Geografie cestovního ruchu – úvod Geografie nevýrobní sféry Přednáška č. 8 © HS Literatura •VYSTOUPIL, J. Geografie cestovního ruchu. In: TOUŠEK, V. a kol. Ekonomická a sociální geografie. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s.r.o., 2008. s. 295–329. •VYSTOUPIL, J. a kol. Atlas cestovního ruchu. Praha: MMR, 2006. ISBN 80-239-7256-1. •GALVASOVÁ, I. A kol. Průmysl cestovního ruchu. Praha: MMR, 2008. ISBN 978-80-87147-06-1. •PÁSKOVÁ, M., ZELENKA, J. Cestovní ruch – výkladový slovník. Praha: Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, 2002. 448 s. Pojem geografie cestovního ruchu •= věda hraniční a syntetická (navazuje na poznatky z jiných přírodních, ekonomických i společenských věd). Zabývá se studiem obecných zákonitostí a faktickým rozmístěním cestovního ruchu. • •Orientuje se na následující skupiny problémů: • 1.Vyhodnocování faktorů a podmínek obecně i v konkrétních podmínkách. 2.Analýzu cestovního ruchu jako specifické formy migrace obyvatelstva. 3.Vliv cestovního ruchu na změny ve struktuře a rozmístění hospodářství. 4.Vyhodnocování oblastí pro různé formy cestovního ruchu. • Co si představujete pod pojmem cestovní ruch? •Cestování, prázdniny, hospodářské odvětví - průmysl •??? •Definice (výkladový slovník cestovního ruchu, Pásková, Zelenka, 2002): aktivity osob cestujících do míst mimo jejich obvyklé prostředí a pobývajících v těchto místech po dobu ne delší než jeden rok za účelem trávení volného času, podnikání či jiným účelem. •Definice (Wikipedie): souhrn přechodných pobytů osob (turistů) v cílových oblastech (destinacích) a souhrn služeb, které jejich cestování a pobyty organizují a podporují. •Definice (AIEST): soubor vztahů a jevů, které vyplývají z cestování a pobytu osob, pokud s pobytem není spojeno trvalé usazení a vykonávání výdělečné činnosti. • • • • • Organizační struktura cestovního ruchu – destinační management Destinace cestovního ruchu Politické vlivy Ekonomické vlivy Sociální vlivy Technologické vlivy Vnější šoky Nabídka cestovního ruchu Poptávka cestovního ruchu Politika cestovního ruchu Marketingové aktivity Kvalita a struktura podpůrných institucí a podnikatelského prostředí Cestovní ruch jako systém (zdroj: VYSTOUPIL, J., ŠAUER, M. , HOLEŠINSKÁ, A., REPÍK, O. Koncepce státní politiky cestovního ruchu na období 2014 – 2020 – analytická část, verze 1.0, Brno: ESF MU, 2012.) Vznik fenoménu •Rané formy „cestovního ruchu“ –Náboženské poutě •Zachyceny například Geoffrey Chaucerem: „The Canterbury Tales“ (1387–1400) 200px-Geoffrey_Chaucer_-_Illustration_from_Cassell%27s_History_of_England_-_Century_Edition_-_publi shed_circa_1902 Historické souvislosti CR – obecně •Historické kořeny cestovního ruchu sahají hluboko do historie vývoje společnosti. •Moderní podoba cestovního ruchu se začala formovat ve druhé polovině 19. století. • • • • • • Etapa Období Dopravní prostředek Motivace Účastníci Prefáze do r. 1850 pěšky, kůň, drožka, zčásti loď poutní cesty, křižácké výpravy, obchod, objevitelské cesty, vzdělání elita, šlechta, obchodníci Počáteční fáze 1850 – 1914 železnice, parní loď zotavení, rekreace nová střední vrstva Rozvojová fáze 1914 – 1945 železnice, automobil, autobus, letadlo (liniové) léčení, rekreace, komerční účely pracující s vyšší životní úrovní Vrcholová fáze po roce 1945 automobil, letadlo (charter) regenerace, rekreace, komerční účely všechny vrstvy (ve vyspělých zemích) Etapy vývoje cestovního ruchu (Pramen: W. Frayer, 1980, cit. V. Malá, 1999) Historické souvislosti CR – konkrétně •Typy destinací cestovního ruchu (Štěpánek a kol., 2001): •Přímořské oblasti – pobytové návštěvy přímořských letovisek jsou nejstarším a doposud nejvyhledávanějším segmentem cestovního ruchu. Tato oblast koncentruje největší část světové lůžkové kapacity. Návštěvy přímořských letovisek lze považovat za nejstarší masovou formu moderního cestovního ruchu. •Horské oblasti – opožděněji, ale obdobným způsobem jako mořské pobřeží byly cestovním ruchem zasaženy i atraktivní vysokohorské oblasti (střediska 1., 2. a 3. generace). •Venkovské oblasti – rychlý růst měst spojený se zhoršováním