Geografie dopravy – nové trendy v dopravě © HS Geografie nevýrobní sféry Přenáška č. 7 Intermodální doprava • Rozvoj intermodalalismu, míra regulace a deregulace výrazně ovlivňují organizační a prostorový rámec dopravy • Rozvoj intermodalismu patří k nejdynamičtějším změnám v současném dopravním systému – Dříve konkurence mezi druhy dopravy, dnes rozvoj kooperace -> přechod od systému multimodálního k intermodálnímu A F C E B D Železniční doprava Silniční doprava Multimodální dopravní systém A F C E B D překládka překládka Intermodální dopravní systém Multimodalita x intermodalita • Multimodalita – paralelní existence většího počtu vzájemně propojených a konkurujících si druhů dopravy • Intermodalita – jednotný a funkčně provázaný dopravní systém, v jehož rámci je do přepravy zboží zapojeno více druhů dopravy, přičemž každý z nich je do přepravního řetězce integrován v takovém místě, kde je jeho využití nejvýhodnější (např. počáteční a finální svoz – silniční nákladní dopr., převoz mezi centry železnice) • Proces, rozvoje intermodality = intermodální revoluce – 2 fáze: – 1. překonávání technických bariér (zavedení kontejnerů, r. 1956 + výkonová expanze = vzestup množství přeprav v souvislosti s globalizací) – 2. integrace fragmentovaného přepravního řetězce do 1 systému (snaha o dosažení jednotného organizačního rámce, za přepravu zodpovědný 1 subjekt, který skloubí všechny operace) „Kontejnerizace“ • První využití kontejnerů v USA (r. 56), 60. léta – S AmerikaEvropa, 70. léta – Austrálie, Japonsko, 80. léta – celosvětové rozšíření • Rychlý úspěch kontejnerů byl vyvolán faktory: – urychlení manipulace se zbožím při nakládce, vykládce a překládce – Flexibilita (možnost přepravy různých druhů nákladů) – Snadný management (nedělitelná přepravní jednotka, pohyb lze sledovat pomocí IT) – Standardnost rozměrů – Bezpečnost • Dopad zejména na námořní dopravu „Kontejnerizace“ Regulace dopravního trhu • Zaváděny od vzniku moderních dopr. systému v 19. stol. až do 70. let 20. stol. • Snaha zamezit rozdílům v kvalitě přístupu na dopravní trh mezi různými oblastmi a skupinami obyvatel • Využívány tyto postupy: – Dopravci mají zajistit kromě tržních důvodů i určité služby z důvodů sociálních (např. regulace cen, aby měly možnost jezdit všechny vrstvy obyvatelstva) – Veřejná výstavba a vlastnictví dopravní infrastruktury (dopravní síť postavena z veřejných prostředků) – Znárodnění / veřejné vlastnictví celých druhů dopravy Deregulace dopravního trhu • Od 70. let • Volný přístup nových dopravců na dopravní trh -> zvýšení efektivity, pokles cen, maximalizace výkonů • V současné době i kritika – namísto tržní konkurence, oligopolní uspořádání dopravního trhu • Nevýhoda – ohrožení kvality dopravní obslužnosti v periferních venkovských oblastech Městská hromadná doprava Vývoj • 1830 první omnibusy v Praze s koňským potahem. • 1875 první koňské dráhy v Praze. • 1869 první koněspřežní dráha v Brně; 1900 první elektrická trakce. • 1884 první parní tramvaje v Brně. • 1891 první elektrifikovaná tramvaj (F. Křižík). • Trolejbusy vznikly v roce 1882 (Č. Velenice, Č. Budějovice). 9 Současnost • Provoz tramvajové dopravy: Brno, Liberec, Litvínov, Most, Ostrava, Olomouc, Plzeň, Praha. • Provoz trolejbusové dopravy: Brno, České Budějovice, Hradec Králové, Chomutov, Jihlava, Mariánské Lázně, Opava, Ostrava, Pardubice, Plzeň, Teplice, Ústí nad Labem, Zlín. • V Česku existuje několik meziměstských a příměstských trolejbusových tratí:  Brno – Šlapanice  České Budějovice – Borek  Chomutov – Jirkov  Mariánské Lázně – Velká Hleďsebe  Pardubice – Lázně Bohdaneč  Zlín – Otrokovice Metro • 1974 zahájilo provoz pražské metro na lince C (Sokolovská – Kačerov). • 1978 linka A (Náměstí Míru – Leninova). • 1985 linka B (Sokolovská – Smíchovské nádraží). • V současnosti 59,3 km, 57 stanic. • Vozy Ečš (Mytiščinský