PEDAGOGICKÁ FAKULTA MASARYKOVY UNIVERZITY V BRNĚ Náš přítel strom Seminární práce do předmětu IVZ III. Vypracovaly: Dagmar Urbanová 322 744 Učitelství pro 1. stupeň, Šárka Zajíčková 322 577 2. ročník Anežka Šimberová 266 505 Kombinované studium 2009/2010 Modelová příprava pro výuku na výstavě „Barevný podzim“ Téma: Náš přítel strom Ročník: 4. VVC: Vést žáky k samostatnému pozorování a posuzování, k objektivnímu hodnocení práce své i jiných, získávat zkušenosti, k vzájemnému naslouchání, pracovat v kolektivu a tolerovat názory jiných, svým chováním přispívat k dobré atmosféře, k péči o životní prostředí. Podněcovat žákovu tvořivost. Pojmy opěrné: Podzim, jako roční období (denní a noční teploty, srážky, délka dne a noci,…) Dřeviny: stromy a keře. Stromy listnaté a jehličnaté. Význam stromů v krajině. Pojmy nové: Tvar koruny stromů. Zbarvení stromů na podzim. Druhy pupenů a plodů stromů. Místo realizace a časová dotace: Učebna v místnosti (20min), učebna v přírodě (50 min) Časová dotace celkem: 70 minut Scénář výuky: Fáze výuky Úlohy Metoda, forma Čas pro aktivitu Pomůcky (druh, počet ks) Poznámky, Úvod: Učebna v místnosti Seznámení žáků s obsahem výuky, co nového se zde dozví + znaky podzimu. Motivace žáků, proč jsou stromy pro člověka a pro společnost důležité. Seznámíme žáky se zásadami bezpečnosti při výuce, s obsahem výuky a s prostředím výuky. Zkontrolujeme, zda jsou žáci dobře vybaveni na výuku v přírodě, zda mají vhodnou obuv a oděv. A zda mají sebou psací potřeby. Význam stromů v krajině, pro člověka a živočichy. Základní znaky podzimu /teplota, srážky,…) Zajištění bezpečného a bezproblémového zvládnutí výuky – bezpečnostní zásady a kontrola výzbroje a výstroje, 1. Úvodní přednáška. 2. Diskuze. 3.Skupino-vá práce – vyplnění připravené kartičky. Otázky a odpovědi. 7 min 8 min 5 min 6 kusů kartiček Viz příloha Č. 1 Rychlé společné vyhodnoce-ní úkolu. Hlavní část Učebna v přírodě. Zopakování učiva z 3. ročníku Nové učivo: Tvar koruny stromů Barvy listí na podzim Od pupenu k plodu Fixace učiva * Dřeviny: stromy a keře * Stromy listnaté a jehličnaté * Rozhlédni se kolem a urči stromy, které znáš. Vezmi si list s obrázky kůry stromů a pokus se poznat, zda některá patří k místním stromům Prohlédni si znovu stromy kolem sebe a popiš jejich koruny, porovnej je mezi s sebou. Proč se zelené listy na podzim barví do žluta, červena, hnědnou? Postavení pupenů na větvičkách, druhy listů Plody známých stromů. /šišky, žaludy, bukvice,…/ Kvíz 1. Diskuze. 2. Práce ve dvojicích /doplň text/ Hledání ve dvojicích Pozorování Diskuze, vzájemná výměna názorů Přiřaď ke stromu jeho siluetu. Povídání, diskuze, pozorování hodnocení Povídání a pozorování Vyhledávání a určování plodů v učebně v přírodě, doplnění chybějí-cích na obrázcích Otázky a odpovědi 5 min 10 min 5 min 3 min 5 min 15 min 5 min 10 ks kartiček, pero 10 kartiček s obrázky kůry stromů Kartičky se siluetou stromů dle počtu žáků Kartičky s obráz-ky plodů Viz příloha Č. 2 Viz příloha Č. 3 Viz příloha Č. 4 Viz příloha Č. 5 Viz příloha č. 6 Shrnutí Závěrečné shrnutí a zopakování probrané látky Zadání úkolů do školy Význam stromů Dělení dřevin Stromy na Kejbalech Pupeny Plody Koruny stromů Barvy stromů na