Historie „moderního“ průmyslu. Geografie výrobní sféry Přednáška č. 11 © HS Úvod •Průmyslová výroba je součást světového ekonomického systému •Průmyslová výroba je ovlivňována a ovlivňuje hospodářskou strukturu každého ekonomického systému •Vývoj průmyslu odráží změny strategického zaměření výroby, které jsou svázány s aktuální úrovní technického pokroku, poptávkou a organizací výroby => výsledkem je odvětvová struktura a prostorová diferenciace výroby • •Fáze „moderního“ průmyslu: –Manufaktury a vznik moderních průmyslových podniků –Fordismus –Postfordismus / postmodernismus • • • • • • Etapa 1 a 2 •Etapa 1: •Počáteční fáze průmyslu – 2. pol. 18. stol. až poslední třetina 19. století (obodbí poklesu hospodářské nadvlády Velké Británie) • Vznik manufaktur a postupná transformace na moderní průmyslové podniky (podniky se strojní výrobou) • •Etapa 2 = fordismus: •Konec 19. století až 60./70. léta 20. století •Henry Ford – podle nového způsobu výroby automobilů pomocí montážní linky –„Nic na světě není tak těžké, rozdělíte-li si to na malé práce“. Henry Ford –Masová produkce standardizovaných výrobků spojených se systematicky rostoucím trhem masového konzumenta, regulovaný keynesiánskými makroekonomickými opatřeními • • 250px-Henry_ford_1919.jpg 13.jpg Ford_assembly_line_-_1913.jpg fordism.jpg Etapa 3 – postfordismus •Etapa 3 = postfodrdimus/postmodernismus: •Poč . v 70. letech na vrcholu fordismu do současnosti •Nový systém kapitalistické akumulace, který se zformoval jako reakce na krizi fordismu •Období charakteristické: –strukturální transformací hospodářství, –strukturálními změnami v průmyslové výrobě, –prostorovými přesuny, –významem nových technologií, –organizačními a institucionálními změnami, –změnami v zaměstnanosti, –globalizací ekonomických a sociálních vazeb, –změnami v ekonomickém myšlení, chování a motivací. – – • • 84598-top_foto2-psbud.jpg tovarna100319.jpg tovarna-automobily.jpg fordpost.gif Etapa 3 - deindustalizace •Deindustrializace – další typický jev pro tuto etapu –Pokles zaměstnanosti v průmyslu (hl. u výrob s nižší přidanou hodnotou) a navazující sociální a ekonomické změny –Typický jev pro vyspělé světové ekonomiky -> přesun výrob do tranzitních nebo rozvojových zemí (delokalizace výroby) -> růst terciérního sektoru – –a) Outsorcing – najmutí zahraničního dodavatele –b) Offshoring – založení dceřiné společnosti v zahraničí •V rámci deindustrializace také rozvoj high-tech oborů –Obory s nadprůměrnou úrovní uplatňovaných vědeckých a technických znalostí a systematickým zaváděním inovací ve výrobních procesech (elektronika, optické a lékařské přístroje) –Na základě úzké spolupráce průmyslu s vědeckou základnou vznikají specializovaná inovační a technologická centra – vědeckotechnické parky (technologické, vědecké) •Instituce orientované do oblasti vědy, nových technologií a inovací – hl. cílem je zajišťování transferu technologií a podpora inovačního podnikání (viz dále) – – – • – • • Etapa 3 – nadnárodní společnosti •Rozhodující význam pro světovou ekonomiku – nadnárodní společnosti –Hlavní aktéři globalizace –Hlavní hybatelé globální ekonomiky –Jejich prostorové rozmístění je jedním z řídících mechanismů globální ekonomické integrace –Prostřednictvím jejich geograficky rozšířených sítí dochází k vytváření globálního pracovního trhu –Dělení podle vnitřní organizace produkční sítě: •Vertikálně integrované – produkce podniků v konkrétních zemích slouží jako základ pro výrobu v dalších podnicích společnosti v jiných zemích •Horizontálně integrované – výrobní podniky lokalizovány v různých státech a vyrábějí stejné nebo podobné výrobky •Diverzifikované nadnárodní společnosti – jednotlivé podniky v