Eduard Hofmann & Hana Svobodová Katedra geografie PdF MU, Brno P1090676.JPG P1090676.JPG žTerénní výuka: ›ve venkovské krajině – interdisciplinární poznávání jevů a procesů v krajině, některé socioekonomické jevy chybí ›v městské krajině – často opomíjená, přestože se v ní pohybujeme častěji ž žPřírodovědná gramotnost – měla zahrnovat hodnocení obou typů krajin ® vysvětlení řady nejen FG i SE jevů a jejich vývoj v prostoru a čase ž žProblém: často chybí vůle pracovat aktivizujícími metodami a technikami, které neposkytují okamžitý kladný výsledek, zejména proto, že nepředkládají dávno zjištěná fakta a skutečnosti, ale rozvíjejí tvořivost a především myšlení u žáků a studentů ž ž P1090734.JPG žK poznání městské krajiny byla použita technika zpracování panoramatického náčrtu ž žPostup: ›Podklad: www.veronica.cz/?id=354, výběr vyhlídkových bodů ›Rekognoskace terénu ›Žáci/studenti z daného vyhlídkového bodu zakreslují dominanty v krajině v horizontálním řezu ›Identifikace objektů pomocí mapy / leteckého snímku / učitele, ›Přiřazení funkce objektů › › žVýsledek: zjištění, jak jsou žáci ZŠ a studenti VŠ schopni vnímat městskou krajinu, lokalizovat v ní významné prvky a struktury, identifikovat jejich funkce a vazby mezi nimi ž ž ž ž Nacrt-faze 1.jpg Nacrt-faze 2.jpg Nacrt-faze 3.jpg Nacrt-faze 4.jpg ž Hotel Myslivna, MČ Brno-Kohoutovice Hády – nevyužívaný vápencový lom MČ Brno-Líšeň Hrad Špilberk, MČ Brno-střed P1100769.JPG ž19. stol. – vytváření zjednodušených obrysů jednotlivých kontinentů, států, tvaru reliéfu nebo tvorby jednoduchých schémat = „didaktické obrazy“ ›Přispívají k názornosti ve vyučovacím procesu – umožňují znázorňovat jevy, které by jinak byly obtížně pozorovatelné (např. protože jsou příliš malé nebo příliš velké) › žBěhem školní výuky se žáci učí porozumět verbálnímu sdělení, porozumět nonverbálnímu sdělení se žáci téměř neučí ›Názorná paměť však pracuje se smyslovými obrazy, jejichž nosným pilířem je hl. citový dojem, ten je žákům ZŠ nejbližší ›Smyslový / didaktický obraz napomáhá při aktivním uchopování a poznávání a je tak pro žáky oporou na cestě za poznáním podstaty jevů ž žŽáci si takto, např. pomocí vlastních náčrtků, v podstatě nevědomě vytváří představu o prostorovém rozšíření jevů v krajině i o jejich vzájemné interakci ž žŽáci si obsah (resp. význam) nonverbálních prvků často domýšlejí ž žObsah nonverbálních prvků interpretují „po svém“ ® do obrázků promítají i to, co v realitě není zobrazeno (kouř z komína, okna s mřížkou) ž žInterpretace vnímaného může být ovlivněna kulturními a sociálními pravidelnostmi „tradovanými“ ve společnosti ž žPro učitele je potom zásadní dovedností, umět tyto pravidelnosti rozpoznat a pracovat s nimi ve výuce vyhlidky08.jpg obr2 obr3 vyhlidky29.jpg žStudenti mohou v porovnání s mladšími žáky při snaze o porozumění vyžadovat objemnější množství informací ž žDomnívají se, že výkladový text učebnice jim nabízí v porovnání s nonverbálními prvky větší množství informací ž žEdukační potenciál nonverbálního prvku si často plně neuvědomují ž žNení u nich rozvíjena vizuální gramotnost, k práci s nonverbálními prvky nebývají během výuky vedeni 800px-Brno_CZ_Exhibition_Grounds_from_S_118_-_výřez.jpg obr3 Krtiny.jpg žVýukou v městské krajině prošlo od května do října 2012 40 žáků ZŠ, 4 účastníci světové ZO a více než 100 studentů učitelství pro první a druhý stupeň ZŠ ž žVýřez krajiny technikou panoramatického náčrtu nikdy předtím nezpracovávali ž žZ jejich reakcí a výsledků však bylo patrné, že je práce bavila! (A nás takéJ ) ž žU tohoto stylu výuky k bližšímu poznání učitele a žáka (často učitel objeví některé vlastnosti a schopnosti žáka/studenta až v terénu) ž žTato výuka vede k rozvoji myšlení a ne k memorování určitých faktů. Je to výuka, na kterou nejsme tak úplně zvyklí, je to výuka s otevřeným koncem… P1100120.JPG žMožná se bude použití této techniky zdát v dnešní době zastaralé a nevhodné, opak je pravdou ž žZaměřování a zakreslování významných bodových objektů, linií a ploch se používalo v armádě pro zaměřování strategických objektů v krajině ž žPro účely výuky je tvorba náčrtů pouze počátkem k dalším činnostem v městské krajině, např.: ž ›Určení diferencovaných rolí jednotlivých částí městské krajiny, sledování proměn krajiny › › ›Srovnání minulých a současných průmyslových aktivit › ›Tato činnost může být také odpovědí na časté otázky učitelů – co máme učit v geografii průmyslu? › ž ž P1090729.JPG P1100839.JPG DĚKUJI ZA POZORNOST!