podzim Co nám dává les - obrázek Procházka a společné povídání Vybarvová-ní věcí v místnosti, které byly kdysi části stromu 10 min 20 ks obrázku Viz příloha Č. 7 Literatura PONÍŽILOVÁ-JUŘÍČKOVÁ B. Lesní čarování I, 2. vydání Brno 2004, Rezekvítek a Lipka, 28stran., s. 9, 10,18 ISBN 80-902954-6-0 PONÍŽILOVÁ-JUŘÍČKOVÁ B. Lesní čarování II, 2. vydání Brno 2002, Rezekvítek a Lipka, 39 s., s. 20, 28, ISBN 80-86626-00-8 PONÍŽILOVÁ-JUŘÍČKOVÁ B. Lesní čarování III., 1. vydání Brno 2001, Rezekvítek, 40s., s. 20,21,22, ISBN 80-902954-8-7 L. J. DOBRODRUKA a spol. Přírodopis II. Pro 7. ročník ZŠ, 1. vydání Praha 1998, Scientia, 151 stran, str. 99 ISBN 80-7183-134-4 Rozpracování scénáře: 1. Úvod (učebna v místnosti) a) Seznámíme žáky s obsahem výuky. Co už by měli znát z 3. ročníku a co se dozví dnes nového. O siluetách stromů, proč se listy na podzim zbarvují, něco o pupenech a plodech stromů. Poznávání stromů přímo v přírodě – na Kejbalech. b) V motivaci na výuku připomeneme, jaký mají stromy význam pro krajinu (ráz, srážky, ekologie), pro člověka (kyslík, relaxace, nábytek, topivo) a pro živočichy (potrava, obydlí, úkryt). c) Nezapomeneme pohovořit o podzimu, jako o ročním období. A to jak z hlediska teplot, srážek, ale i krácení dne. Vše proběhne formou úvodní přednášky, která bude hned vystřídána diskuzí na dané téma. Žáci mohou doplňovat učitele a odpovídat na otázky. Tato část je ukončena skupinovou prací, ve které se současně shrne úvod – význam lesů a stromů. Kartu s úkoly nalezneme v příloze pod č. 1. d) Závěrem úvodní části opět formou otázek a odpovědí připomeneme žákům zásady bezpečnosti v prostorách Kejbal (pohybovat se hromadně, po vyznačených cestách, neničit prostory ani zeleň). Současně zkontrolujeme vybavení žáků. Zda jsou oblečeni dle počasí a mají vhodnou obuv. Také zkontrolujeme psací potřeby u žáků, které budou v průběhu výuky potřebovat. 2. Hlavní část (v učebně v přírodě) a) Zopakování učiva z 3. ročníku - Co jsou to dřeviny a na které dvě skupiny je dělíme podle (stromy a keře), děti uvádí příklady - Jaké skupiny stromů známe (listnaté a jehličnaté), děti uvádí příklady Forma: diskuze a vzájemné doplňování se Časová dotace: 5 min. Závěr: doplnění listu – jednotlivci, viz příloha č. 2 (připravit pro všechny žáky), společné Hodnocení - Určování známých stromů na Kejbalech - Práce ve dvojicích: vyhledávání stromů podle obrázků kůry (příloha č. 3) Forma: určování, pozorování, práce ve dvojicích Časová dotace: 10 min. Závěr: společné hodnocení práce dvojic b) Nové učivo Tvar koruny stromů Upozorníme žáky na různé tvary koruny stromů, položení větví, která koruna je košatá, která rozložená do široka, siluety jehličnanů, …. Forma: pozorování, diskuze, vzájemná výměna názorů Časová dotace: 8 min Závěr: Skupinová práce – kartičky se siluetami stromů, žáci přiřazují, vyhodnotíme společně ( viz. příloha č. 4) Barvy listí na podzim Pohovoříme s žáky o barvách podzimu, proč tomu tak je, proč jsou některé stromy zbarvené do žluta, jiné do červena. Viz příloha – Reálie. Forma: povídání, pozorování, diskuze Časová dotace: 5 min Závěr: vyjmenujte společně barvy podzimu Od pupenu k plodu Všímáme si s dětmi pupenů na stromech, ze kterých vyrůstají na jaře