různých zemích bez větší míry integrace –Velký rozvoj od 70. let – nárůst významu řady světových koncernů hl. v rozvojovém světě •Surovinové zdroje, levná pracovní síla -> vhodná pracovní i vývozní základna řady produktů pro globální trh •Rozvoj industrializace v rozvojových zemích – avšak nepřirozený a nestal se základem pro ekonomický růst daných zemí (podniky jsou základem vertikální struktury nadnárodní společnosti a ne horizontální) • • – – – – – • – • • Největší nadnárodní společnosti Rank Company (2010) Tržby ($ millions) Zisk ($ millions) Company (2008) Company Revenues ($ millions) 1 Wal-Mart Stores 408,214 14,335 Wal-Mart Stores 287,989.0 10,267.0 2 Royal Dutch Shell 285,129 12,518 BP 285,059.0 15,371.0 3 Exxon Mobil 284,650 19,280 Exxon Mobil 270,772.0 25,330.0 4 BP 246,138 16,578 Royal Dutch/Shell Group 268,690.0 18,183.0 5 Toyota Motor 204,106 2,256 General Motors 193,517.0 2,805.0 6 Japan Post Holdings 202,196 4,849 DaimlerChrysler 176,687.5 3,067.1 7 Sinopec 187,518 5,756 Toyota Motor 172,616.3 10,898.2 8 State Grid 184,496 -343 Ford Motor 172,233.0 3,487.0 9 AXA 175,257 5,012 General Electric 152,866.0 16,819.0 10 China National Petroleum 165,496 10,272 Total 152,609.5 11,955.0 11 Chevron 163,527 10,483 ChevronTexaco 147,967.0 13,328.0 12 ING Group 163,204 -1,300 ConocoPhillips 121,663.0 8,129.0 13 General Electric 156,779 11,025 AXA 121,606.3 3,133.0 14 Total 155,887 11,741 Allianz 118,937.2 2,735.0 15 Bank of America Corp. 150,450 6,276 Volkswagen 110,648.7 842.0 16 Volkswagen 146,205 1,334 Citigroup 108,276.0 17,046.0 17 ConocoPhillips 139,515 4,858 ING Group 105,886.4 7,422.8 18 BNP Paribas 130,708 8,106 Nippon Telegraph & Telephone 100,545.3 6,608.0 19 Assicurazioni Generali 126,012 1,820 American Intl. Group 97,987.0 9,731.0 20 Allianz 125,999 5,973 Intl. Business Machines 96,293.0 8,430.0 http://money.cnn.com/magazines/fortune/global500/2010/full_list/ Etapa 3 – PZI •Nadnárodní společnosti jsou úzce spojeny s přímými zahraničními investicemi (PZI) –Záměr rezidenta jedné ekonomiky (přímý investor) získat trvalou účast v subjektu, který je rezidentem v ekonomice jiné než ekonomika investora (přímá investice) –Trvalá účast implikuje existenci dlouhodobého vztahu mezi přímým investorem a přímou investicí a významný vliv na řízení podniku •Dělení zahraničních investic podle způsobu vstupu zahraničního investora do hostitelské ekonomiky: –Investice na zelené louce (greenfield) – investice do nových lokalit, –Fúze a akvizice – investice do existujících aktiv –„brownfield“ investice •specifický případ, investice do stávajících aktiv za účelem restrukturalizace nebo změny výrobních aktivit •typické pro tranzitní ekonomiky •Vstupní investice obvykle doprovázena návaznými masivnímu investicemi souvisejícími s restrukturalizací •PZI mají přímou souvislost s regionální politikou a regionálním rozvojem v ČR • – • – – – • – – – – – • – • • Etapa 3 – PZI •Nárůst PZI je v posledních 10 letech významný •Velkou měrou se podílí rychle se rozvíjející státy (Čína, Indie, Brazílie, Mexiko…), ale i tranzitní středo- a východoevropské ekonomiky •ČR – masivní nárůst PZI po r. 1998 v souvislosti s přijetím investičních pobídek •Největší podíl PZI realizován v rozvinutých ekonomikách – vyšší podíl fúzí a akvizic (typický jev globalizující se ekonomiky) – • – – – • – – – – – • – • • Etapa 3 – PZI – ČR (2008) http://www.cnb.cz/miranda2/export/sites/www.cnb.cz/cs/statistika/platebni_bilance_stat/publikace_pb /pzi/PZI_2008_CZ.pdf Etapa 3 – PZI – ČR (2008) Etapa 3 – PZI – ČR Společnost SC TC Země původu žadatele Sektor Investice Náklady na školení a rekvalifikace Nově vytvořená prac. místa Investiční podpory Okres Kraj Rozhodnutí - měsíc Rozhodnutí - rok Podání žádosti - rok mil. CZK mil. EUR mil. USD mil. CZK mil. EUR mil. USD Dotace (D) Rekval. (R) 1 IBM Global Services Delivery Center Czech Republic, s.r.o. SC USA elektronický 146,70 4,06 4,10 266,70 7,39 7,45 200 D R Brno - město Jihomoravský březen 2001 2000 2 Accenture Services, s.r.o. SC Nizozemí ostatní 78,00 2,23 2,07 62,00 1,77 1,65 200 D Praha Hl. město Praha říjen 2001 2001 3 Rieter CZ, a.s. TC Švýcarsko elektronický 100,00 3,16 2,85 4,05 0,13 0,12 20 D R Ústí nad Orlicí Pardubický březen 2003 2002 4 Panasonic AVC Networks Czech, s.r.o. TC Japonsko elektronický 252,00 7,95 7,19 5,60 0,18 0,16 158 D R Plzeň Plzeňský červen 2003 2002 5 Tescan, s.r.o. TC Česká republika elektronický 25,14 0,79 0,72 1,63 0,05 0,05 16 D R Brno - město Jihomoravský červen 2003 2002 6 BSH Holice, a.s. TC Česká republika přesné strojírenství 52,60 1,66 1,50 0,00 0,00 0,00 17 D Pardubice, Mělník Pardubický, Středočeský červenec 2003 2002 7 Kostal CR, spol. s r.o. TC Německo automobilový 34,10 1,08 0,97 29,99 0,95 0,86 40 D R Příbram, Beroun Středočeský srpen 2003 2002 8 Logica Systems, s.r.o. SC Velká Británie ostatní 100,00 3,16 2,85 31,75 1,00 0,91 200 D R Praha, Brno Hl. město Praha, Jihomoravský srpen 2003 2002 9 Olympus Services Facility Czech spol. s r.o. SC Německo přesné strojírenství 49,90 1,58 1,65 1,20 0,04 0,04 63 D R Přerov Olomoucký leden 2004 2003 10 Swell, s.r.o. TC Česká republika ostatní 45,11 1,42 1,29 15,43 0,49 0,44 19 D R Jičín Královéhradecký leden 2004 2002 11 Tescoma, s.r.o. TC Česká republika ostatní 134,00 4,24 4,43 0,00 0,00 0,00 20 D Zlín Zlínský únor 2004 2003 12 Valeo Autoklimatizace, s.r.o. TC Francie automobilový 60,50 1,91 1,73 3,39 0,11 0,10 84 D R Praha Hl. město Praha únor 2004 2002 13 DHL Information Services (Europe) s.r.o. SC Nizozemí ostatní 4 663,00 147,56 154,12 1 093,00 34,59 36,13 866 D R Praha Hl. město Praha březen 2004 2003 14 Honeywell s.r.o. TC Německo elektronický 53,90 1,70 1,54 14,98 0,47 0,43 432 D R Praha, Brno Hl. město Praha, Jihomoravský březen 2004 2002 15 Mercedes-Benz Engineering, s.r.o. TC Německo automobilový 94,50 2,99 3,12 15,40 0,49 0,51 61 D R Plzeň Plzeňský březen 2004 2003 16 TEAM TRACKERS s.r.o. SC Francie ostatní 64,00 2,03 2,12 7,50 0,24 0,25 325 D R Praha Hl. město Praha březen 2004 2003 17 Accenture Services, s.r.o. SC Nizozemí ostatní 169,00 5,35 5,59 437,35 13,84 14,46 800 D R Praha Hl. město Praha květen 2004 2003 18 Indet Safety Systems, a.s. TC Japonsko automobilový 46,04 1,46 1,52 3,30 0,10 0,11 19 D R Vsetín Zlínský květen 2004 2003 19 TC INTER-INFORMATICS, a.s. TC Česká republika letecký 63,70 2,02 2,11 14,09 0,45 0,47 87 D R Praha Hl. město Praha květen 2004 2003 20 Value Engineering Services, s.r.o. TC Německo elektronický 127,57 4,04 4,22 6,24 0,20 0,21 66 D R Plzeň Plzeňský květen 2004 2003 Investiční pobídky v ČR (1) •Pro zvýšení konkurenceschopnosti českého průmyslu přistoupila vláda ČR v roce 1998 k zavedení systému investičních pobídek pro zahraniční i domácí investory. •Realizační organizací pro zavádění systému investičních pobídek je Ministerstvem průmyslu a obchodu založená agentura CzechInvest (www.czechinvest.org). •Právní úprava investičních pobídek: zákon č. 72/2000 Sb., o investičních pobídkách ve znění pozdějších předpisů. •Investičními pobídkami se rozumí –a) slevy na daních z příjmů podle zvláštního právního předpisu, –b) převod technicky vybaveného území za zvýhodněnou cenu, –c) hmotná podpora vytváření nových pracovních míst podle zvláštního právního předpisu, –d) hmotná podpora rekvalifikace nebo školení zaměstnanců podle zvláštního právního předpisu, –e) převod pozemků podle zvláštního právního