životního prostředí již počátkem 20. století přivedl vyšší a střední vrstvy obyvatel na venkov, ale masivní rozvoj nastal až v 60. letech 20. století (chaty a chalupy). Nová forma dlouhodobých sezonních pobytů na venkově vytvořila postupně základy vzniku venkovského cestovního ruchu. • • • • • Proč cestujeme v současnosti? Proč cestujeme v současnosti? Cestování je ZMĚNA •Nové, přímé vjemy a zážitky (krajina, lidé, kultura…) •Čas strávený s blízkými lidmi, rodinou •Čas věnovaný sobě •Regenerace sil •Vytváření vzpomínek •Cesta k autentickému prožitku • • • • • Destinace – základní prvek CR •Region, město, hory, moře… •Definice (dle WTO): geografický prostor (stát, region, místo), který si návštěvník vybírá jak svůj cíl cesty. •Definice (dle Výkladového slovníku CR): cílovou oblast v daném regionu, pro kterou je typická významná nabídka atraktivit a infrastruktury cestovního ruchu a v širším smyslu země, regiony, lidská sídla a další oblasti, které jsou typické velkou koncentrací atraktivit cestovního ruchu, rozvinutými službami a další infrastrukturou cestovního ruchu, jejichž výsledkem je velká dlouhodobá koncentrace návštěvníků. •Životní cyklus destinace: explorace, zapojení, rozvoj, konsolidace, stagnace, pokles • • • • • Životní cyklus destinace Cestovní ruch v moderním pojetí •Podmínky pro vznik: –Dostupnost dopravy pro široké masy obyvatelstva –Introdukce nových typů hromadné dopravy a rozvoj dopravních sítí –Vznik kategorie volného času v souvislosti se změnou motivací obyvatelstva –Vznik nového podnikatelského sektoru – •Uvedené podmínky byly naplněny především v souvislosti s průmyslovou revolucí a modernizačními procesy s ní spojenými –Rozvoj výrobních vztahů zapříčinil zkracování pracovní doby –Byly uspokojeny základní životní potřeby tudíž mohly být saturovány i některé další z hlediska čistého přežití méně důležité Cestovní ruch ve 20. století a dnes •Po obou světových válkách vždy skokově vzrostl význam cestovního ruchu v životě obyvatel i ve světové ekonomice •Jeho hlavním úkolem je regenerovat fyzické i duševní síly, které jsou vyčerpány v souvislosti s negativními vlivy ekonomické činnosti: urbanizační procesy (koncentrace obyvatelstva), poškození životního prostředí, odtržení lidí od přírody apod.) •Cestovní ruch se stal masovým jevem • •Cestovní ruch je dnes v rámci celé planety nejrychleji se rozvíjejícím ekonomickým odvětvím •Nárůst je do té míry masivní, že se CR označuje za největší světový průmyslový obor –1995: 567 miliónů příjezdů, 372 miliard USD –2001: 700 miliónů příjezdů, 476 miliard USD –2000: globální turistický průmysl 11 % HDP, 200 miliónů pracovních míst (8 % celkové zaměstnanosti) –2011 (odhad z roku 2001): 11 % HDP, 260 miliónů pracovních míst (9 % celkové zaměstnanosti) Cestovní ruch ve 20. století a dnes •Domácí cestovní ruch je pak několikanásobně větší –(v závislosti na vyspělosti daného státu) •Odhaduje se, že na cestovním ruchu přímo ekonomicky závisí 74 miliónů lidí –(doprava, ubytování, zábava atd. atd.) •Cestovní ruch se považuje za prostředek větší mezinárodní integrace a jednu z cest k prosperitě zemí třetího světa •Cestovní ruch však má i své negativní dopady Výzkum cestovního ruchu •Cestovní ruch je objektem zájmu ekonomiky, marketingu, sociologie, medicíny, antropologie, historie, psychologie, pedagogiky, urbanismu •Zkoumání cestovního ruchu jen z pohledu jedné disciplíny je nedostatečné, uplatňuje se tedy interdisciplinární přístup •Disciplíny zkoumají cestovní ruch ze svého úhlu pohledu a utvořily si vlastní metodologický aparát a definovaly cestovní ruch s ohledem na objekt svého studia –Ekonomika cestovního ruchu –Sociologie cestovního ruchu –Rekreologie – Geografie cestovního ruchu •Cestovní ruch je nejen socioekonomickým, ale i prostorovým jevem •Geografie cestovního ruchu –Lze se také setkat s následujícími termíny: •Geografie volného času •Geografie turismu •Geografie rekreace •Zabývá se: –Prostorovou inventarizací jevů cestovního ruchu –Časovou inventarizací jevů cestovního ruchu –Vztahy jednotlivých regionů z hlediska cestovního ruchu –Rolí cestovního ruchu v územním