Spolupráce v odvětví cestovního ruchu © HS Geografie nevýrobní sféry Přenáška č. 11 2 Základní východiska • Spolupráce je „součinnost určitého množství subjektů při dosahování určitého cíle“. • Spolupráce vyplývá z potřeby řešit problémy, z omezených zdrojů, z předpokladů aktérů k řešení jednotlivých typů problémů. • Velmi různorodá mozaika forem spolupráce. • Jednotlivá uskupení nemají vyřešena základní procesní, organizační a ekonomické otázky – efekty spolupráce jsou nedostatečné. • Snaha o řešení stávajících problémů hledáním nových forem spolupráce – bohužel často neefektivní. 3 Aktéři spolupráce Podle vztahu k řešenému problému či k projektu v procesu spolupráce můžeme rozlišit několik typů subjektů: • Podílející se (Shareholders), tj. subjekty, které jsou hlouběji zapojení do procesu řešení či přípravy, podílí se na něm • Zainteresovaní (Stakeholders), tj. subjekty, na které bude jistá aktivita působit • Dotčení (Placeholders) – myšleno na územním principu, tj. subjekty, v jejichž zájmovém území se aktivita realizuje Zařazení subjektů do jedné ze zmíněných skupin závisí na tématu či situaci. Dochází také k prolínání pozic. 4 Obecné vlivy na fungování spolupráce • Motivace spolupracujících subjektů • Počet a charakter subjektů • Forma spolupráce • Účel, charakter a náplň činnosti • Způsob financování (ve vztahu k činnosti) • Způsob dospívání k rozhodnutí („konsenzu“) • Časové rozložení nákladů a výnosů Základní podmínka pro fungování spolupráce: Ochota spolupráce jednotlivých členů sdružení 5 Nejčastější důvody a formy spolupráce Nejčastější důvody spolupráce: – vzájemná výměna informací a zkušeností, – společný postup při vyjednávání, – koordinaci rozvojových činností, – zajištění veřejných služeb, – realizaci rozvojových projektů. Z hlediska formálního přístupu ke spolupráci lze rozlišit: – institucionalizovaný (založí se společný právní subjekt), – smluvní (uzavře se příslušná smlouva), – ad hoc (spíše náhodná spolupráce bez formálních náležitostí). 6 Aktéři spolupráce v cestovním ruchu • Členění dle ekonomického hlediska na sektory: • Veřejný sektor (MMR, agentura CzechTourism, kraje, svazky obcí, obce…) • Soukromý sektor (jednotlivé nebo sdružené podnikatelské subjekty v cestovním ruchu – např. ubytovatelé, CK, provozovatelé restaurací, turistických atraktivit…) • Občanský sektor (různé neziskové organizace často sportovního nebo ekologického zaměření např. KČT, nadace Partnerství, místní občané…) Základní podoba spolupráce sektorů se odehrává pomocí: ORGANIZACE CESTOVNÍHO RUCHU 7 Spolupráce v cestovním ruchu • Hlavní jednotkou organizační struktury cestovního ruchu se v ČR stala organizace cestovního ruchu (OCR) někdy také nazývané destinační společnost. • OCR je velmi úzce spjata se svým turistickým regionem (destinací), který ale ne vždy odpovídá oficiálnímu vymezení. • Organizace cestovního ruchu představují širokou platformu, na jejímž základě se nabízí unikátní příležitost pro vytváření fungujícího partnerství jednotlivých aktérů. 8 Vývoj spolupráce v cestovním ruchu Fáze spolupráce Budovací fáze (60. léta 20. stol.) Růstová fáze (70.