nové listy. Jaké je jejich položení na větvičkách. Jaké máme druhy listů. Připomeneme si plody některých známých stromů. Viz. Příloha - Reálie Forma: pozorování, povídání Časová dotace: 15 minut Závěr: Doplň názvy stromů a jejich plodů (viz příloha č. 5) c) Shrnutí - Kvíz – otázky a výběr ze tří možností (viz. Příloha č. 6) Forma: otázky a odpovědi Časová dotace: 5 min Závěr: pochvala žáků - Zadání úkolu na doma (Co nám dává les – každý dostane obrázek ( viz. příloha č. 7) a doma vybarví vše, co bylo dřív součástí lesa) Závěr: Pro žáky: Žáci si přímo v přírodě mohou vyzkoušet poznávání stromů. I podle kůry. Mohou sledovat jejich zbarvení, pupeny a plody. Mohou si zde i přímo na jednotlivých stromech a keřích porovnat dělení dřevin podle stonku. Současně si zde mohou nasbírat již opadané listí, které lze využít v další výuce. Jak v přírodovědě (herbář listů), tak ve výtvarné výchově (otiskování, nalepování listů) nebo v pracovních činnostech (housenky z listí, různé závěsy z přírodnin). Jistě pro ně bude i zážitkem výstava prací studentů MU s názvem „Barevný podzim“, kde jsou každoročně vystavovány nádherné výrobky, připomínající příjemné podzimní období. Pro studenty: Studenti si zde mohou v praxi procvičit to, co se naučili. Protože je třeba nejen látku zvládnout po stránce teorie, ale je třeba ji také umět uplatnit v práci s dětmi. Prostory Kejbal jsou pro tuto výuku velmi vhodné. Děti jsou zde pohromadě a je zde možné připravit hned několik možností výukových témat z oblasti prvouky a přírodovědy, které se vyučují na 1. stupni ZŠ. Přílohy: č. 1 VÝZNAM STROMŮ Jaký je význam stromů v krajině? Proč jsou stromy důležité pro člověka? Jaký význam mají stromy pro zvířata a rostliny? .......................................... …………………………………… ………………………………………. …………………………………… ………………………………………. …………………………………… ………………………………………. …………………………………… ………………………………………. …………………………………… ………………………………………. …………………………………… Obrázky vloženy z klipartů z webu Office Online Správné odpovědi: č. 1 VÝZNAM STROMŮ Jaký je význam stromů v krajině? Proč jsou stromy důležité pro člověka? Jaký význam mají stromy pro zvířata a rostliny? - fotosyntéza (pohlcují oxid uhličitý a jsou zdrojem kyslíku) - jsou zásobárnou vody, udržují vlhkost - zadržují vítr (větrolamy) - výrobky ze dřeva (nábytek, papír,…) - rekreace a relaxace - jsou domovem řady ptáků a živočichů - zpevňují půdu Č. 2 CO UŽ VÍME O STROMECH Doplň následující text Tělo stromu je rozděleno na ………………………………….. a …………………………… Upevnění stromu v podkladu zajišťují ……………………… Strom je zdrojem ………….. ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. Stromy dělíme na dvě základní skupiny: a) …………………………… b) ………………………….. Symbolickým stromem České republiky je …………. Základy listů na větvičce se nazývají ………………….. Plody buku se jmenují………………………………………………. Stromy, které plodí ovoce jsou stromy …………… Č.2 Správné odpovědi: CO UŽ VÍME O STROMECH Doplň následující text Tělo stromu je rozděleno na kmen a větve. Upevnění stromu v podkladu zajišťují kořeny Strom je zdrojem kyslíku. Stromy dělíme na dvě základní skupiny: a) Listnaté b) jehličnaté Symbolickým stromem České republiky je lípa. Základy listů na větvičce se nazývají pupeny. Plody buku