plánování a regionálním rozvoji Vývoj geografie cestovního ruchu •Geografie CR je mladá disciplína (30. léta 20. století) •První práce s problematikou CR vznikaly v zemích, kde: –Buď existovaly přírodní předpoklady pro rozvoje CR (Rakousko, Švýcarsko, Francie, USA) –Nebo místní obyvatelstvo bylo dostatečně schopné a ochotné účastnit se CR (Velká Británie, Francie, USA, Německo) – •Předvědecké období (polovina 19. stol. až 1918) •Základy systematického zkoumání geografických problémů cestovního ruchu (1918–1945), formování statistiky cestovního ruchu •Formování vědeckého výzkumu cestovního ruchu, období základních výzkumů a vytýčení hlavních směrů dalšího rozvoje (1945–1960), rozvoj regionální geografie cestovního ruchu •Sociologické období (1960–1970) •Období exaktních metod a vědecké kritiky (1970–1985) •Ekonomické a ekologické problémy, komplexní výzkum (po roce 1985) – Zakladatelé geografie cestovního ruchu •A. Grünthal a hlavní úkoly geografie CR (1934) –Určit rozšíření cestovního ruchu na zemském povrchu –Určit jeho podmíněnost vzhledem k přírodním podmínkám –Určit jeho zpětné působení na krajinu •S. Leszczycki (1937, 1939) Zakladatelé geografie cestovního ruchu •Hans Poser (1939) •Definice CR: „lokální nebo územní nahromadění cizinců s přechodným pobytem, které podmiňuje vznik vzájemných vztahů mezi cizinci na jedné straně a domácím obyvatelstvem, městem a jeho územím na straně druhé“ •Činitelé podílející se na formování oblastí cestovního ruchu: –Rozdíly v charakteru krajiny navštěvovaného místa a místa trvalého pobytu návštěvníka –Poloha navštěvovaného místa –Vzdálenosti a možnosti dopravního spojení s průmyslovými a obytnými centry –Počet, hustota, věková a sociální struktura obyvatelstva v okolí navštěvovaného místa –Majetkové poměry a velikost příjmů obyvatel –Psychologické podněty obyvatel a propagace –Vliv politických hranic – Geografie cestovního ruchu v bývalém Československu •První práce ze 30. let minulého století se věnovaly lázeňství •Po 2. světové válce se geografii cestovního ruchu věnoval např. V. Häufler (1955), i když nikoliv jako hlavní disciplíně •Samostatná disciplína se etablovala až v 60. letech minulého století •Stanislava Šprincová (Olomouc) –fenoménem druhého bydlení, horská a podhorská rekreace v oblasti Jeseníků, rekreační zázemí Olomouce •Václav Gardavský (1969, 1975, 1993) – Praha –druhé bydlení a obecná geografie rekreace •Peter Mariot (Bratislava) –Zásadní publikace: „Geografia cestovného ruchu“ (1983) •Miroslav Havrlant (Ostrava) –rekreační zázemí ostravské aglomerace – • Současná témata geografie cestovního ruchu v ČR •Druhé bydlení •Lokalizační faktory •Prostorová analýza •Únosná kapacita a udržitelný turismus •Regionalizace CR Geografie cestovního ruchu dnes •Praha UK: –Dana Fialová, Ivan Bičík, Jiří Vágner •Praha VŠE (UJEP): –René Wokoun •GgÚ ČSAV, ESF MU –Jiří Vystoupil – • sjezdCGS-CB2006-059 Terminologie v geografii cestovního ruchu •Disciplína se setkává s poměrně významnými terminologickými problémy již při definici předmětu studia 1. Volný čas (leisure) •Relativně volně pojaté trávení části mimopracovní doby dané způsobem myšlení jednotlivce •Termín nelze přesně vymezit, protože povaha chápání volného času různými lidmi a aktivity ve volném čase vykonávané se mohou i diametrálně lišit •Čas, který je subjektivně považován za volný •Opak práce (objektivní pohled) • 2. Rekreace (recreation) •Způsob trávení volného času, který obnovuje tělesné a duševní síly člověka •Definice je částečně platná i pro následující termín 3. Cestovní ruch nebo turismus? (tourism or tourism?) •Turismus je kombinovaný koncept zahrnující nejen dočasný pohyb lidí na místo určení (destinace), ale také aktivity, které jsou v destinaci vykonávány, a služby a zařízení, které jsou k těmto činnostem potřeba –Zahrnuje cestování (travel), ale přesun je pouze dočasný (v případě rekreace není podmínkou!) –Motivace pro cestování jsou různorodé (zábava, obchod, vzdělání, zdraví, náboženství) –Vyžaduje podpůrnou infrastrukturu (doprava, ubytování, marketing, atrakce) • Cestovní ruch = turismus (pro naše potřeby)