snižování plodnosti žen. * Snižování podílu dětské složky v souboru obyvatel. * Přibývání obyvatel v postreprodukčním věku. * * Index stáří (Is): - poměr postreprodukční a dětské složky obyvatelstva. * * * Is = index stáří * Pp = posreprodukční obyvatelstvo * P0 – 14 = předreprodukční obyvatelstvo PedF, katedra geografie 46 Graf Podíl obyvatel ve věkové skupině 0-14 a 65 a více let v letech 1950-2011 PedF, katedra geografie 47 Struktura obyvatel dle sociálně-ekonomických znaků PedF, katedra geografie 48 Bohatý Sever x Chudý Jih * V lidských souborech lze nepochybně nalézat nepřeberné množství nejrůznějších vztahů, souvislostí a studovat jejich funkčnost. * * Nová funkčnost jakékoliv prostorové struktury bezprostředně souvisí s novou organizací prostoru. * * PedF, katedra geografie 49 Současné trendy * V zemích Bohatého Severu, kde náleží státy G7 a většina zemí OECD jsou ve vztahu k nejchudším zemím světa vytvářeny nerovné podmínky pro řešení ekonomických, sociálních a politických problémů. * Neexistence volné soutěže a přístupu k „vysokým technologiím“, které jsou v rozhodující míře monopolizovány zeměmi Bohatého severu. * Suroviny a kreativní lidské zdroje jsou naopak z nejchudších zemí světa odčerpávány. * Dluhy nejchudších zemí dosáhly výše 2,7 bilionu USD. * Vynakládání astronomicky vysokých finančních částek na reklamu a zbrojení zemí Bohatého Severu a nedostatek finančních prostředků ke zlepšení vzdělanosti, zdravotního stavu obyvatel a odstranění hladu a bídy nejchudších zemí světa. * Konzumní způsob života orientovaného na hromadění peněz a majetku. PedF, katedra geografie 50 Ekonomická struktura * Mezi nejdůležitější klasifikace obyvatelstva na základě ekonomických znaků patří členění podle ekonomické aktivity obyvatelstva. * * Ekonomicky aktivní obyvatelstvo - všechny osoby zaměstnané nebo hospodářsky činné, v současnosti nezaměstnané hledající práci, dále ženy na mateřské dovolené, pracující důchodce a tzv. osoby zdržené od povolání (např. vojáci základní služby). * * Ekonomicky neaktivní obyvatelstvo - osoby nezávislé a závislé na živiteli - děti do 15 let, ženy v domácnosti, které nemají žádný zdroj příjmu a také učni a studenti. PedF, katedra geografie 51 Ekonomická struktura * * Míra ekonomické aktivity obyvatelstva: * * Míra ekonomické aktivity vyjadřuje podíl pracovní síly (zaměstnaných a nezaměstnaných) na počtu všech osob starších 15 let. PedF, katedra geografie 52 Ekonomická struktura * * Osoby zaměstnané – všechny osoby 15-ti leté a starší, které ve sledovaném období patřily mezi placené zaměstnané (na základě pracovního poměru, dohody o provedení práce resp. pracovní činnosti, případně na základě jiného smluvního vztahu) nebo tzv. sebezaměstnané (pracující ve vlastní firmě, vypomáhající členové domácností a členové produkčních družstev). * * * Dle definice ILO (Mezinárodní organizace práce) PedF, katedra geografie 53 Ekonomická struktura * Osoby nezaměstnané – všechny osoby 15-ti leté a starší, které ve sledovaném období souběžně splňovaly následující podmínky: 1.byly bez práce, což znamená, že nebyly ani v placeném zaměstnání, ani nebyly sebezaměstnané; 2.hledaly aktivně práci, čímž se rozumí např. registrace u úřadu práce, nebo jiné zprostředkovatelny práce, případně hledání práce přímo v podnicích, podnikání kroků pro založení vlastní firmy nebo hledání práce jiným způsobem; 3.byly připraveny k nástupu do práce okamžitě nebo nejpozději do 14 dnů. * * Dle definice ILO (Mezinárodní organizace práce) * PedF, katedra geografie 54 Pracovní síla * Součet zaměstnaných a nezaměstnaných osob starších 15-ti let. * * Míra nezaměstnanosti - procentuální podíl nezaměstnaných na pracovní síle: * * * * * * R = míra nezaměstnanosti * U = počet nezaměstnaných * L = pracovní síla PedF, katedra geografie 55 Míra nezaměstnanosti * * Obecná míra nezaměstnanosti - podíl všech nezaměstnaných na veškeré pracovní síle daného území. V ČR 6,7 % (září 2012). * * * Specifická míra nezaměstnanosti - např. podle věkových nebo vzdělanostních skupin obyvatelstva určitého území. * * Nízkou míru nezaměstnanosti mají vysokoškoláci (2,4 %) a osoby s úplným středním vzděláním s maturitou (5,2 %). * Vysoká míra nezaměstnanosti přetrvává ve skupině osob se základním vzděláním (25,2 %) a mírně nadprůměrná je v početné skupině osob se středním vzděláním bez maturity vč. vyučených (8,2 %). • * PedF, katedra geografie 56 Míra nezaměstnanosti Ukazatel 2. čtvrtletí 2011 3. čtvrtletí 2011 4. čtvrtletí 2011 1. čtvrtletí 2012 2. čtvrtletí 2012 Míra zaměstnanosti (%) 54,4 54,6 54,5 53,9 54,5 Obecná míra nezaměstnanosti (%) 6,7 6,5 6,4 7,1 6,7 Míra ekonomické aktivity (%) 58,3 58,4 58,2 58,1 58,4 PedF, katedra geografie 57 Míra nezaměstnanosti * Registrovaná míra nezaměstnanosti - Čitatel: přesná evidence registrovaných - dosažitelných, neumístěných uchazečů o zaměstnání, občanů ČR a občanů EU(EHP), vedená úřady práce podle bydliště uchazeče ke konci sledovaného měsíce. Jmenovatel: pracovní síla, tj. počet zaměstnaných v národním hospodářství s jediným nebo hlavním zaměstnáním. V ČR 8,4 % (září 2012). * * • dosažitelní uchazeči o zaměstnání evidovaní na ÚP -------------------------------------------------------- * 100 pracovní síla * * PedF, katedra geografie 58 PedF, katedra geografie 59 Sektory národního hospodářství * Ukazatel celkové úrovně ekonomického rozvoje. * Většina statistik – 3 úrovně (primér, sekundér a terciér), někdy se vyčleňuje také i kvartér. * V našich podmínkách (např. PAVLÍK et al., 1986) se používá členění, které v hrubých rysech vychází z mezinárodně doporučované klasifikace ISIC (International Standard Industrial Classification of all * Activities): * I. (I) zemědělství, lesnictví a rybářství * II. (II) průmysl a stavebnictví * III. (III) doprava, spoje, obchod, pohostinství a ubytování, bytové hospodářství, * (IV) výzkum a vývoj, školství, veřejná správa, peněžnictví a pojišťovnictví, ostatní nevýrobní činnosti. * PedF, katedra geografie 60 ZAMĚSTNANÍ V NH k 30. 6. 2010 Česká republika Celkem v % Celkem 4 880,9 100,0 CZ - NACE sekce z toho: Zemědělství, lesnictví a rybářství A 154,9 3,2 Těžba a dobývání B 47,3 1,0 Zpracovatelský průmysl C 1 213,0 24,9 Výroba a rozvod elektřiny, plynu, tepla D 53,2 1,1 Zásob. vodou; činnosti souvis. s odpady E 48,6 1,0 Stavebnictví F 478,7 9,8 Velkoobchod a maloob.; opr. mot. vozidel G 593,6 12,2 Doprava a skladování H 327,3 6,7 Ubytování, stravování a pohostinství I 186,4 3,8 Informační a komunikační činnosti J 137,0 2,8 Peněžnictví a pojišťovnictví K 113,8 2,3 Činnosti v oblasti nemovitostí L 38,9 0,8 Profesní, vědecké a technické činnosti M 203,5 4,2 Administrativní a podpůrné činnosti N 114,4 2,3 Veřejná správa a obrana; pov. soc. zabezp. O 331,5 6,8 Vzdělávání P 298,3 6,1 Zdravotní a sociální péče Q 344,8 7,1 Kulturní, zábavní a rekreační činnosti R 84,1 1,7 Ostatní činnosti S 94,3 1,9 PedF, katedra geografie 61 Sociální struktura * Na základě příslušnosti obyvatel k socioekonomickým nebo socioprofesním skupinám. * * Zachování druhové rozmanitosti - nespočívá v unifikaci a homogennosti sociálně ekonomického prostoru, ale naopak v zachování rozmanitosti a různorodosti projevů lidské existence. • •Vazby * obecně lidské ( např. osobnostní, etické, solidární, etnografické), * kooperativní, které se vytvářejí na bázi kulturně historického rozvoje území (pocity společného účastnictví či společného tvůrčího spolupodílení se na daném jevu). *