Geografie dopravy – nové trendy v dopravě © HS Geografie nevýrobní sféry Přenáška č. 7 Intermodální doprava •Rozvoj intermodalalismu, míra regulace a deregulace výrazně ovlivňují organizační a prostorový rámec dopravy •Rozvoj intermodalismu patří k nejdynamičtějším změnám v současném dopravním systému –Dříve konkurence mezi druhy dopravy, dnes rozvoj kooperace -> přechod od systému multimodálního k intermodálnímu • A F C E B D Železniční doprava Silniční doprava Multimodální dopravní systém A F C E B D překládka překládka Intermodální dopravní systém Multimodalita x intermodalita •Multimodalita – paralelní existence většího počtu vzájemně propojených a konkurujících si druhů dopravy •Intermodalita – jednotný a funkčně provázaný dopravní systém, v jehož rámci je do přepravy zboží zapojeno více druhů dopravy, přičemž každý z nich je do přepravního řetězce integrován v takovém místě, kde je jeho využití nejvýhodnější (např. počáteční a finální svoz – silniční nákladní dopr., převoz mezi centry železnice) • •Proces, rozvoje intermodality = intermodální revoluce – 2 fáze: –1. překonávání technických bariér (zavedení kontejnerů, r. 1956 + výkonová expanze = vzestup množství přeprav v souvislosti s globalizací) –2. integrace fragmentovaného přepravního řetězce do 1 systému (snaha o dosažení jednotného organizačního rámce, za přepravu zodpovědný 1 subjekt, který skloubí všechny operace) • „Kontejnerizace“ Container_ship_Hanjin_Taipei.jpg container-ship.jpg containership3.jpg Ital_Florida_Collision.jpg „Kontejnerizace“ •První využití kontejnerů v USA (r. 56), 60. léta – S Amerika-Evropa, 70. léta – Austrálie, Japonsko, 80. léta – celosvětové rozšíření •Rychlý úspěch kontejnerů byl vyvolán faktory: – urychlení manipulace se zbožím při nakládce, vykládce a překládce –Flexibilita (možnost přepravy různých druhů nákladů) –Snadný management (nedělitelná přepravní jednotka, pohyb lze sledovat pomocí IT) –Standardnost rozměrů –Bezpečnost •Dopad zejména na námořní dopravu – • Regulace dopravního trhu •Zaváděny od vzniku moderních dopr. systému v 19. stol. až do 70. let 20. stol. •Snaha zamezit rozdílům v kvalitě přístupu na dopravní trh mezi různými oblastmi a skupinami obyvatel •Využívány tyto postupy: –Dopravci mají zajistit kromě tržních důvodů i určité služby z důvodů sociálních (např. regulace cen, aby měly možnost jezdit všechny vrstvy obyvatelstva) –Veřejná výstavba a vlastnictví dopravní infrastruktury (dopravní síť postavena z veřejných prostředků) –Znárodnění / veřejné vlastnictví celých druhů dopravy – • – • 800px-Trol_Škoda_9Tr_Brno.jpg Deregulace dopravního trhu •Od 70. let •Volný přístup nových dopravců na dopravní trh -> zvýšení efektivity, pokles cen, maximalizace výkonů •V současné době i kritika – namísto tržní konkurence, oligopolní uspořádání dopravního trhu •Nevýhoda – ohrožení kvality dopravní obslužnosti v periferních venkovských oblastech • – • – • 12399696121.jpg vlaky-3.jpg • •Městská hromadná doprava http://bmhd.goo.cz/foto/2008/20081023/3033hln_apf.jpg http://bmhd.goo.cz/foto/2008/20080919/1736-1902_2.jpg http://bmhd.goo.cz/foto/2008/20081013/1470mas.jpg klikněte pro zobrazení původního obrázku Vývoj •1830 první omnibusy v Praze s koňským potahem. •1875 první koňské dráhy v Praze. •1869 první koněspřežní dráha v Brně; 1900 první elektrická trakce. •1884 první parní tramvaje v Brně. •1891 první elektrifikovaná tramvaj (F. Křižík). •Trolejbusy vznikly v roce 1882 (Č. Velenice, Č. Budějovice). • • • • 9 Historický trolejbus Škoda 6Tr Současnost •Provoz tramvajové dopravy: Brno, Liberec, Litvínov, Most, Ostrava, Olomouc, Plzeň, Praha. •Provoz trolejbusové dopravy: Brno, České Budějovice, Hradec Králové, Chomutov, Jihlava, Mariánské Lázně, Opava, Ostrava, Pardubice, Plzeň, Teplice, Ústí nad Labem, Zlín. •V Česku existuje několik meziměstských a příměstských trolejbusových tratí: ØBrno – Šlapanice ØČeské Budějovice – Borek ØChomutov – Jirkov ØMariánské Lázně – Velká Hleďsebe ØPardubice – Lázně Bohdaneč ØZlín – Otrokovice • • • • Soubor:P9070093.jpg Metro •1974 zahájilo provoz pražské metro na lince C (Sokolovská – Kačerov). •1978 linka A (Náměstí Míru – Leninova). •1985 linka B (Sokolovská – Smíchovské nádraží). •V současnosti 59,3 km, 57 stanic. •Vozy Ečš (Mytiščinský závod) a vozy Siemens. • • http://www.dpp.cz/image-cache/max-800x800/120-metro2.jpg http://www.metroweb.cz/metro/zajimavosti/ecsakce1/akce_ecs-12.jpg MHD v číslech 2000 2005 2006 2007 2008 2009 Celková