Stanoviště číslo Umístění Téma 1 U Rybníka – panely, lavice 1. fenologie, meteorologie, klimatologie Abiotické podmínky života – vliv sluneční energie U Rybníka – panely, stůl, lavice 2. PŮDA - pedologie Abiotické a biotické podmínky-vliv půdy na rozmanitost U Rybníka – židle 3. VODA A Rozmanitost přírody Abiotické a biotické podmínky – vliv vody 1. životní podmínky: pomůcky: 3 kartičky s pojmy světlo, voda, vzduch úkol: 3 děti si vyberou jednu kartičku, učitel se ujistí, zda pojmu dostatečně rozumí. Dotyčný má za úkol vysvětlit daný pojem tak, aby ostatní uhádli. Nesmí však použít slovo na kartičce. 2. meteorologická a fenologická pozorování pomůcky: kartičky s meteorologickými značkami (pouze základní, jelikož nemáme jistotu, že děti budou značky znát) diskuze: jaké je počasí v této chvíli, zda to odpovídá ročnímu období, které právě máme, jaké je typické počasí pro toto roční období, atd. - společnými silami vybere ty meteorologické značky, které určují počasí v tuto chvíli, pokud značky děti znají, vyberou sami a můžou namalovat další značky, které znají. 3. půda pomůcky: typy půd-obrazy, druhy půd-vzorky, žížalí farma úkol: děti budou určovat typy půd a pozorovat žížalí farmu, říkat, co vidí, jak žížalí farma funguje apod. 4. základní podmínky pro život na Zemi Pomůcky: * Kartičky s vývojem rostliny * Kartičky s výrazy: světlo, teplo, voda, vzduch, živiny Děti nenásilným a motivujícím rozhovorem přivedeme k pojmům voda, vzduch, světlo, teplo, půda. Poté se zvolí skupinky (3-4), které si vylosují jednu z hlavních životních podmínek. Tato skupinka se domluví, jakým způsobem by ji znázornili ( pantomimou nebo nějakým zvukem…- nesmí používat slova) a ostatní mohou hádat. Po skončení této aktivity dostanou děti kartičky s vývojem rostliny a snaží se je poskládat tak, jak jdou jednotlivá stádia za sebou. Dále mají říct, jakým způsobem ovlivňují životní podmínky vývoj rostliny. Při této aktivitě jsou děti slovně vedeny ke správnému postupu. 5) půda – půdní typy: dětem rozdělených do 4 skupin rozdáme 4 velké archy se záhlavím v prvním řádku: černozem, hnědozem, hnědá půda, podzol,,, v prvním sloupci bude záhlaví takové: živiny, plodiny, výskyt dle nadmořské výšky, výskyt dle oblasti, zpracování půdy - dále kartičky s příslušnými odpověďmi - děti ve skupinách vyplňují archy danými kartičkami, potom srovnání s ostatními a vyhodnocení 6) půda –půdní druhy: dělení půd dle zrnitosti- děti ze vzorku určí podle informací od studenta o jaký vzorek se jedná Vzor vyplněné tabulky: Černozem Hnědozem Hnědá půda Podzol Živiny Velmi bohatá na živiny Bohatá na živiny méně živin Velmi málo živin Plodiny, využití Kukuřice, zelenina, pšenice řepa brambory Lesy, pastviny Výskyt dle nadmořské výšky nížiny pahorkatiny podhůří hory Výskyt dle oblasti v ČR Polabí, Haná Podkrkonoší Českomoravská vrchovina Jeseníky, Beskydy Zpracování půdy Lehké Střední Střední Těžké 7) Pohybová hra. Děti zůstanou rozdělené ve čtyřech skupinách, stejně jako v první aktivitě - v rámci těchto skupinek vytvoří 4 řady a postaví se vždy dvě řady naproti sobě asi takto: - - skupinky jsou pojmenovány černozem, hnědozem, hnědá půda, podzol - u každé dvojice řad stojí 1 student a říká jméno jedné nebo druhé skupinky, což znamená, že členové jmenované řady vystartují a snaží se chytit toho, co je naproti němu ze druhé skupiny - ti, co jsou chyceni, se automaticky stávají členy druhé skupiny - hra se hraje podle možností několikrát za sebou - vyhrává ta skupina, která získala na svoji stranu nejvíce soupeřů Další vaše určitě výborné náměty prosíme předat vyučujícím! 