Didaktika zoologiCKÉHO UČIVA (Bi2MP_DPZO) 2013/2014 – 01 (lichý čt) (studijní program Učitelství přírodopisu pro ZŠ) – okruhy témat I. Strunatci (B. Rychnovský) 1. Podkmeny Pláštěnci (Urochordata = Tunicata), bezlebeční (Cephalochordata) ... ... ... ... 2. Nadtřídy Bezčelistnatci (Agnatha) a Čelistnatci (Gnathostomata): třída kruhoústí (nově mihule nebo mihulovci) ... ... ... ... ... 3. Třída Paryby (Chondrichthyes): ... Procházková 4. Třída Paprskoploutvé ryby (Actionopt.): ... Šindelková 5. Třída Svaloploutvé ryby (Sarcopt.) ... ... ... ... ... 6. Třída Obojživelníci (Amphibia): ... Dolníčková 7. Třída Plazi (Reptilia): ... Kopalová 8. »Třída« Ptáci (Aves): ... Maxerová 9. Třída Savci (Mammalia): ... Pokorná II. Ekologický přístup (B. Rychnovský, R. Vlk) Vždy 2 studenti Strunatci Bezobratlí 1. Rybník (jezero, přehrada, periodická tůň) Unzeitigová Maxerová 2. Tekoucí v.- potok a řeka Ševčíková Dolníčková 3. Louka a step (lesostep) Cymorek Pokorná 4. Les (listnatý, jehličnatý, smíšený) Raisigl Procházková 5. Pole, sady, zahrady (vinice, chmelnice) Burďáková Kopalová 6. Lidská sídla: venkov – domy; půdy, sklepy, stodoly, Rosenberková Šindelková příp.města – sídliště; aleje, parky, hřbitovy, nábřeží 7. Moře Burešová ... ... ... ... III. Bezobratlí (R. Vlk) 1. Říše Prvoci (Protozoa): obecná charakteristika; kmeny bičíkovci (krásnoočko zelené), kořenonožci (měňavka velká) a nálevníci (trepka velká) Unzeitigová 2. Říše Živočichové (Animalia): obecná charakteristika; kmeny žahavci (nezmar hnědý), ploštěnci (ploštěnka potoční) a hlístice (škrkavka prasečí) Burešová 3. Kmen Měkkýši (Mollusca): třídy plži (hlemýžď zahradní), mlži (škeble rybničná) a hlavonožci (sépie obecná) Raisigl 4. Kmen Kroužkovci (Annelida): zejména třída opaskovci (žížala obecná, příp. i nitěnky a pijavice) Cymorek 5. Kmen Členovci (Arthropoda) I: podkmeny klepítkatci (chcete-li třída pavoukovci: křižák obecný apod.) a stonožkovci (stonožka škvorová a mnohonožka zemní)Rosenber. 6. Kmen Členovci (Arthropoda) II: Podkmen korýši (hrotnatka obecná a buchanka obecná; blešivec potoční a rak říční) Burďáková 7. Kmen Členovci (Arthropoda) III:. Podkmen Šestinozí (Hemimetabola – např. šváb obecný, Holometabola – např. včela medonosná) Ševčíková Hodnocení: zastoupení v učebnicích zoologie pro ZŠ, ?vhodnost? (1-2) Rozsah, soulad s osnovami pro ZŠ, dostatečnost, (i z pohledu RVP) Hodnotit i zastoupení taxonů v ekologické části typ učebnice (ekol. x systemat. přístup), zhodnocení rozsahu témat, vhodnost Výsledek: 4 kat.: a) nejlepší (++) b) vhodné (+) c) málo vhodné (+-) d) nejhorší (--) Didaktika zoologiCKÉHO UČIVA (Bi2MP_DPZO) 2013/2014 – 02 (sudý čt) (studijní program Učitelství přírodopisu pro ZŠ – okruhy témat I. Strunatci (B. Rychnovský) 1. Podkmeny Pláštěnci (Urochordata = Tunicata), bezlebeční (Cephalochordata) Skříčková 2. Nadtřídy Bezčelistnatci (Agnatha) a Čelistnatci (Gnathostomata): třída kruhoústí (nově mihule nebo mihulovci) ... Krejčová 3. Třída Paryby (Chondrichthyes): ... Hoffmannová 4. Třída Paprskoploutvé ryby (Actionopt.): ... Hliněnská 5. Třída Svaloploutvé ryby (Sarcopt.) ... ... ... ... ... 