předpisu, evidovaných v katastru nemovitostí jako zemědělské pozemky a převod ostatních druhů pozemků, a to za ceny zjištěné podle zvláštního právního předpisu účinného ke dni uzavření smlouvy o převodu • • Investiční pobídky v ČR (2) •Právnické nebo fyzické osobě lze investiční pobídku poskytnout, pokud prokáže, že může splnit všeobecné podmínky stanovené tímto zákonem a zvláštní podmínky stanovené zvláštními právními předpisy. Všeobecnými podmínkami jsou: –a) zavedení nové výroby nebo rozšíření stávající výroby, –b) vynaložení prostředků do oborů zpracovatelského průmyslu; za zpracovatelský průmysl se nepovažuje dobývání nerostných surovin, výroba a rozvod elektřiny, plynu a vody, stavebnictví, opravy motorových vozidel, obchod a ostatní služby, doprava a zemědělství, –c) pořízení strojního zařízení za tržní cenu, určeného pro výrobní účely a vyrobeného ne více než 2 roky před pořízením; hodnota tohoto strojního zařízení musí tvořit nejméně 60 % celkové hodnoty pořízeného dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku, d) šetrnost výroby, činností, procesů, stavby nebo zařízení k životnímu prostředí, –e) pořízení dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku nejméně v částce 100 000 000 Kč, přičemž nejméně částka 50 000 000 Kč musí být financována z vlastního kapitálu právnické osoby nebo vlastními prostředky fyzické osoby; za splnění této podmínky se nepovažuje vynaložení investičních prostředků vytvořených ze zisku dosaženého z investiční akce posuzované pro účely poskytnutí veřejné podpory, – • – – – – – • – • • Investiční pobídky v ČR (3) Investiční pobídky v ČR (4) Investiční pobídky v ČR (5) Podnikatelská / průmyslová zóna •Ucelené území vymezené v závazné části schváleného územního plánu velkého územního celku či schváleného územního plánu obce jako území současně zastavěné převážně objekty pro průmyslovou výrobu, obchod, služby nebo jako zastavitelné území vhodné převážně pro umísťování průmyslové výroby, obchodu, služeb. • (podle zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu, ve znění pozdějších předpisů) • podpořené průmyslové zony Podpořené průmyslové zóny od roku 1998 (Czechinvest) 1 Český Krumlov, 2 Prachatice, 3 Písek, 4 Blatná, 5 Domažlice, 6 Stod, 7 Plzeň (2)*, 8 Ostrov, 9 Podbořany (2)*, 10 Žatec (2)*, 11Klášterec nad Ohří, 12 Chomutov, 13 Most, 14 Lovosice (2)*, 15 Přestanov, 16 Ústí nad Labem, 17 Rumburk, 18 Liberec, 19 Slaný, 20Tuchlovice, 21 Kladno, 22 Unhošť, 23 Zdice, 24 Žebrák, 2 5 Zlatníky-Hodkovice, 26 Poříčany, 27 Zruč nad Sázavou, 28 Kutná Hora (3)*,29 Kolín, 30 Velim, 31 Nymburk, 32 Mladá Boleslav, 33 Jičín (2)*, 34 Hořice, 35 Vrchlabí, 36 Trutnov, 37 Kvasiny, 38 Chrudim, 39Svitavy, 40 Moravská Třebová, 41 Ždírec nad Doubravou, 42 Havlíčkův Brod, 43 Pelhřimov, 44 Kamenice nad Lipou, 45 Třebíč, 46Velké Meziříčí, 47 Žďár nad Sázavou, 48 Bystřice nad Pernštejnem, 49 Blansko, 50 Brno (2)*, 51 Pohořelice, 52 Mikulov, 53 Velké Pavlovice, 54 Vyškov (2)*, 55 Brankovice, 56 Hodonín (2)*, 57 Staré Město, 58 Zlín, 59 Vsetín, 60 Holešov, 61 Valašské Meziříčí, 62Hranice, 63 Velká Bystřice (2)*, 64 Olomouc (3)*, 65 Uničov, 66 Šumperk, 67 Mošnov, 68 Paskov, 69 Ostrava (2)*, 70 Frýdek - Místek (2)*, 71 Nošovice, 72 Třanovice, 73 Třinec, 74 Český Těšín, 75 Karviná, 76 Krnov Černovická terasa, Brno CTPark 2006-silicon-valley-guide.jpg Příklad: Silicon Valley •Nejjižnější část sanfranciského pobřeží v S Kalifornii ve USA •Název z r. 1971 – v americkém časopise Electronic News začala vycházet týdenní rubrika „Silicon Valley USA“ o velké koncentraci společností zabývajících se křemíkovými mikročipy a počítači •Silicon Valley se skládá z 19 sídel •Za hlavní město je považováno San