2 Fóliovník - záhony 4. ZÁKLADY POKUSNICTVÍ Základní podmínky života a pěstování, odrůda – druh, rychlení Fóliovník - stůl 5. GENERATIVNÍ a VEGETATIVNÍ ROZMNOŽOVÁNÍ - Osivo, sadba Vhodnou formou zvolenou podle věku dětí vysvětlíme pojmy osivo a sadba. Starší děti budou už většinu pojmů znát a proto můžeme volit metodu rozhovoru. pokud bude možno, budou vhodné názorné ukázky. OSIVO = jsou semena a plody určené k setí, která musí splňovat požadavky čistoty, klíčivosti, atd. Generativní rozmnožování (pohlavní) - semena a plody obilnin, semena zelenin, květin Aksamitník, Astra . . . SADBA = a) rostlin. orgány (hlízy, cibule, šlahouny), části orgánů (řízky) a trsy, používané k vegetativnímu množení pěstovaných rostlin. Rostliny vyrostlé z těchto orgánů mají znaky a vlastnosti mateřské rostliny. b) mladé rostliny vypěstované ze semen = sazenice, s příslušnými druhovými a odrůdovými znaky a vlastnostmi a v takovém stupni vyspělosti, aby byly schopny růst po vysázení ve volné půdě. Rozmnožování vegetativní (nepohlavní) řízkování - spočívá v nařezání rostlinných orgánů s dělivým pletivem na kousky. Nejčastěji obsahují tři listy a nebo se dělají zcela krátké asi 2 cm dlouhé řízky stonkové, které se nechají zakořenit v půdě, vodě či živném médiu. Př: pelargonie - řízek stonkový, křen= řízek kořenový, trnuta („tchynin jazyk“) – řízek listový a odenkový hřížení - principem je zakořenění větve nebo šlahounu do půdy ohnuté rostliny. Po zakořenění vzniká nový jedinec, či jedinci. Př: rybíz oddenky – kosatec; hlízy – lilek brambor; jiřina, cibule – cibule kuchyňská - sazečka; stroužky – česnek kuchyňský; dělení trsů – pažitka; sazenice – salát, brukev; šlahouny – jahodník; rouby, očka – ovocné dřeviny; viviparie – živorodost př:rostliny Kalanchoe pinnata vyrůstají na okraji listů mateřské rostliny. Na závěr je možno si zahrát hru „Popelka“: Motivace: vyprávíme dětem pohádku o Popelce - rozdělíme děti do skupinek, dle jejich počtu (nejlépe do čtyř) - smícháme připravené druhy semen a plodů do misek, pro každou skupinu zvlášť - děti třídí semena a plody podle druhů (do připravených kelímků) Další vaše určitě výborné náměty prosíme předat vyučujícím! 3 Nářaďovna (garáž) 6. Zahradní nářadí Časová dotace: max. 10 minut Pomůcky: nářadí dle VP, kostka na které jsou názvy nářadí - na stanovišti je nachystané různé nářadí - děti si stoupnou do řady a 1. v řadě hází kostkou, na které je namalované nářadí – to nářadí, které padne, musí pošeptat vedle sebe stojícímu (tichá pošta) – dítě na konci řady musí běžet pro nářadí, které slyšelo - ten který běžel pro nářadí si stoupne na začátek řady a hází kostkou - hra se opakuje tak dlouho, dokud neuplyne časový limit (asi 5 minut) - za správně přinesené nářadí je 1bod, za špatně přinesené nářadí 1bod dolů V nářaďovně jsou umístěny dva stoly ve tvaru V, na nich najdete potřebné nářadí a kostky pro hru. Další vaše určitě výborné náměty prosíme předat vyučujícím! 