Pravidla pro tvorbu výukových PowerPointových prezentací Hana Cídlová, Lenka Žemličková Výzkum využití prezentací ve výuce •Formální stránka prezentací •Efektivita využití prezentací ve výuce •URBANOVÁ, Klára a Hana ČTRNÁCTOVÁ: PowerPointové prezentace jako prostředek zvyšování efektivity výuky chemie. Media4u Magazine [online]. roč. 7, č. X3, s. 8-15, 2010 [cit. 2013-01-16]. ISSN 1214-9187. Dostupné z: http://www.media4u.cz/mmX32010.pdf • Efektivita využití prezentací •Studenti: Lépe připravená přednáška •Vyučující: Kratší čas potřebný pro přednášku • •Skutečnost: výsledky testů stejné nebo horší než při klasické výuce • Doporučení pro tvorbu prezentací a)Typografické zásady b)Grafická složka c)Typ a rozvržení snímku d)Další požadavky (obsah a rozsah učiva, správnost,… • Ad a) Typografické zásady •Používat bezpatkové fonty • Arial ´ Times New Roman •Nepoužívat BLOKY PÍSMEN VELKÉ ABECEDY •Tučné fonty: nadpisy a jednotlivá slova •Ne kurzíva, ne podtržení • • • Ad b) Grafická složka •nanejvýš 3-4 barvy na snímku, kontrastní •pozadí snímků tmavší (ne červená) •1 barevné schéma pro celou prezentaci •obrázky relevantní •střídmé využití animací • Ad c) Typ a rozvržení snímku • •ne více než 3 úrovně textu •uspořádání zleva doprava a svrchu dolů •pravidlo 6 ´ 6 •stručné snímky („efekt potlačení řeči“) WECKER, Christof. Slide presentations as speech suppressors: When and why learners miss oral information. Computers & Education [online]. roč. 59, č. 2, s. 260-273, 2012 [cit. 2013-03-28]. ISSN 0360-1315. Dostupné z: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360131512000140 • Otázky (jaro 2013) • Vyhovují prezentace pro výuku chemie uvedeným doporučením? • Srovnání s dalšími předměty (fyzika, přírodopis) • - české základní školy - důvěryhodné servery (www stránky někt. ZŠ a SŠ, portál RVP, portál DUMY) portál RVP: http://dum.rvp.cz portál DUMY: http://dumy.cz Výsledky •Většinu doporučení prezentace splňují • •Problémy: – zvýraznění textu podtržením – příliš mnoho animací – není důsledně dodržováno pravidlo 6x6 – nejsou důsledně používány stručné snímky Následný rozbor prezentací z Metodického portálu RVP •Podmínka: uvedeno uživatelské hodnocení •Sledováno: pravidlo 6´6, typ snímků • •Výsledek: Uživatelé (učitelé chemie) lépe hodnotí prezentace, které uvedeným pravidlům hůře vyhovují. – Závěry a doporučení – pozor na uživatelské hodnocení prezentací – prezentace případně upravit – využívat stručné, případně černé snímky – dodržovat pravidlo 6x6 – méně využívat animace – nezvýrazňovat podtržením Děkuji za pozornost!