MASARYKOVA UNIVERZITA Pedagogická fakulta Seminární práce Integrovaný vědní základ 3 Rostliny, biotopy a ekologie Vypracovaly: Blanka Nedělková Lena Hlaváčová 2. ročník KS Učitelství pro 1.st. ZŠ Vyučující: ing. Helena Jedličková, PhDr. Šk. rok 2009/2010 Nové Veselí 30.listopadu 2009 Modelová příprava pro výuku v přírodním prostředí Téma: Rostliny, biotopy a ekologie Ročník: 4. VVC: člověk a příroda - opakování znalostí o rostlinách a prostředí Pojmy opěrné: přírodní společenstvo, les, louka, rybník, zahrada, byliny, dřeviny, jejich části, tvary listů, hluchavka, rozrazil, pampeliška, kontryhel, smrk ztepilý, jedle bělokorá, modřín opadavý, dub letní, buk lesní, lípa srdčitá, javor mléč Pojmy nové: podmínky života, prostředí=biotop, ekosystém, ekosystém přirozený a umělý Místo a realizace: školní zahrada v blízkosti rybníka a lesoparku Časová dotace: 90 minut Scénář výuky: Fáze výuky úkoly Čas pro aktivitu Pomůcky Úvod – motivace: Během školního roku jsme získali mnoho informací o rostlinách a životním prostře-dí, nyní si vše prohlédneme v přírodě. A získáme materiál k výrobě herbáře Společná kontrola pomůcek a výstroje Ekologický úkol Skupinová práce s pracovním listem č.1 Společné hodnocení provedení úkolu Skupinová práce s pracovním listem č.2 Společné hodnocení provedení úkolu Sejdeme se pod dubem - poznávání stromů v lesoparku Společná výuka u rybníka Skupinová práce na zahrádce, společné opakování Shrnutí prakticky získaných poznatků a začlenění nových pojmů Nakládání s odpadem a vyhodnocení ekologického úkolu zadaného na začátku pobytu Závěr -školní zahrada s převážně okrasnými rostlinami, několika záhony a ovocnými keři - v sousedství louka na okraji lesoparku a menší rybník - děti se nejprve seznámí s prostředím výuky Společně si připomeneme zásady bezpečnosti při pohybu v zahradě, důle- žitost dodržování pitného režimu, ohleduplnost k ostatním živým tvorům, zkontrolujeme pomůcky, vhodnost oblečení a obutí Děti dostanou za úkol všímat si všeho, co do přírody nepatří a po celou dobu pobytu na zahradě takový materiál sbírat, s tím, že na konci vyučování bude provedeno vyhodnocení Rozdělíme třídu na skupiny po 3-4 dětech. Každá skupina dostane pracovní listy a vysvětlení Děti hledají rostliny, které vidí na obrázcích, mají za úkol utrhnout jeden exemplář od každého, pokud možno i s kořenem a nepoškozený, a přinést na předem určené stanoviště. Všichni se shromáždí na stanovišti, skupiny navzájem kontrolují splnění úkolu: zda se podařilo nalézt všechny rostliny z pracovního listu, správnost určení rostlin Rozdáme do skupin další pracovní listy, společně zopakujeme, co děti vědí o rozdělování listů rostlin podle tvaru. Následně děti opět hledají rostliny a přinášejí po jednom listu na stanoviště. Upozorníme děti, aby zbytečně netrhaly více než jeden list od jedné rostliny Opět vzájemná kontrola splnění úkolu Přesun do lesoparku, každé dítě si vylosuje kartičku s obrázkem. Následuje hledání stromu dle nápovědy na kartičce, děti mají za úkol postavit se k nalezenému stromu a vyčkat kontroly ze strany učitele. Poté mohou sbírat některé opadané části – šišky, větvičky, kousky kůry apod. Přesun k rybníku. Děti poznávají a ukazují si rostliny, které znají z učebnice (leknín, stulík žlutý, blatouch bahenní, vrba…). Pozorují a určují zvířata a hmyz (kachna divoká, labuť, komár, vážka. Zapisují si vše, co viděly. Odpovídají na otázky, které se týkají života ve vodě – které ryby zde žijí, čím se živí… Každé se pokusí nakreslit jednoho živočicha či rostlinu Přesun zpět do zahrady, děti pracují opět ve skupinách, dostanou lístečky s názvy rostlin a ty přiřazují k vystaveným rostlinám. Formou otázek a odpovědí si děti