–80. léta 20. stol.) Koncentrační fáze (90. léta 20. stol.) Organizace spolupráce Reklamní spolky a sdružení Lokální a regionální turistické sdružení Organizace cestovního ruchu (dříve destinační management) Formy spolupráce - orientace na jednotlivé podniky - společné propagační materiály - účast na veletrzích - organizace kulturních akcí - tvorba místně orientovaných strategií - společná reklama a podpora prodeje - informační služby - dominance místních organizací - široké zapojení různých subjektů - rostoucí externality (životní prostředí, místní obyvatelstvo atd.) - strategické řízení a koordinace na úrovni regionu - koncentrace na rozvoj a organizaci základních produktů - tvorba rozvojové a marketingové strategie - vzájemná kooperace subjektů - zavádění certifikace služeb - budování image destinace - aktivní odbyt a přímý prodej - inform. a rezerv. systémy - regionálně koordinovaná výstavba infrastruktury 9 Organizace cestovního ruchu (OCR) • Existující uskupení subjektů a aktérů, které fungují na zvolené organizační platformě a řídí a koordinují rozvoj cestovního ruchu na určitém území (místní, regionální, národní, mezinárodní). • Výkonným orgánem OCR je destinační management. • Funkce OCR: – plánovací, – marketingová, – funkce nabídky, – zástupná. • Bariéry fungování OCR: profilace vhodného vedení, problematika územního vymezení, financování, zapojení podnikatelského sektoru… 10 Územní a funkční rozdělení úkolů OCR Plánovací funkce Zastupování zájmů Marketingová funkce Funkce nabídky Lokální organizace -Strategie rozvoje CR na lokál. úrovni -Spolupráce při plánování obce -Politika značky destinace -Na úrovni obce -Ovlivňování a působení na obyvatelstvo -Informace, distribuce -Aktivní reklama a podpora prodeje -Péče o značku destinace -Doprovodný program pro hosty -Koordinace akcí -Vytváření nových turistických produktů -Provoz TIC Regionální organizace - Strategie rozvoje CR v rámci regionu -Získávání obyvatelstva pro CR -Senzibilace obyvatelstva -Péče o značku regionu -Regionální informační systém -Servisní funkce (výzkum trhu) -Poradenství -Školení Národní organizace -Plánování / umístění značky na globálním trhu -Spolupráce na tvorbě strategií - Prodej státu jako značky CR -Vybudování silné národní značky -Informace v zahraničí -Servisní funkce pro partnery -Vzdělávání nižších úrovní -Předávání poznatků (např. trendy CR) 11 Destinační management OCR • Základním úkolem destinačního managementu je zajistit trvale udržitelný rozvoj cestovního ruchu v destinaci a konkurenceschopnost regionu na trhu cestovního ruchu. • Činnosti destinačního managamentu: – Základní – plánování, organizování, vedení, řízení, koordinaci a kontrolování – Doplňkové – motivování, rozhodování, analyzování, vedení, komunikování, přikazování, jednání a vyjednávání. • Základy řízení destinace jsou založeny na principu 3K: – Komunikace – Koordinace – Kooperace 12 Struktura fungování managementu v OCR Poptávající/ trhy Ekonomické prostředí Společenské prostředí Politické prostředí Přírodní prostředí Ostatní nabízející v turismu Hotely Živnosti atd. Turistické atrakce Infra- struktura Koordinace OCR 13 Marketing cestovního ruchu na úrovni OCR • Cestovní ruch přinese do území pozitivní efekty pouze, pokud efektivně slouží systém marketingu CR a s ním přímo propojená tvorba turistických produktů. • Marketing představuje podnikatelský přístup, který se snaží nalézt rovnováhu mezi výrobcem (CK, provozovateli ubytovacích a stravovacích zařízení, dopravci apod.) a spotřebitelem (účastníkem cestovního ruchu). • Výchozí myšlenkou profesionálního marketingu je poznání potřeb potenciálního zákazníka-hosta. • Základní marketingový nástroj je tzv. marketingový mix! 14 Marketingový MIX • Základní nástroje marketingového mixu (tzv. „4 P“): – product /výrobek-služba/, – place /místo/, – promotion /komunikace/, – price /cena/, • Pro oblast cestovního ruchu se obvykle přidávají ještě další "4 P" (celkem tedy "8 P"): – people /lidé/, – packaging /sestavování balíků služeb/, – programming /programová specifikace balíků/, – partnership /kooperace/. 