4 Studentská zahrada - zelinářská Záhony zeleniny – stůl, vzorky zelenin 7. Zelenina * Před každým záhonem je umístěna jedna miska se vzorkem zeleniny, pod stolem opláchnuté vzorky pro hmat, snad přibudou i vzorky pro čich. * V šatně máte k dispozici obrázky zeleniny, talíře, nůž a párátka * Pro ochutnávku si můžete vyžádat zeleninu od zahradníků, kterou si upravíte dle vlastní výukové potřeby „Zelenina všemi smysly“ Zrak: děti dostanou každé jeden obrázek zeleniny a jejich úkolem bude tuto zeleninu pojmenovat a najít ji PO CESTIČKÁCH !!! co nejrychleji na záhoně. ZÁKAZ ŠLAPÁNÍ A PŘESKAKOVÁNÍ ZÁHONŮ!! Druhá možnost je při větším počtu dětí. Děti rozdělíme do tří skupin a vytvoříme tak tři družstva. Ta si stoupnou do zástupů na betonové cestě nad záhony. Na opačný konec cesty se rozloží VZORKY nebo obrázky zeleniny. Úkolem dětí je, aby co nejrychleji donesly tu zeleninu, která se jim řekne. Nejrychlejší družstvo dostane bod a až se vystřídají všechny děti z družstva, body se sečtou a vyhlásí se vítězný tým. Vzorky zeleniny jsou připraveny na stanovišti, Obrázky v šatně. Čich: děti dostanou malé lahvičky s rozmačkanou zeleninou (česnek, cibule, pór,...) a jejich úkolem bude danou zeleninu poznat. Vzorky připraví studenti nebo zahradníci. Hmat: děti stojí v kruhu s rukama za zády a učitel jim podává připravenou zeleninu. Až zelenina projde celým kruhem, společně zkontrolují, jaká zelenina to byla. Omyté vzorky zeleniny budou na stanovišti k dispozici. Chuť: děti postupně ochutnávají různé druhy zeleniny. Pak hádají, která to byla. Vzorky na ochutnávku si každý musí nachystat sám. STUDENT JE POVINEN ZACHOVAT ZÁKLADNÍ HYGIENICKÁ PRAVIDLA! Další vaše určitě výborné náměty prosíme předat vyučujícím! 5 BABIČČINA ZAHRÁDKA Permakulturní záhon – spirála 8. Rostliny ovlivňující zdraví Léčivé rostliny, bylinky, koření, literatura Permakulturní záhon – stůl 9. Rostliny ovlivňující zdraví Sběr, zpracování, herbář, literatura 1) BABIČČINA ZAHRÁDKA Na tomto stanovišti bude připravena „poznávačka“ bylinek a koření. Ukázky dodáme. V miskách bude nachystáno 10 druhů koření (sem tam nějaká bylinka), které budou označeny číslem. Děti se mohou dívat, čichat nebo ochutnávat. Již předem si, vy nebo děti, nachystejte papírky s čísli od 1 do 10, kam pak budou žáci psát názvy poznaných ukázek. Nutné pomůcky: papír, tužka (pro každé dítě) Kontrola je nejlepší při prohlídce aranžovaných květin, následné vyhodnocení. Seznam ukázek: Majoránka Skořice Paprika Pepř Kari Kopr Hřebíček Máta (BYLINKA) Nové koření Heřmánek 2) Léčivé rostliny - rozdělíme děti na dvě skupiny (podle počtu dětí), 1. skupinka přiřazuje rostliny, 2. skupina- povídání o tom, jestli vědí, k čemu léčivé rostliny slouží atd. Potom se skupiny vymění. -dětem předložíme kartičky s obrázky, na kterých budou znázorněna onemocnění nebo poranění. (např. bolest v krku, opar, jizvy, řezná