Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity v Brně Integrovaný vědní základ 3 Výukový program Vypracovaly: Barbora Kuchtová DiS. Hana Kyprová Markéta Kozáková Obor: Učitelství pro 1. stupeň ZŠ Modelová příprava pro výuku na výstavě „Barevný podzim“ Téma: V lese Ročník: 4. ročník ZŠ VVC: - učit děti pro ně novou a netradiční formou výuky - poznávat nejčastěji se vyskytující stromy a keře v lese - pracovat ve skupinách - vést žáky k samostatné práci - chápat rozdíl mezi lovnou zvěří a ostatními živočichy v lese - docílit toho, aby si děti vážily lesa a celkově přírody okolo sebe Pojmy opěrné: živočichové v lese, listnaté a jehličnaté stromy Pojmy nové: smrk ztepilý, borovice lesní, tis červený, dub zimní, buk lesní, prase divoké, srnec obecný, liška obecná, jezevec lesní, veverka obecná, kuna lesní, zmije obecná, užovka hladká, ještěrka obecná, slepýš křehký Místo realizace a časová dotace: šatna na Kejbalech (2x5min), učebna na Kejbalech(10min), les poblíž Kejbalů (50 min) Časová dotace celkem: 90 min Scénář výuky: Fáze výuky Úlohy Metoda, forma Čas pro aktivitu Pomůcky (druh, počet ks) Poznámky, Úvod: - organizace - motivace - seznámení s cílem výuky Děti se jdou převléct do oblečení, kt. je vhodné do lesa Viz příloha 1 Rozhovor, diskuse 5 min 5 min 5 min Vhodné oblečení Učitel musí důkladně znát terén, do kt. s dětmi půjde, musí být připraven na jakékoli dotazy žáků + použit žáky o bezpečnosti a chování v lese Hlavní část - opakování učiva Rozdíl mezi listnatými a jehličnatými stromy, Kdo žije v lese? - nové učivo Umět pojmenovat stromy + živočichy v lese -fixace nového učiva - aktivity k probíranému učivu Zopakování učiva ze 3. třídy Poznat stromy na základě pozorování, pomocí prac. listu umět určit zvířata i zvěř v lese Obkreslení kůry stromů, sběr přírodnin patřících ke stromům v lese Ekohra – viz příloha 3 Obkreslení kůry stromů Rozhovor + pracovní listy 1 Pozorování+ pracovní listy 2 15 min 20 min 10 min 10 min Pracovní listy Pracovní listy Papíry, uhel – černý+hnědý Žáci ke každému stromu napíší, zda je jehličnatý nebo listnatý Před pozorováním i vypracování prac. listů bude učitel vysvětlovat jak který živočich vypadá, čím se živí, atd. Viz příloha 2 Shrnutí Organizace Komentáře k obrázkům dětí, nové učivo ještě prohloubit pomocí zadání referátu na téma: Které zvíře v lese je pro mě zajímavé a proč? Převléknout se 10 min 5 min Zhodnotit uplynulou vyuč. hodinu, pochválit děti, že se snažily Literatura: 1, KHOLOVÁ H., HÍSEK K., KNOTKOVI I. a J.. Přírodověda 4. 1. vyd. Všeň: Alter, 1995. 56 s., s. 9-24, ISBN 80-85775-34-4. 2. Obrázky dostupné z WWW: http://images.google.cz/ Rozpracování scénáře: ÚVOD Společně s dětmi se sejdeme venku na zahradě Kejbaly, již všichni převléknutí do sportovního oblečení. Děti se posadí na židle v učebně a poslouchají, co všechno je dnes čeká. HLAVNÍ ČÁST Opakování Děti dostanou od paní učitelky pracovní list. Jejich úkolem je přiřadit stromy k listnatým nebo jehličnatým. (učivo předchozího ročníku). Nové učivo Na pařezu paní učitelka vysvětlí rozdíl mezi zvířaty a zvěří v lese. Vysvětlí dětem, kdo je myslivec, hajný i polesný a co dělají. Děti poznávají stromy na základě pozorování, také vypracují pracovní listy, na kterých mají přiřadit jméno zvířete či zvěře na obrázku. Fixace Děti přinesou paní učitelce přírodniny, které nasbíraly a výkresy, které si mezi sebou zhodnotí. SHRNUTÍ Hodnocení a závěr Společně s dětmi se posadíme do kruhu. Každý ukáže popořadě svůj výkres a poví, jakému stromu kmen patří a zařadí jej do jehličnatých nebo listnatých stromů a poté