15 Marketingová strategie cestovního ruchu • Efektivní použití nástrojů marketingového mixu a jejich kombinace by mělo být řízeno koordinovaným postupem. • Marketingovou strategii (plán) je nutné chápat především jako nástroj nebo prostředek: – k nalezení jednotná vize rozvoje daného území, – k realizaci námi předurčené strategie, – dalšího postupu našeho podnikání (čeho chceme dosáhnout a kam míříme), – k cílené propagaci programů a služeb regionu dle segmentace návštěvníků, – k ovlivnění cílové skupiny k návštěvě našeho území, – mobilizace, lepšího získávání, zapojování a využívání veškerých zdrojů daného subjektu, včetně lidských kapacit, ale i třeba různých dotací, – zapojující všechny pracovníky do přípravy dění a rozhodování v organizaci, – pro prezentaci našich cílů a priorit nejen dalším vnějším partnerům, ale i široké veřejnosti. 16 Realizace marketingové strategie CR Regionální rozvoj a praxe Definování vize subjektu Stanovení marketingových cílů Marketingová analýza daného prostředí SWOT analýza Analýza konkurence Analýza návštěvníků Segmentace daného trhu Výběr marketingové strategie Marketingový mix cestovního ruchu a jeho naplnění produkt, místo, komunikace, cena, lidé, tvorba balíčků služeb, programování, kooperace Marketingový (realizační) plán Kontrola a monitoring 17 Možná struktura marketingové strategie • Analytická část – Analýza trhu včetně konkurence. – Celkové zhodnocení subjektu včetně porovnání s konkurencí. – Zhodnocení produktu (nabídky) včetně porovnání s konkurencí. – Profil (segmentace) cílového zákazníka (skupiny. • Návrhová část – Formulace a vytyčení cílů a priorit. – Konkrétní marketingová opatření. • Implementační část – Konkrétní rozpis úkolů na nejbližší období (akční plán). – Finanční analýza a zajištění zdrojů. – Kontrola a vyhodnocení úkolů (monitoring a evaluace). 18 Programy a produkty cestovního ruchu • Produktem cestovního ruchu rozumíme „[...] komplex vnitřně provázaných, seriózně fungujících základních a doplňkových služeb, které jsou závazné pro jejich provozovatele, a jenž je uplatnitelný na domácím i zahraničním trhu cestovního ruchu prostřednictvím cestovních kanceláří.“ • Produkt cestovního ruchu totiž představuje soubor různě vnitřně provázaných turistických služeb, které se velmi často vzájemně doplňují a společně tak vytvářejí konkrétní turistický a nezřídka i vícedenní program pro případného návštěvníka destinace. • Tvorba turistických produktů a programů prochází různými fázemi (zavádění, růst, vyzrávání, ústup a náhrada) a podílí se na nich velké množství typů subjektů cestovního ruchu. • Cestovní ruch se v ČR neustále potýká s problémem nedostatku produktů a produktových balíčků pro tuzemské i zahraniční turisty. Studijní materiály k tématu druhého bloku • BUHALIS, D. Marketing the Competitive Destination of the Future. In Tourism Management: Research Policies Practice, 1/2000, s. 98. Citace z Vytváření organizací cestovního ruchu v turistických regionech. Praha: CzechTourism, 2005, s. 2. • FORET, M., FORETOVÁ, V. Jak rozvíjet místní cestovní ruch. Praha: Grada, 2001. 178 s. ISBN 80-247- 0207-X. • GALVASOVÁ, I. a kol. Spolupráce obcí jako faktor rozvoje. Brno: Georgetown, 2007. 