ranka...). Kartiček bude stejný počet jako léčivých rostlin. (a co která léčí) - všechny léčivé rostliny budou v květináčích nebo na obrázcích sežazeny vedle sebe - děti mají za úkol v co nejkratším čase seřadit léčivé rostliny ke kartičkám s onemocněním či poraněním tak, aby byla léčivá rostlina přiřazena správně k danému onemocnění nebo poranění Kontrola v literatuře. - u každé kartičky bude k dispozici volný list papíru, na který budou děti, podle svého názoru, zapisovat, jak by danou léčivou rostlinu na onemocnění či poranění, použily. Kontrola v literatuře. Úkol č. 1: Nebezpečný rybník Časová dotace:10-12 minut Pomůcky: 1. obrázky nebezpečných (alergenních a jedovatých) rostlin 2. obrázky „bezpečných“ rostlin Všechny obrázky opatříme kancelářskou sponkou, představují rybičky 3. udice „na lovení rybek“ vyrobené z magnetu a provázku 4. nádoba „rybník“ 5. dvě cedulky s nápisem nebezpečné – bezpečné rostliny Popis úkolu: Obrázky opatřené sponkou vložíme do nádoby – rybníku. Děti budou pomocí udic lovit jednotlivé obrázky, poté je rozřadí do skupin bezpečné – nebezpečné rostliny. Diskuse: Ověření správnosti, upozornění nebezpečnost některých rostlin. Kontrola v literatuře. Seznam obrázků nebezpečných rostlin, které můžete použít: Aksamitník, bez černý, břečťan, fazol, konvalinka, lýkovec, vraní oko čtyřlisté, tis, zimostráz, lilek brambor, lilek rajče, sasanka, dřišťál, konvalinka, skalník, sněženka, bledule, tulipán, hyacint, narcis, ptačí zob, petúnie, prvosenka, jmelí,… Úkol č. 2: Ochránci naší zahrádky Časová dotace: 5-6 minut Pomůcky: bazalka, majoránka, levandule, aksamitník, pór, pažitka, šátky, obrázky škůdců (mšice, slimáci, hmyz) Popis úkolu: 1. ZJIŠTĚNÍ ALERGIÍ U DĚTÍ – alergici pomáhají učitelům 2. Ostatním zavážeme oči a pomocí smyslů (čich, chuť, hmat) budou poznávat jednotlivé rostliny 3. Zařazení jednotlivých rostlin k obrázkům škůdců zahrady: Levandule, bazalka, majoránka – biologická ochrana před mšicemi Aksamitník – biologická ochrana před hmyzem Pažitka, pór – ochrana proti slimákům Zpětná vazba: kontrola správnosti zařazení rostlin, vysvětlení účinků ochranných rostlin Závěr: otázky – odpovědi (zjištění, co si děti z těchto didaktických her odnesly) Další vaše určitě výborné náměty prosíme předat vyučujícím! 6 Pole 10. Polní plodiny a polní práce pole, rostliny, suroviny, výrobky, komodity Pomůcky: * plakát „POLNÍ PLODINY“ u záhonu (v nářaďovně nářadí – rýče, rycí vidle…) * v šatně: vzorky plodin pěstovaných na poli: pšenice, ječmen, žito, oves, kukuřice, slunečnice, hrách, čočka, fazol, řepka olejka, řepa, lilek brambor, mák, len, proso, bavlník…..(dle možnosti pracoviště) * vzorky výrobků z polních plodin: mouka, olej, kroupy, tričko, rohlík, chléb, škrob, cukr * cedulky s názvy jednotlivých skupin polních plodin: obilniny, luskoviny, olejniny, okopaniny, přadné rostliny Aktivita: 1. Děti společnými silami pojmenují vzorky plodin. 2. Přiřadí vzorky plodin k vzorkům výrobků podle toho, z čeho vznikly. 3. Zkusí rozřadit veškeré vzorky k cedulkám s názvy skupin. Následuje společná kontrola. 