délka v km provozované sítě - osa 737,6 783,5 782,2 787,8 796,3 798,2 v tom: trolejbusy 349,5 377,9 375,8 381,4 384,5 386,4 tramvaje 338,3 351,6 351,4 351,3 352,8 352,8 metro 49,8 54,0 55,0 55,0 59,0 59,0 • •Nové trendy v dopravě PedF, katedra geografie 13 http://www.ceskedalnice.cz/foto/ilustracni/if6/i6f5.jpg http://www.pendolino.cz/fotogalerie/pendolino1/680k.jpg/variant/medium Lokomotiva 1116 035-5, posun, Břeclav, 24.8.2007 8:17 - Trainweb Transevropská dopravní síť •Síť silničních a železničních koridorů, mezinárodních letišť a vodních cest. •Základním důvodem jejího zřízení bylo zlepšení dopravní infrastuktury v mezinárodní sféře. •Schválena Evropským parlamentem r. 1993. •Síť TEN-T zahrnuje: •75200 km silnic •78000 km železnic •330 letišť •270 námořních přístavů •210 vnitrozemských přístavů Železniční tratě TEN-T Železniční vysokorychlostní tratě C:\Documents and Settings\Jozef\Dokumenty\Obrázky\VRTschema.jpg Železniční vysokorychlostní tratě •Vysokorychlostní železniční trať (VRT) je konvenční železniční trať, jejíž traťová rychlost je typicky 250 km/h a vyšší (nová trať), nebo alespoň nad 200 km/h (modernizovaná starší trať), a dále propojky těchto tratí a části s nižší rychlostí kvůli obtížnému terénu nebo průjezdu městem. •VRT ve světě: oJaponsko: první VRT na světě, osobní provoz, PJD (Šinkansen) oNěmecko: většinou smíšený provoz, pevná jízdní dráha (ICE, TGV) oFrancie: osobní provoz, klasický svršek (TGV, ICE) oItálie: první VRT v Evropě (Pendolino) oVelká Británie oŠpanělsko oBelgie oTchaj-wan oJižní Korea oČína: nejdelší síť VRT na světě - asi 7 430 km oTurecko oPolsko: Centralna Magistrala Kolejowa • 800px-Alstom_AGV_Cerhenice_img_0365.jpg 800px-E5_S11_Sendai_20090725.JPG 800px-Transrapid-emsland.jpg maglev Železniční vysokorychlostní tratě 785px-High_Speed_Railroad_Map_Europe_2011.png Elektronické mýtné •Elektronický mýtný systém v ČR používá moderní mikrovlnnou technologii. •Sazbu mýtného za užití 1 km zpoplatněné komunikace stanovuje Nařízení Vlády ČR č. 484/2006 Sb. •Zpoplatněné komunikace stanovuje vyhláška MD ČR č. 323/2007 Sb. •Malé elektronické zařízení jednotka Premid. •Spuštění k 1. 1. 2007. C:\Documents and Settings\Jozef\Dokumenty\Obrázky\myto_velka.gif Integrovaná doprava v ČR •Dopravní obsluha určitého uceleného území veřejnou dopravou zahrnující více druhů dopravy (např. městskou, regionální, železniční apod.) nebo linky více dopravců. ØPražská integrovaná doprava PID ØStředočeská integrovaná doprava SID ØČeskobudějovická integrovaná doprava IDS ČB ØIDS Tábor ØIntegrovaná doprava Plzeňska IDP ØIntegrovaná doprava Karlovarského kraje IDOK ØIntegrovaný dopravní systém Libereckého kraje IDS LK ØJablonecký regionální integrovaný systém JARIS ØVýchodočeský dopravní integrovaný systém VYDIS ØIntegrovaná regionální doprava Královéhradeckého kraje IREDO ØIntegrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje IDS JMK ØIntegrovaný dopravní systém Olomouckého kraje IDSOK ØZlínská integrovaná doprava ZID ØOstravský dopravní integrovaný systém ODIS • Stav v roce 2009 Stav v roce 2011 Integrovaná doprava JMK •IDS JMK •1. etapa zahájila provoz 1. ledna 2004. •Koordinátorem IDS JMK je KORDIS JMK, spol. s r. o. • • typ dopravy počet linek vlaky 9 tramvaje městské dopravy v Brně 13 trolejbusy městské dopravy v Brně 11 autobusy městské dopravy v Brně 49 autobusy městské dopravy v Blansku 7 autobusy městské dopravy v Adamově 1 autobusy městské dopravy ve Vyškově 4 meziregionální autobusy 9 regionální autobusy 96 180_Salineni_2009_13022009_IMG_5264_MK.jpg PedF, katedra geografie 24 http://www.idsjmk.cz/mapa/Plan-site-Brno.gif PedF, katedra geografie 25 http://www.idsjmk.cz/mapa/Plan-site-celek.gif Doprava na území JMK 26 gm_jm gk_jm Intenzita dopravy - 2000 intenzity-2000.jpg Intenzita dopravy - 2005 intenzity-2005.jpg Intenzita dopravy - 2010 pentlogram_A3.png Možné scénáře budoucího vývoje dopravy •Budoucí vývoj může být ovlivněn řadou faktorů: –Budoucí vývoj na trhu s energetickými surovinami (závislost na fosilních palivech - ropa, při neodstranění závislosti možný růst cen dopravy) •Environmentální vlivy (negativní působení dopravy, snaha o podporu environmentálně šetrnějších druhů dopravy) •Vliv informačních a telekomunikačních technologií – možnost některých fyzických přesunů přesuny virtuálními ??? • superstrategie_mapa_dalnice.jpg Data o dopravě ČR •Ministerstvo dopravy ČR •Ředitelství silnic a dálnic •Celostátní sčítání dopravy 2000, 2005, 2010 •… •