138 s. ISBN 80- 251-20-9. • HOLEŠINSKÁ, A.: Destinační management, aneb Jak řídit turistickou destinaci. Masarykova univerzita, Brno, 2007. 90 s. ISBN 978-80-210-4500. • KIRÁĽOVÁ, A. Marketing destinace cestovního ruchu. Praha: Ekopress, 2003, 170 s. ISBN 80-86119- 56-4. • KUČEROVÁ, I. Ekonomika se zaměřením na cestovní ruch. Praha: Idea Servis, 1997. 153 s. ISBN 80- 85970-14-7. • Sborník celostátního kolegia organizací cestovního ruchu v České republice. Pracovní materiál. Česká centrála cestovního ruchu – CzechTourism, květen 2008, 60 s. • VYSTOUPIL, J., ŠAUER, M., HOLEŠINSKÁ, A., METELKOVÁ, P.: Management cestovního ruchu. Brno: Masarykova univerzita, ESF, 2007. ISBN 978-80-210-4415-9. • VYSTOUPIL, J., ŠAUER, M., HOLEŠINSKÁ, A., METELKOVÁ, P. Marketing cestovního ruchu. Brno: Masarykova univerzita, ESF, 2007. ISBN 978-80-210-4240-7. 19 Cestovní ruch v praxi se zaměřením na veřejnou správu 20 21 Veřejné správa v cestovním ruchu • Většinu aktivit v CR vykonává podnikatelský sektor, ale ten prioritně sleduje hlavně zisk! • Hlavním úkolem veřejné správy je tedy především vytyčit žádoucí směry rozvoje odvětví CR a koordinovat činnost jednotlivých aktérů tak, aby užitek z jejich realizovaných aktivit byl co největší. • Veřejná správa k tomu dle své územní úrovně využívá zákonem určených kompetencí a rozvojových nástrojů. • Základní členění veřejné správy: – Státní správa – Samospráva 22 Státní správa a její role v cestovním ruchu • Legislativní úprava fungování odvětví cestovního ruchu (zákon o podpoře regionálního rozvoje, o vybraných podmínkách podnikání v oblasti CR, o lázeňských místech atd.) • Tvorba státní politiky cestovního ruchu (Koncepce státní politiky cestovního ruchu v ČR na období 2007–2013) • Realizuje státní programy regionálního rozvoje a CR (Národní program podpory cestovního ruchu 2010–2013) • Vymezuje a zakládá instituce, které se rozvoji a koordinaci cestovního ruchu aktivně věnují (Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, agentura CzechTourism) • Spolupráce s dalšími orgány státní správy a samosprávy (Celostátní kolegium cestovního ruchu České republiky) 23 Česká centrála cestovního ruchu (agentura CzechTourism) • Vládní agentura zřízená jako příspěvková organizace MMR v roce 1993. • Hlavním cíle agentury je propagace České republiky jako destinace cestovního ruchu, a to především v zahraničí. • Výběr úkolů agentury CzechTourism: – zajišťování, podpora a koordinace marketingových aktivit na trhu CR, – podpora všestranného rozvoje cestovního ruchu, – spolupráce v oblasti cestovního ruchu (např. s orgány státní správy a samosprávy, profesními organizacemi, školami) a analogickými zahraničními institucemi, – vytváření příznivého image turistické destinace „Česká republika“ a její prosazování na domácím a zejména zahraničním trhu, – stanovení a rozpracování prioritních produktů charakteristických pro destinaci ČR, – podpora tvorby produktů cestovního ruchu s šetrným přístupem k ŽP, – zabezpečování spolupráce s domácími i zahraničními novináři a médii, – informační servis pro odvětví průmyslu cestovního ruchu v České republice – zakládání zastoupení v zahraničí s cílem informovat zahraniční novináře, odbornou i nejširší veřejnost o nabídce cestovního ruchu v České republice. 