4. Vedeme s dětmi rozhovor o poli (význam, popis –ekologie, potravní řetězce), co se s ním děje v zimě, jaké na něm probíhají během roku práce, pole u nás a na jiných kontinentech (v ČR a ve světě –plantáž) a shrneme znovu všechny výsledky našich aktivit na tomto stanovišti. 5. Dle počasí, věku a oblečení můžete zkusit i rytí (jak, proč, kdy – ekologické Další vaše určitě výborné náměty prosíme předat vyučujícím! 7 První pařeniště 11. Plevelné rostliny plevel jednoletý, víceletý, pojem ekologický 1.úkol: Časová dotace:15 min Pomůcky: různé druhy rostlin Popis: - děti se rozdělí do tří skupinek - jejich úkolem bude donést plevel, který bude smíchán s ostatními rostlinami - děti budou vybíhat po jednom vždy z každé skupiny - každá skupinky bude mít svoji hromádku rostlin o stejném počtu - vyhrává ta skupinka, která nejdříve donese všechen plevel 2.úkol: Časová dotace: 15 min. Pomůcky: kartičky s názvy plevele Popis: - hra navazuje na předešlou aktivitu,ale děti již nejsou po skupinkách,ale pracují společně - jejich úkolem je poznat co nejvíce plevele a přiřadit k nim kartičku s názvem Kontrola s literaturou ! Další vaše určitě výborné náměty prosíme předat vyučujícím! 8 Učebna v přírodě – stůl č.1 12. Ovocné rostliny Dřeviny - byliny Učebna v přírodě – stůl č.2 13. Užitkové dřeviny - stromy listnaté a jehličnaté, literatura Učebna v přírodě – stůl č.3 14. okrasné dřeviny - keře Stromy a keře nebezpečné dětem! literatura Učebna v přírodě – tabule 15. Rostliny dětem nebezpečné Ovocné rostliny Ochutnávka ovoce Vzorky budou k dispozici v omezeném množství u zahradníků, pro jistotu přineste své vlastní – můžeme je proplatit na základě paragonu (do 50,-Kč). Pomůcky: párátka, talíře, nůž, ovoce (jablka, hroznové víno, švestka, ořech…), lepící štítky, fixy (červená, zelená, modrá, hnědá), (nůžky) Aktivita: Děti rozdělíme do 4 skupin pomocí hry „Tečky“: lepící štítky se 4 různě barevnými puntíky nalepíme dětem na čelo. Ty pak musí beze slov utvořit skupiny podle barevných teček. Žáci přiřazují daným barvám ovoce. – př. Modrá: švestka, hrozen, … Z variant, které děti navrhly, vybereme názvy pro skupiny (nejlépe jablka, švestka, hrozny, oříšci). Děti se pokusí určit uživatelskou skupinu svého ovoce. Skupinová práce: Každou skupinu má na starost 1 studentka. Pomocí brainstormingu zjistí, co děti ví o své uživatelské skupině – jaké další ovoce tam patří a co je pro skupinu charakteristické, zda se u nás pěstuje… Společné shrnutí poznatků: 3 skupiny charakterizují 4.skupinu a ta je popřípadě opravuje. Takto se vystřídají všechny skupiny. Ochutnávka: Na závěr necháme děti ochutnat připravené ovoce. DODRŽET PŘEDPISY!!! STROMY A KEŘE hry: CHARAKTERISTICKÉ ZNAKY STROMŮ 1,Obkreslování kůry (frotáž) Každé dítě dostane 3 papíry a má za úkol najít na Kejbalech POD DOZOREM STUDENTŮ tři stromy tak, aby měly posléze na každém papíře obrys jiné kůry. Strom pojmenují a nakreslí , popř. nakreslí list (literatura) 2,Splétání hadů Děti si musejí nasbírat POD DOZOREM STUDENTŮ listy na zahradě. Každé dítě, které bude mít listy nasbírané dostane provázek, na který bude listy navlékat v hada. 9 Okrasná zahrada 16. okrasné rostliny Letničky, dvouletky, trvalky – pereny