se jmenují bukvice. Stromy, které plodí ovoce jsou stromy ovocné. Č.3 PONÍŽILOVÁ-JUŘÍČKOVÁ B. Lesní čarování I, 2. vydání Brno 2004, Rezekvítek a Lipka, 28stran., s. 9, 10 ISBN 80-902954-6-0 Č.3 Správné odpovědi: Borovice Buk Javor klen Modřín Dub Bříza Č.4 Spoj k sobě dvojice – název stromu a jeho siluetu: L. J. DOBRODRUKA a spol. Přírodopis II. Pro 7. ročník ZŠ, 1. vydání Praha 1998, Scientia, 151 stran, str. 99 ISBN 80-7183-134-4 Č.4 - Správné odpovědi: Spoj k sobě dvojice – název stromu a jeho siluetu: AA 1) buk 2) borovice 3) topol 4) jabloň 5) habr 6) smrk 7) bříza Pozn. Stromy jsou číslované od shora a zleva doprava. Č. 5 Pojmenuj stromy a jejich plody: PONÍŽILOVÁ-JUŘÍČKOVÁ B. Lesní čarování II, 2. vydání Brno 2002, Rezekvítek a Lipka, 39 s., s. 28, ISBN 80-86626-00-8 Č. 5 Správné odpovědi: Pojmenuj stromy a jejich plody: Javor – okřídlená dvojnažka dub - žaludy Buk – bukvice Líska – lískový ořech Lípa – okřídlený oříšek Borovice – okřídlené semínko Č. 6 Závěrečné shrnutí – kvíz: 1. Co je to smíšený les? a) Les, kde rostou listnaté stromy b) Les, kde rostou jehličnaté i listnaté stromy c) Les, kde rostou jehličnaté stromy 2. Žalud je plodem: a) Dubu b) Buku c) Lípy 3. K čemu potřebuje strom cukr? a) Na tvorbu zákusků b) Na růst a tvorbu listů c) Na rozdávání okolním rostlinám 4. Která z následujících věcí je z lesa? a) Hrnec b) Sirka c) Míč 5. Který strom má hladkou šedou kůru? a) Dub b) Bříza c) Borovice 6. Co je to borka? a) Malá jezevčice b) Pták c) Kůra stromů 7. Kaštany padají ze stromu, který se jmenuje: a) Jírovec maďal b) Dub zimní c) Akát bílý 8. Na zimu neopadá: a) Borovice b) Modřín c) Jasan 9. Pod kůrou stromů žije: a) Krtonožka b) Kobylka c) Lýkožrout 1O. Listy břízy se na podzim zbarví: a) Červeně b) Modře c) Žlutě Č. 7 Vymaluj v obrázku věci, které byly kdysi části stromu PONÍŽILOVÁ-JUŘÍČKOVÁ B. Lesní čarování I, 2. vydání Brno 2004, Rezekvítek a Lipka, 28stran., s. 18 ISBN 80-902954-6-0 Reálie Barvy listí: Les je na podzim zajímavý barevným listím. Přes léto převažuje barva zelená, která na podzim mizí. V listech se rozkládá zelené barvivo chlorofyl a začnou se projevovat ostatní barvy listů. Každý druh stromu má svou barvu. Břízy se vybarví žlutě, buky dooranžova, javory do žluta nebo do červena, listy dubů zhnědnou. Některé stromy si však svoji barvu ponechají. Například olše nebo akáty. Od pupenu k plodu Listnaté stromy v našich podmínkách na podzim shazují listí. Nové listy a květy jsou přes zimu ukryty v pupenech. Pupeny různých stromů se liší. Pupeny mohou být na větvičkách usazeny střídavě nebo vstřícně proti sobě. Některé stromy mají pupeny neloučené. Pupeny mají také různou barvu a tvar. Listy Listy různých stromů mají svůj tvar. Mohou být srdčité, střelovité, vejčité, čárkovité, kopinaté. Mají také svůj název podle uložení na větvičkách. Například střídavé, vstřícné, přeslenité, laločnaté. Nejznámější rozdělení listů je však na listy jednoduché a složené. Plody Každý strom má své plody. Pro děti na 1. stupni jsou nejznámější plody ovocných stromů (peckovice, malvice, bobule) a plody jehličnanů (šišky). Později se seznamují také s různými plody listnatých stromů (oříšky, žaludy, bukvice, křídlaté nažky, tobolky, …)