2. Cíle vzdělávání a jeho obsah •rozvoj dítěte, jeho učení a poznání •osvojení základů hodnot, na nichž je založena naše společnost •získání osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí KLÍČOVÉ KOMPETENCE •kompetence k učení •kompetence k řešení problémů •kompetence komunikativní •kompetence sociální a personální •kompetence činnostní a občanské VZDĚLÁVACÍ OBLASTI •DÍTĚ A JEHO TĚLO (biologická) •DÍTĚ A PSYCHIKA (psychologická) •DÍTĚ A TEN DRUHÝ (interpersonální) •DÍTĚ A SPOLEČNOST (sociálně-kulturní) •DÍTĚ A SVĚT (environmentální) VZDĚLÁVACÍ OBLASTI •- dílčí vzdělávací cíle (co pedagog u dítěte podporuje) •- vzdělávací nabídka (co pedagog dítěti nabízí) •- očekávané výstupy (co dítě na konci předškolního období zpravidla zvládne) •- rizika (co ohrožuje úspěch vzdělávacích záměrů pedagoga) • Paprskový diagram Dítě a svět Dítě a společnost Dítě a ten druhý Dítě a psychika Dítě a jeho tělo KOMPETENCE ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST FUNKČNÍ GRAMOTNOST MATEMATICKÁ GRAMOTNOST JAZYKOVÁ GRAMOTNOST SOCIÁLNÍ GRAMOTNOST PŘÍRODOVĚDNÁ GRAMOTNOST INFORMAČNÍ GRAMOTNOST Bloomova taxonomie • ZNALOST TAXONOMIE VZDĚLÁVACÍCH CÍLŮ POROZUMĚNÍ APLIKACE ANALÝZA SYNTÉZA HODNOTÍCÍ POSOUZENÍ Obsah - témata •V předškolním vzdělávání by mělo být v dostatečné míře uplatňováno situační učení založené na vytváření a využívá situací, které poskytují dítěti srozumitelné praktické ukázky životních souvislostí tak, aby se dítě učilo dovednostem a poznatkům v okamžiku, kdy je potřebuje a lépe tak chápalo jejich smysl. • •RVP PV, 2004, s. 7 • LITERATURA: •BELZ, H., SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvoj. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6 •Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Věstník MŠMT, sešit 2, Ročník LXI, únor 2005. •SHAPIRO, L., E. Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-238-6 •Pash, M., a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4 •