Letničky a Trvalky 1. Aktivita Časová dotace: 10-15 min Pomůcky: obrázky letniček a trvalek, kartičky s jejich jmény, Popis: - Děti utvoří dvě skupiny - Kartičky a rostlinami jsou rozmístěny po prostoru - Jedna skupina hledá letničky a druhá trvalky - Jakmile mají vše, přiřazují cedulky s názvy ke správné rostlině. Závěr: - Poté se skupinky vymění a zkontrolují správnost. (Práce s literaturou) 2. Aktivita Časová dotace: 10 – 15 min Pomůcky: Rostliny na záhonech Popis: - Děti jsou ve skupinách - Učitel říká názvy rostlin a děti musí rostlinu najít na záhoně a postavit se k ní (Nešlapat do záhonů!!). - Jakmile znají rostliny, zahrají si honičku (na travnaté ploše), kde se můžou zachránit před honičem (mšicí), když řeknou jméno nejprve trvalky a později letničky. Libovolné téma: houby, stromy Aktivity – 10 – 15 min. Houby Pomůcky: Příloha Houby 1, 2, 3 1) Poznávání - Děti stojí nebo sedí v kruhu, každé z nich dostane kartičku s houbou (žampión, bedla, holubinka, muchomůrka červená, hřib satan, závojenka olovová). Na začátek krátké představení hub, pak následuje hra. Vyučující řekne:“ vymění se všechny holubinky a muchomůrky“. Děti, které mají tyto houby na kartičkách vběhnou do kruhu a hledají volné místo, kam by se postavili místo jiné houby. Hra pokračuje: „Vymění se jen jedlé houby, vymění se jen jedovaté houby.. atd. 2) Smaženice pro Slimáka Pepu - Syslík se rozhodl, že uvaří smaženici pro svého kamaráda slimáka Pepu. V lese za paloukem nasbíral spousty hub, ale neví si s nimi rady, nepozná, která je pro člověka jedlá a která jedovatá. Pomozme mu je roztřídit. - Děti jsou rozděleny do tří skupinek, každá dostane obálku s kartičkami, na kterých budou houby. Jejich úkolem je vyčlenit jedovaté houby. Vyhrává ta skupinka, která správně zvládne úkol nejrychleji. Stromy 1) Určováni stromů - Děti se rozdělí do 3,4 skupin (podle počtu), vezmou si připravené šišky a úkolem je, že každá skupinka vystřídá všechny stanoviště, kde se bude strefovat do stromu podle toho, které zrovna uslyší od studenta. U každého stanoviště bude 1 student který bude dohlížet aby děti nepodváděly, posbíraly všechny šišky a aby se nikdo nezranil. Třeba uslyší olše nebo osle (jak kdy:), tak se musí rychle rozhlédnout a trefit šiškou olši. Vyhrává to družstvo, které za určitý časový limit strefí a správně určí nejvíce stromů. 2) Obkreslování kury stromu -Každý strom má jinou kůru,děti si vezmou papír a tužku a budou následně chodit po Kejbalech a obkreslovat si jednotlivé kůry stromu. Na papír si následně dopíšou název stromu. Svoje výkresy si mohou vzít do školy a udělat si .......... třeba výstavku:) 3) Sběr listů - Je čas podzimu a stromy shazují své listy. Proč? Děti se rozdělí do skupinek a úkolem je, že posbírají, nikoliv „oškubají“ co nejvíce listí, roztřídí je a pokusí se určit názvy stromů (Doporučujeme práie s literaturou). Po konzultaci ve skupince, co by to mohlo byt za strom, následuje vyhodnoceni výsledků. Skupinka, která urči nejvíce stromů správně vyhrává. (Třeba zájezd do Řecka:) Další vaše určitě výborné náměty prosíme předat vyučujícím! Příloha pro aktivity: Houby 1, 2, 3 vytiskni si