24 Cestovní ruch na regionální (krajské) úrovni • Kraje jsou hlavní subjekty, kteří realizují regionální politiku České republiky. • Nutno rozlišovat roli samosprávy kraje (řídící a koordinační funkce) a roli krajského úřadu (výkonná funkce)! • Role kraje spočívá především v koordinaci a metodické podpoře, přesto škála činností je velmi široká a lze je shrnout do tří hlavních oblastí: – koncepční řízení cestovního ruchu a koordinace aktivit, – propagace a marketing, – příprava projektů a jejich financování. • Konkrétnější činnosti (marketing, vytváření produktů, vzdělávání apod.) jsou často převáděny na krajskou OCR. 25 Možnosti řízení CR na krajské úrovni Dva a více krajů zřizují jednu organizaci cestovního ruchu (doposud na území ČR nerealizováno) pověřují vybraný subjekt výkonem organizace CR (dříve např. Královéhradecký a Pardubický kraj) Jeden kraj zřizuje vlastní organizaci cestovního ruchu (např. Jihomoravský nebo Zlínský kraj) pověřuje vybraný subjekt výkonem organizace CR (např. Pardubický nebo Moravskoslezský kraj) vykonává funkce organizace cestovního ruchu prostřednictvím příslušného útvaru krajského úřadu (např. Plzeňský kraj) 26 Cestovní ruch na místní (obecní) úrovni • Na rozdíl od krajů, které hlavně koordinují a řídí, jsou obce již mnohem více v kontaktu s konkrétními aktéry místního cestovního ruchu, zejména podnikatelskou sférou. • Hlavní úkoly obcí spočívají v: – spolupráci s místními aktéry CR, – koncepčním vedení (strategické plány a ÚP), – přípravě zázemí pro rozvoj aktivit (pozemky, budovy…), – realizaci samostatných rozvojových projektů CR. • Velmi důležité je zapojení obce do rozvojových struktur v oblasti cestovního ruchu (svazky obcí, místní akční skupiny, euroregiony, lokální OCR…). 27 Nástroje veřejného sektoru na podporu CR • Nástroje nefinanční: – administrativní nástroje (zejména zákony a normy), – institucionální nástroje (instituce, strategické plánování, programování, řízení rozvoje), – věcné a jiné nefinanční nástroje (poradenství, propagace). • Nástroje finanční: – neinvestiční a investiční pobídky (dotace, granty, úvěry), – kapitálové podílnictví, – daňová zvýhodnění (daňové prázdniny, sleva na dani), – rozpočtová zvýhodnění (dotace). 28 Koncepční dokument jako nástroj podpory CR • Hlavní důvod pořízení by měl spočívat v potřebě efektivního a úspěšného řízení rozvoje odvětví v území… • I v CR se vyskytují základní typy koncepčních dokumentů – strategie, program, plán + specifický typ dokumentu pro CR: marketingová strategie • V praxi se ale tyto pojmy velmi často zaměňují, což je významná chyba, která je naopak pro rozvoj CR bariérou! • Problematika koncepčních dokumentů není legislativně řešena, čímž mnohdy vznikají paskvily. • V současnosti jsou uplatňovány dva základní přístupy tvorby dokumentů – expertní a komunitní. • Základní dokument ČR: Koncepce státní politiky cestovního ruchu v České republice na období 2007–2013 29 Vzor struktury analytické části programu rozvoje CR na krajské úrovni 1. Rešerše ostatních koncepčních dokumentů 2. Ekonomický význam CR – zaměstnanost a podnikání v destinaci 3. Analýza nabídky CR – popis cílů, atraktivit, turistické infrastruktury, dopravních možností… 4. Analýza poptávky CR – monitoringy návštěvnosti (letní, zimní), profil návštěvníka 5. Organizace cestovního ruchu, marketing, propagace, prezentace – image území, řízení destinace, zajištění destinačního managementu, marketingová strategie, turistické produkty… 6. Analýza konkurence – srovnání s obdobnými destinacemi u nás i v zahraničí 7. SWOT analýza 8. Závěrečná syntéza poznatků 