poví, jak se strom jmenuje. Každé dítě následně řekne, co se mu během výuky nejvíce líbilo, co naopak ne, co nového se dozvědělo. Paní učitelka děti pochválí, jak pěkně pracovali, čím ji mile překvapily a dodá. Děti dostanou úkol, který mají přinést na příští hodinu, která ale už bude ve škole. Příloha 1 - motivace výuky: Střední Evropa, tedy i naše země, byla původně pokrytá porosty smíšených lesů. Člověk však do prostředí lesa zasáhl a pozměnil je. U nás to bylo například vysazování rychle rostoucích, ale jednotvárných smrkových lesů. V takových porostech se rychle šíří živočišní škůdci. Také vichřice může způsobit ve smrčinách rozsáhlé vývraty a v borovém lese polomy. Nejnovější poznatky ukazují, že nejvýhodnější pro naše oblasti jsou smíšené porosty. Takové porosty tvoří rostlinná společenstva o několika patrech. Suterén lesa tvoří lesní půda, odkud mohutné „potrubí“ kořenů čerpá vodu a živiny. Zde je také odpadové hospodářství lesa. V lese nic nepřijde nazmar. Přízemí smíšeného lesa tvoří lesní podrost: trávy, mechy, kapradiny, houby i byliny. Dále následuje keřové a stromové patro. Střechou lesa je klenba stromových korun. Lesy jsou vlastně „ zelené plíce“ krajiny. Příloha 2 – nové učivo – živočichové v lese Př. Prase divoké - je všežravec, většinu potravy si opatřuje rytím v zemi. Má k tomu skvěle přizpůsobený rypák a velmi jemný čich. Živí se lesními plody, kořínky, na polích vyrývá brambory a řepu, někdy se pase na mladé trávě. V půdě vyhledává tučné larvy a kukly hmyzu, plže, ale nepohrdne ani hnízdem mladých myšek, vajíčky hnízdících ptáků nebo zdechlinou. Bachyně (samice) je velmi pečlivá matka. O svá pruhovaná mláďata se neustále stará a zuřivě je brání. Mláďata rodí do hnízda, které si vybudovala ze slámy nebo ze suché trávy. Bachyně je nejprve kojí, později vodí a učí je hledat potravu. Divoká prasata mají mohutné zuby. Špičáky z horní čelisti se obracejí obloukovitě vzhůru, v dolní čelisti rostou rovně. Divočák má tak v tlamě strašlivou zbraň, čtyři ostré zuby, které starým kusům hrozivě vyčnívají z tlamy. Otázky: 1.) Co znamená, že prase divoké je všežravec? 2.) Popiš, jak prase divoké vypadá. Potkal jsi se s ním někdy? 3.) Jak vypadají mláďata? 4.) Může napadnout ostatní zvěř žijící v lese? Pracovní listy 1: Stromy jsou důležitou částí naší krajiny. Nejenom, že jsou plícemi země, ale také zadržují v krajině vodu a tím zamezují záplavám. Zkus správně rozdělit tyto stromy na jehličnaté a listnaté: Buk lesní Bříza bělokorá Popis obrázku chybí Popis obrázku chybí Borovice černá Douglaska sivá. Jasan ztepilý Jalovec obecný Javor klen Modřín opadavý v zimě kaštanovník setý Libanonský cedr lípa malolistá (lípa srdčitá) [LINK] Smrk sitka Tis červený, větvička se zralými semeny Pracovní listy 2: Spoj správný název s obrázkem, vyškrtni obrázek, který do lesa nepatří: [LINK] [LINK] [LINK] A) smrk ztepilý B) bříza bělokorá C) jedle D) tis červený E) Borovice kleč [LINK] Zobrazit obrázek v plné velikosti [LINK] A) jabloň mnohokvětá B) dub zimní C) smrk ztepilý D) buk lesní E) lípa srdčitá [LINK] [LINK] [LINK] A) prase domácí B) prase divoké C) srnec obecný D) lasička obecná E) kuna lesní [LINK] Zobrazit obrázek v plné velikosti [LINK] A) prase domácí B) zajíc polní C) králík domácí D) kuna lesní E) veverka obecná [LINK] [LINK] A) užovka hladká B) mlok skvrnitý C) slepýš křehký D) zmije obecná E) ještěrka obecná [LINK] [LINK] [LINK] A) veverka obecná B) mlok skvrnitý C) ještěrka obecná D) zmije obecná E) užovka hladká [LINK] [LINK] A) prase divoké B) jezevec lesní C) kuna obecná D) liška obecná E) lasička hranostaj