6. Třída Obojživelníci (Amphibia): ... Poláčková 7. Třída Plazi (Reptilia): ... Hortvíková 8. »Třída« Ptáci (Aves): ... Zouhar 9. Třída Savci (Mammalia): ... Málková II. Ekologický přístup (B. Rychnovský, R. Vlk) Strunatci Bezobratlí 1. Rybník (jezero, přehrada, periodická tůň) Šmerda Hortvíková 2. Tek.voda - potok a řeka Wimmerová Poláčková 3. Louka a step (lesostep) Černá Málková 4. Les (listnatý, jehličnatý, smíšený) Košťálová Zouhar 5. Pole, sady, zahrady (vinice, chmelnice) Krejčová! Skříčková 6. Lidská sídla: venkov – domy; půdy, sklepy, stodoly, ... ... ... Hliněnská příp.města – sídliště; aleje, parky, hřbitovy, nábřeží 7. Moře Guldová Hoffmann. III. Bezobratlí (R. Vlk) 1. Říše Prvoci (Protozoa): obecná charakteristika; kmeny bičíkovci (krásnoočko zelené), kořenonožci (měňavka velká) a nálevníci (trepka velká) ... ... ... ... 2. Říše Živočichové (Animalia): obecná charakteristika; kmeny žahavci (nezmar hnědý), ploštěnci (ploštěnka potoční) a hlístice (škrkavka prasečí) Wimmerová 3. Kmen Měkkýši (Mollusca): třídy plži (hlemýžď zahradní), mlži (škeble rybničná) a hlavonožci (sépie obecná) Šmerda 4. Kmen Kroužkovci (Annelida): zejména třída opaskovci (žížala obecná, příp. i nitěnky a pijavice) Guldová 5. Kmen Členovci (Arthropoda) I: podkmeny klepítkatci (chcete-li třída pavoukovci: křižák obecný apod.) a stonožkovci (stonožka škvorová a mnohonožka zemní) Černá 6. Kmen Členovci (Arthropoda) II: Podkmen korýši (hrotnatka obecná a buchanka obecná; blešivec potoční a rak říční) ... ... ... ... 7. Kmen Členovci (Arthropoda) III:. Podkmen Šestinozí (Hemimetabola – např. šváb obecný, Holometabola – např. včela medonosná) Košťálová Hodnocení: zastoupení v učebnicích zoologie pro ZŠ, ?vhodnost? (1-2) Rozsah, soulad s osnovami pro ZŠ, dostatečnost, (i z pohledu RVP) Hodnotit i zastoupení taxonů v ekologické části typ učebnice (ekol. x systemat. přístup), zhodnocení rozsahu témat, vhodnost Výsledek: 4 kat.: a) nejlepší (++) b) vhodné (+) c) málo vhodné (+-) d) nejhorší (--) Didaktika zoologického učiva 01 – 2013/2014 Čt 12.05-13.(45)35 h – lichý týden Týden: 41. 43. 45. 47. 49. 51. Jméno /termíny 10. 10. 24. 10. 7. 11. 21. 11. 5. 12. 19.12. Strunat Bezobr Ekosyst Č-t. Pl. Z - datum Burďáková, Renata / / Korýši Pole S Burešová, Martina / / Žahav Moře S Cymorek, Vlastimil / / Kroužk Louka S Dolníčková, Iva / / Obojž. Potok B Kopalová, Jana / / Plazi Pole B Maxerová, Hana / / Ptáci Rybník B Pokorná, Petra / / Savci Louka B Procházková, Monika / / Paryby Les B Rajsigl, Jakub / / Měkk Les S Rosenberková, Andr. / / Pav,sto Lid.síd.S Ševčíková, Lenka / / Hmyz Potok S Šindelková, Monika / / Ryby p Lid.síd.B Unzeitigová, Pavla / / Prvoci Rybní S Didaktika zoologického učiva 02 – 2013/2014 Čt 12.05-13.(45)35 h – sudý týden Týden: 42. 44. 46. 48. 50. Jméno /termíny 17. 10. 31. 10. 14. 11. 28. 11. 12. 