opakují, které části rostlin jsou vhodné ke konzumaci, jak se používají, rozdělení – ovoce, zelenina, léčivé rostliny, okrasné rostliny Společně opakujeme, co všechno jsme dělali, jaké rostliny a živočichy přitom pozorovali. Jak vypadalo místo, kde jsme úkol prováděli. Snažíme se, aby děti samy si uvědomily, že se přitom pohybovaly v odlišných prostředích – louka, les, zahrada, rybník – a vzpomněly si, že v každém prostředí viděly jiné rostliny a živočichy. Co potřebují k životu? Děti rozdělují materiál, který používaly v průběhu výuky (kartičky, pracovní listy) a nasbíraný materiál na symbolická stanoviště, vymezená obrázky. Přitom lze naprosto přirozeně děti seznámit s novými pojmy: biotop, ekosystém, ekosystém přirozený a umělý. Učitel se zeptá, zda děti při plnění úkolů nalezly nějaký materiál, který nepatří do přírody a nálezy shromáždí na jednom místě. Chválí přitom pilné sběrače. Společně si připomeneme Jak třídíme odpad, určíme barvy kontejnerů a přinesené odpadky roztřídíme. Použijeme přitom barevné papíry, které nahradí kontejnery Společně hodnotíme průběh vyučování v přírodě, ptáme se dětí, co se jim líbilo, co naopak nelíbilo, který z úkolů je nejvíc bavil, co si kdo zapamatoval, jak by se některé aktivity mohly vylepšit. 5 min 5 min 5 min 10 min 5 min 5 min 5 min 10 min 10 min 5 min 10 min 5 min 5 min Vhodné oblečení, hlavně pokrývka hlavy, batůžek s nápojem, psací potřeby. Nádoby na sběr přírodního materiálu pytlíky s různými druhy odpadků (pet i skleněné lahve, starý penál, baterie, papíry, krabice od džusu, banánové slupky) záměrně umístě- né v místech, kde se budeme pohybovat List č. 1 (viz. Příloha) Pracovní list č.2 Kartičky s obrázky stromů, jejich částí (list, plod, květ) nebo se jmény stromů Poznámkový blok, tužka, prázdné kartičky, na které budou děti kreslit Stoly, na kterých jsou vystavené rostliny a kartičky s názvy těchto rostlin: ředkvička, cibule, mrkev, pór, pastiňák, špenát, hrách, borůvka černá, maliník obecný, ostružiník, jahoda konvalinka vonná, měsíček lékařský… (rostliny vybíráme podle možností) Čtvrtky papíru s obrázky lesa, rybníku, louky a zahrádky, materiál, který děti shromáždily během výuky Máme připraveny papíry v barvách kontejnerů na tříděný odpad Přírodní materiály odnášíme do školy k dalšímu použití Výstup: výuka v přírodě zaměřená převážně na opakování pojmů získaných za téměř celý školní rok, důraz kladen na prožitkové upevňování znalostí. Nové pojmy zakomponované do výuky slouží v této fázi pouze k seznámení se s nimi v hrubých obrysech – budou rozvíjeny později. Použité podkladové materiály: Přírodověda pro 4. ročník ZŠ, Fortuna, Praha 2001 www.botanika.borec.cz/fota www.image.google.com Pracovní list č. 1 (A) Hluchavka nachová Hluchavka nachová Jitrocel Jitrocel kopinatý Rozrazil rezekvítek Rozrazil rezekvítek Úbory smetanky Pampeliška lékařská Kontryhel obecný Kontryhel obecný Zběhovec plazivý Pracovní list č. 1 (B) Jetel luční Jetel luční Přízemní růžice s úbory Sedmikráska chudobka Zvonek rozkladitý Zvonek rozkladitý Porost mateřídoušky Mateřídouška obecná Mochna husí Mochna husí Smolnička obecná Pracovní list č. 2 Kracovitý okraj jehlicovitý čárkovitý Dlanitě složený Jitrocel Kopinatý Speřeně složený Pracovní list č. 3 – určený k rozstříhání a výrobě kartiček Abies alba Picea abies Pracovní list č. 3 – určený k rozstříhání a výrobě kartiček keine_allzu_leichten_Tipps_natürlich Larix decidua - modřín opadavý Pracovní list č. 3 – určený k rozstříhání a výrobě kartiček [LINK] Fotografie: Buk lesní [Fagus sylvatica Zlatia] Pracovní list č. 3 – určený k rozstříhání a výrobě kartiček Květy a listy lípy malolisté Soubor:Alnus glutinosa 011.jpg [LINK] [LINK] [LINK]