José • •Pobřeží SF původně využíváno námořnictvem USA pro výzkumy – firmy se zde usadily, aby pracovaly pro námořnictvo, poté NASA a letecký výzkum • •Dnes světové centrum počítačového a technologického výzkumu Vědecko-technický park •Koncept vědeckotechnických parků se v zahraničí, zejména ve vyspělých zemích Evropské unie, používá již několik desítek let •Podnikatelská infrastruktura (průmyslová zóna, podnikatelské prostory k pronájmu) přispívající k růstu ekonomické úrovně regionu prostřednictvím podpory rozvoje a růstu firem se zajímavým nápadem a zaměřením •Často umístěn v blízkosti univerzity (případně může být i univerzitou provozován) •Dochází tak k rychlému přenosu informací z výzkumných pracovišť do firem. •Kromě pronájmu prostor, montáže, výzkumu, technického vývoje a kancelářských prostor většinou park nabízí i službu Podnikatelský inkubátor •Součástí vědeckotechnického parku také bývá pracoviště pro transfer technologií, které pomáhá komerčně využít výsledky výzkumu v podnikové praxi. •Vědeckotechnické parky v ČR jsou sdruženy do Společnosti vědeckotechnických parků –Vědeckotechnický park Univerzity Palackého v Olomouci –Vědecko-technologický park Ostrava –TECHNOLOGICKÉ CENTRUM Hradec Králové –Vědeckotechnický park Ústí nad Labem • Inovační centra •Zaměřují se na podporu inovačního podnikání a komerčního využití výzkumu a vývoje •Zprostředkování propojení univerzit a vědecko-výzkumných institucí s podnikatelskou sférou, s cílem maximalizovat přínos výzkumu a vývoje na regionální a národní úrovni Podnikatelský inkubátor •Kombinace dotovaného (zvýhodněného) nájemného pro začínající inovativní firmy (firmy se zajímavým nápadem a zaměřením) spolu s poradenskými službami, které tyto firmu potřebují (pomoc s podnikatelským záměrem, s marketingem a propagací, se zajištěním financí, s účetnictvím, právní služby apod.). •Smyslem inkubátorů je koncentrovat na jednom místě rozmanité nástroje podpory začínajícím podnikatelům, které umožní úspěšně zvládnout počáteční fázi existence jejich firmy •Pokud podnikatel splní vstupní kritéria, může se stát nájemníkem v inkubátoru, nájem v inkubátoru je nekomerční, tj. dotovaný. Výhodou inkubátoru je koncentrace služeb a podpůrných aktivit na jednom místě • •Příklad: JIC (www.jic.cz) –pro inkubované firmy poskytuje finance, prostory, poradenství, kontakty, propagaci i PR a pomoc při transferu technologií Technologická centra •Centra zaměřená na vývoj a inovace high-tech výrobků a technologií, včetně vývoje specifického software a aplikací, které jsou součástí těchto výrobků a technologií, zabývající se pravidelnými změnami produktů, produkčních řad, výrobních procesů, technologií, existujících vývojových služeb a dalších rozpracovaných operací, pokud takové změny představují jejich vylepšení, a existuje předpoklad, že budou přeneseny a použity ve výrobě Centra strategických služeb •Centra zabývající se vybranými aktivitami společností, které se vyznačují úzkou návazností na informační technologie a výrazným mezinárodním zaměřením, zejména pak: –centra sdílených služeb, –high-tech opravárenská centra, –centra pro vývoj software, –expertní a řešitelská centra pro informační a telekomunikační technologie Inovační strategie •Nástroj, jehož prostřednictvím dochází k budování inovační infrastruktury potřebné pro tvorbu inovací •Souborem opatření na řešení problémů a potřeb, které byly identifikovány na základě průzkumu podnikatelské a vědeckovýzkumné sféry •Inovace představují v současné globalizované ekonomice hlavní konkurenční výhodu vyspělých ekonomik •První regionální inovační strategie byly iniciovány ze strany Evropské komise v roce 1994 za účelem snížení regionálních rozdílů •V ČR byla jižní Morava prvním regionem v ČR, který se začal soustavně věnovat podpoře inovací, a to již v roce 2001 –2002 –JMK jako první region vypracoval a následně zrealizoval regionální inovační strategii –Aktivity realizované v rámci obou dosavadních inovačních strategií (RIS I, RIS II) stavějí jižní Moravu na přední místo v oblasti podpory inovací a inovačního podnikání v ČR • After care •Následná péče o investory zahrnuje širokou škálu činností: –podpora expanzí, reinvestic, rozvoje výzkumu –pomoc s hledáním vhodných průmyslových zón a podnikatelských nemovitostí –poradenství ohledně čerpání investičních pobídek a spolufinancování projektů ze strukturálních fondů EU –vyhledání dodavatelů v daném regionu –podpora v oblasti lidských zdrojů –rozvoj spolupráce investorů se středními, vyššími odbornými a vysokými školami –zprostředkování vyjednávání s místní samosprávou, státní správou a veřejnými institucemi –předkládání návrhů investorů na změny české legislativy Vládě ČR a kultivace českého podnikatelského prostředí –organizace odborných seminářů, pracovních snídaní s vrcholnými představiteli státní správy, diskusních kulatých stolů a společenských akcí • Globalizace - shrnutí •Světový průmysl 21. století je charakteristický velkou prostorovou i strukturální dynamikou •Hosp. méně rozvinuté státy procházejí procesem industrializace a průmysl hraje důležitou roli •Vyspělé státy – deindustrializace – význam průmyslu se snižuje •Reindustralizace – ve vyspělých oblastech – udržení průmyslového potenciálu regionu při restrukturalizaci průmyslu k high-tech odvětví •21. stol. – změna průmyslové mapy světa –19., 20. stol. – stabilní jádrové oblasti průmyslu –21. stol. – přesun některých výrob do nově vzniklých průmyslových oblastí s nejvýhodnějšími lokalizačními faktory (pracovní síla…) – hl. J a JV Asie a další oblasti –Ve vyspělých zemích tlak na rozvoj průmyslových výrob s vysokou přidanou hodnotou doplněných výzkumem a technologickým vývojem -> postupné prohlubování mezi technologicky vyspělými oblastmi a „montážními“ oblastmi s masovou produkcí •Opakem glokalizace – – • • Informační revoluce •Zvyšující se dynamika změn informačních technologií •Vznik tzv. globální informační společnosti, která buduje globální informační infrastrukturu, založenou především na využití síťových technologií •„Učící se společnosti“ – znalostní společnost •„Teorie učících se regionů“ – zdrojem konkurenceschopnosti v současném světě jsou vědomosti, schopnost učit se a vytváření kulturního klimatu, které napomáhá tvorbě inovací •Dopady informační revoluce však nejsou pro celou lidskou populaci stejné. Schopnost využívat moderní informační a komunikační technologie, především pak internet, dělí lidskou populaci na úspěšné a méně úspěšné na vítěze a poražené. Úroveň využití ICT ovlivňuje konkurenceschopnost jednotlivců, firem, regionů, odvětví, států a celých kontinentů. •Digitální ekonomika – poprvé v dějinách hospodářský růst a strukturální změny v ekonomice nezávisejí prvotně na surovinách, strojích a metodách jejich využívání, ale na schopnosti lidí pracovat s informacemi Vliv průmyslu na ŽP •Průmysl je jedním z největších znečišťovatelů ŽP •Často spojováno s narušováním klimatického systému, vznikem skleníkových plynů, zvyšování koncentrace toxických látek, hluk, atd. (zejména v nově industrializovaných státech je devastace ŽP vysoká – např. Čína ad.) •V energetice – zvyšující se zájem o ŽP –Prognózy o vyčerpání zdrojů – strukturální změny ve využívání energetických zdrojů + zpomalení růstu spotřeby energií – posilování pozice alternativních zdrojů energie – alternativní paliva, solární, větrné…elektrárny – – • • hlukova mapa brna.png