12. Strunat Bezobr Ekosyst Č-t pl. Z – dat. Černá, Jana / / Klepít Louka S Guldová, Tereza / / Kroužk Moře S Hliněnská, Petra / / Ryby p Lid.síd.B Hoffmannová, Eva / / Paryby Moře B Hortvíková, Nikola / O Plazi Rybn B Košťálová, Zuzana / / Hmyz Les S Krejčová, Lucie / / Kruhoú Pole S Málková, Alžběta / / Savci Louka B Poláčková, Martina / / Obojž Potok B Skříčková, Darina / / Pláštěn Pole B Šmerda, David / / Měkk Rybn S Wimmerová, Lucie / / Žahav Potok S Zouhar, Petr / / Ptáci Les B Hodnocení obsahu učebnic Přírodopis z hlediska zoologie 01/2013 (lichý týden) FORTUN. (Kvasničk.) FRAUS (Čabrad.) JINAN (Kočárek) NATURA (Malenin.) NOVÁ(Vl, ŠKOLA R PRODOS (Jurčák) SCIENT. (Dobror.) SPN (Černík) Paryby 3,4 1,6 3,4 3,1 2,1 2,0 2,6 2,7 Paprskoploutvé ryby 3,1 1,4 2,7 2,3 1,0 2,6 2,2 2,7 Obojživelníci 1,9 1,0 1,6 2,1 1,0 1,8 2,2 1,3 Plazi 3,0 1,2 3,0 3,5 1,0 2,8 2,3 2,7 Ptáci 2,3 1,5 2,4 1,8 1,5 2,1 1,3 1,9 Savci 3,0 1,4 2,9 3,2 1,0 2,7 2,2 2,8 Strun - celk 16,7 8,1 16,0 16,0 7,6 14,0 12,8 14,1 Strunat.-celk.hodn. 2,78 1,35 2,67 2,67 1,27 2,33 2,13 2,35 Bez Str Stojatá voda – rybník Tek. v. - řeka,potok Louka, step Les Lidská sídla Moře Ekosyst.-celk. Ekosyst.-celk. hodn. Prvoci Žahavci Měkkýši Kroužkovci Klepítkat.,stonožk. Korýši Hmyz Bezobr. – celk. Bezobr.-celk. hodn. Úplně celkem Hodnocení obsahu učebnic Přírodopis z hlediska zoologie 02/2013 (sudý týden) FORTUN. (Kvasničk.) FRAUS (Čabrad.) JINAN (Kočárek) NATURA (Malenin.) NOVÁ(Vl, ŠKOLA R PRODOS (Jurčák) SCIENT. (Dobror.) SPN (Černík) Pláštěnci 4,0 1,3 2,7 2,3 1,3 1,9 1,9 2,2 Kruhoústí-Mihule 4,0 2,0 2,73 3,27 1,18 1,45 2,64 1,64 Paryby 3,09 1,09 3,0 2,72 2,63 1,18 1,81 2,0 2,36 1,27 Paprskoploutvé ryby 3,59 2,72 3,34 3,0 1,22 2,77 3,0 3,27 Obojživelníci 3,82 1,45 2,36 2,36 1,36 1,73 1,83 2,0 Plazi Ptáci 2,1 1,6 1,9 1,5 1,9 2,2 1,8 1,3 Savci 3,0 1,4 2,9 3,2 1,0 2,7 2,2 2,8 23,60 11,56 9,14 14,56 15,37 Strunat.-celk.hodn. 3,37 1,65 1,30 2,09 2,19 Stojatá voda – rybník Tek. v. -řeka,potok Louka, step Les Pole Bezobr / Strun Lidská sídla Moře Ekosyst.-celkem Ekosyst.-celk. hodn. Žahavci, plošt., hlíst Měkkýši Kroužkovci Klepítk.stonožk. Hmyz Bezobr.-celk. hodn. Úplně celkem 1 – 1,99 výborné 2,0-2,49 ucházející 2,5 – 2,74 málo vhodné 2.75 a více nevhodné Hodnocení obsahu učebnic Přírodopis z hlediska zoologie shrnutí 2013 FORTUN. (Kvasničk.) FRAUS (Čabrad.) JINAN (Kočárek) NATURA (Malenin.) NOVÁ(Vl, ŠKOLA R PRODOS (Jurčák) SCIENT. (Dobror.) SPN (Černík) Str. – 1. skup(Σ/n=6) 16,7 8,1 16,0 16,0 7,6 14,0 12,8 14,1 x‾ 2,78 1,35 2,67 2,67 1,27 2,33 2,13 2,35 Str. – 2. skup(Σ/n=8) x‾ Strunat.-celk.hodn. Str. - z prům. Ekosy. – 1. skup(Σ/n) Ekosyst.- 1.sk.( x‾) Ekosyst.-2.skup. (Σ) Ekosyst.- 2.sk. ( x‾) Ekosyst.-úplný x‾ Ekosyst. – z prům. Bzobr. – 1. skup(Σ/3) x‾ Bzobr. – 2. skup(Σ/5) x‾ Bezobr.-celk. hodn. Bezobr.- z prům. Úplně celkem (Σ/n) x‾ Učeb. – z prům. 1 – 1,99 výborné 2,0-2,49 ucházející 2,5 – 2,74 málo vhodné 2.75 a více nevhodné Hodnocení obsahu učebnic Přírodopis z hlediska zoologie 01/2013 (lichý týden) FORTUN. (Kvasničk.) FRAUS (Čabrad.) JINAN (Kočárek) NATURA (Malenin.) NOVÁ(Vl, ŠKOLA R PRODOS (Jurčák) SCIENT. (Dobror.) SPN (Černík) Paryby Paprskoploutvé ryby Obojživelníci Plazi Ptáci Savci Strun - celk Strunat.-celk.hodn. Bez Str Stojatá voda – rybník Tek. v. -řeka,potok Louka, step Les Pole,sady,zahr.(vin. Lidská sídla Moře Ekosyst.-celk. hodn. Prvoci Žahavci Měkkýši Kroužkovci Klepítkat.,stonožkov. korýši Hmyz Bezobr. – celk. Bezobr.-celk. hodn. Úplně celkem 1 – 1,99 výborné 2,0-2,49 ucházející 2,5 – 2,74 málo vhodné 2.75 a více nevhodné