30 Spolupráce v CR na úrovni veřejné správy • Existují různé organizační formy spolupráce a velmi rozmanitá škála okruhů, kterým se mohou věnovat. Mezi ty nejvýznamnější patří: – Marketing území, – Destinační management, – Příprava turistických produktů a balíčků, – Spolupráce s ostatními regiony – Společné rozvojové projekty • Konkrétně se nejčastěji jedná o tyto aktivity: – budování infrastruktury pro cyklo- a pěší turistiku, – společná propagace území, – vytváření jednotného informačního systému území, – pořádání společných kulturních a sportovních akcí. Pro úspěšné naplnění spolupráce je velmi důležité si stanovit finanční strategii partnerství. 31 Uplatnění finančních nástrojů v CR • Typickými finančními nástroji podporujícími určitou činnost jsou dotace (granty). • Mezi další významné finanční nástroje patří: – investiční pobídky, – neinvestiční pobídky, – zvýhodněné úvěry či záruky. • Významnou oblastí financí ve vztahu k cestovnímu ruchu jsou místní poplatky (za lázeňský nebo rekreační pobyt, z ubytovací kapacity, ze vstupného). • Nástroj finančního řízení subjektů veřejné správy jsou zejména rozpočet a rozpočtový výhled. 32 Typologie dotací • Dotace lze členit z několika hledisek: • podle účelu – účelové (svázány s konkrétní aktivitou), neúčelové (všeobecné; nemají konkrétně vymezené podmínky užití), • podle výše dotace – částka je předem známa, dotace závislé na výkonu, • podle nároku na přidělení – nárokové (spojeny s výkonem určité veřejné služby), nenárokové (příjemce se musí aktivně ucházet), • podle financování výdajů – běžné, kapitálové (financování jednorázových investičních akcí); obdobou jsou dotace neinvestiční a investiční, • podle zúčtování a způsobu vypořádání – prostředky nevyčerpané v rozpočtovém roce musí/nemusí příjemce vrátit, • podle nároků na disponibilní prostředky – dotace poskytnuté na bankovní účet formou otevření čerpacího limitu u banky, poskytnuté po realizaci projektu, • podle nároku na vlastní prostředky – dotace se spoluúčastí (podíl příjemce na celkově vynaložené částce), bez spoluúčasti. • Základní zdroje dotací jsou: státní rozpočet, mimorozpočtové fondy, rozpočet EU, rozpočty krajů a obcí Studijní materiály k tématu třetího bloku • FORET, M., FORETOVÁ, V. Jak rozvíjet místní cestovní ruch. Praha: Grada, 2001. 178 s. ISBN 80-247- 0207-X. • HRABALOVÁ, S. Teorie a praxe rozvoje měst a obcí. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2004. 93 s. ISBN 80-2103-356-8. • Koncepce státní politiky cestovního ruchu v ČR na období 2007–2013. [on-line]. Praha: Ministerstvo pro místní rozvoj, 2007. Dostupný na http://www.mmr.cz • Strategie regionálního rozvoje České republiky pro léta 2007–2013. [on-line]. Praha: Ministerstvo pro místní rozvoj, 2007. Dostupný na www.mmr.cz • STRECKOVÁ, Y., MALÝ, I., ŠELEŠOVSKÝ, J., HLAVÁČEK, A., REKTOŘÍK, J. Veřejná ekonomie pro školu i praxi. Brno: Computer Press, 1998. • VYSTOUPIL, J., HOLEŠINSKÁ, A., KUNC, J., ŠAUER, M. Metody pro tvorbu strategických a programových dokumentů cestovního ruchu. Brno: Masarykova univerzita, Ekonomicko-správní fakulta, 2007. 124 s. ISBN 978-80-210-4290-2. • WOKOUN, R., MATES, P. Management regionální politiky a reforma veřejné správy. 1. vydání. Praha: Linde, 2006. 351 s. ISBN 80-7201-608-3. • Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích. • Zákon č. 129/2000 Sb., o krajích • Zákon č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje • CzechTourism. URL . 33