závod) a vozy Siemens. MHD v číslech 2000 2005 2006 2007 2008 2009 Celková délka v km provozované sítě - osa 737,6 783,5 782,2 787,8 796,3 798,2 v tom: trolejbusy 349,5 377,9 375,8 381,4 384,5 386,4 tramvaje 338,3 351,6 351,4 351,3 352,8 352,8 metro 49,8 54,0 55,0 55,0 59,0 59,0 Nové trendy v dopravě PedF, katedra geografie 13 Transevropská dopravní síť •Síť silničních a železničních koridorů, mezinárodních letišť a vodních cest. •Základním důvodem jejího zřízení bylo zlepšení dopravní infrastuktury v mezinárodní sféře. •Schválena Evropským parlamentem r. 1993. •Síť TEN-T zahrnuje: •75200 km silnic •78000 km železnic •330 letišť •270 námořních přístavů •210 vnitrozemských přístavů Železniční tratě TEN-T Železniční vysokorychlostní tratě Železniční vysokorychlostní tratě • Vysokorychlostní železniční trať (VRT) je konvenční železniční trať, jejíž traťová rychlost je typicky 250 km/h a vyšší (nová trať), nebo alespoň nad 200 km/h (modernizovaná starší trať), a dále propojky těchto tratí a části s nižší rychlostí kvůli obtížnému terénu nebo průjezdu městem. • VRT ve světě: o Japonsko: první VRT na světě, osobní provoz, PJD (Šinkansen) o Německo: většinou smíšený provoz, pevná jízdní dráha (ICE, TGV) o Francie: osobní provoz, klasický svršek (TGV, ICE) o Itálie: první VRT v Evropě (Pendolino) o Velká Británie o Španělsko o Belgie o Tchaj-wan o Jižní Korea o Čína: nejdelší síť VRT na světě - asi 7 430 km o Turecko o Polsko: Centralna Magistrala Kolejowa maglev Železniční vysokorychlostní tratě Elektronické mýtné • Elektronický mýtný systém v ČR používá moderní mikrovlnnou technologii. • Sazbu mýtného za užití 1 km zpoplatněné komunikace stanovuje Nařízení Vlády ČR č. 484/2006 Sb. • Zpoplatněné komunikace stanovuje vyhláška MD ČR č. 323/2007 Sb. • Malé elektronické zařízení jednotka Premid. • Spuštění k 1. 1. 2007. Integrovaná doprava v ČR • Dopravní obsluha určitého uceleného území veřejnou dopravou zahrnující více druhů dopravy (např. městskou, regionální, železniční apod.) nebo linky více dopravců.  Pražská integrovaná doprava PID  Středočeská integrovaná doprava SID  Českobudějovická integrovaná doprava IDS ČB  IDS Tábor  Integrovaná doprava Plzeňska IDP  Integrovaná doprava Karlovarského kraje IDOK  Integrovaný dopravní systém Libereckého kraje IDS LK  Jablonecký regionální integrovaný systém JARIS  Východočeský dopravní integrovaný systém VYDIS  Integrovaná regionální doprava Královéhradeckého kraje IREDO  Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje IDS JMK  Integrovaný dopravní systém Olomouckého kraje IDSOK  Zlínská integrovaná doprava ZID  Ostravský dopravní integrovaný systém ODIS Stav v roce 2009 Stav v roce 2011 Integrovaná doprava JMK • IDS JMK • 1. etapa zahájila provoz 1. ledna 2004. • Koordinátorem IDS JMK je KORDIS JMK, spol. s r. o. typ dopravy počet linek vlaky 9 tramvaje městské dopravy v Brně 13 trolejbusy městské dopravy v Brně 11 autobusy městské dopravy v Brně 49 autobusy městské dopravy v Blansku 7 autobusy městské dopravy v Adamově 1 autobusy městské dopravy ve Vyškově 4 meziregionální autobusy 9 regionální autobusy 96 PedF, katedra geografie 24 PedF, katedra geografie 25 Doprava na území JMK 26 Intenzita dopravy - 2000 Intenzita dopravy - 2005 Intenzita dopravy - 2010 Možné scénáře budoucího vývoje dopravy • Budoucí vývoj může být ovlivněn řadou faktorů: – Budoucí vývoj na trhu s energetickými surovinami (závislost na fosilních palivech - ropa, při neodstranění závislosti možný růst cen dopravy) • Environmentální vlivy (negativní působení dopravy, snaha o podporu environmentálně šetrnějších druhů dopravy) • Vliv informačních a telekomunikačních technologií – možnost některých fyzických přesunů přesuny virtuálními ??? Data o dopravě ČR • Ministerstvo dopravy ČR • Ředitelství silnic a dálnic • Celostátní sčítání dopravy 2000, 2005, 2010 • …