4. Organizace vzdělávání nOrganizování je důležitá a neopomenutelná součást řízení: npomáhá hledat a stanovit co nejvhodnější postupy, včetně materiálního a personálního zabezpečení, pro vytvoření optimálních podmínek při naplňování zvolených cílů a záměrů; nsměřuje k vytváření a stanovení rámcových pravidel, která zajišťují dobré fungování systému, školy; numožňuje uspořádání života školy, které vytváří pedagogům prostor pro individualizaci vzdělávání, tedy respektování potřeb, možností a schopností jednotlivých dětí. n > Organizace předškolního vzdělávání v ČR nRejstřík škol nMateřské školy nSpeciální mateřské školy nŽivnostenský zákon nZařízení jako např. denní centra, skupiny (malé velké střední) atd. > Rejstřík škol nVeřejné nSoukromé nKřesťanské n > Právní dokumenty nŠkolský zákon nVyhláška č. 14/2005 Sb. o předškolním vzdělávání nRámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání n > Školský zákon n§ 34 řeší organizaci předškolního vzdělávání. Stanoví: nvěk dětí, kterým je určeno (zpravidla od tří do šesti let), nřediteli povinnost určit v dohodě se zřizovatelem místo, termín a dobu pro podání žádostí o přijetí dětí k předškolnímu vzdělávání pro následující školní rok a zveřejnit je, nřediteli pravomoc rozhodnout o přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání, i o stanovení případného zkušebního pobytu dítěte, npovinnost přijmout k předškolnímu vzdělávání přednostně děti v posledním roce před zahájením povinné školní docházky, nobci, v níž má dítě v posledním roce před zahájením povinné školní docházky místo trvalého pobytu, povinnost zajistit mu zařazení do jiné mateřské školy, pokud ho nelze přijmout z kapacitních důvodů, nmožnost přijmout dítě k předškolnímu vzdělávání i v průběhu školního roku. > Vyhláška č. 14/2005 Sb. n§ 1 určuje podrobnosti o podmínkách provozu mateřské školy. Vymezuje, že: nlze zřizovat mateřské školy s celodenním, polodenním a internátním provozem, nškolní rok začíná 1. září a končí 31. srpna následujícího kalendářního roku, npředškolní vzdělávání má 3 ročníky a určuje věk dětí v jednotlivých ročnících, ndo jedné třídy mateřské školy lze zařadit děti z různých ročníků, tedy zřizovat smíšené (heterogenní) třídy, nmateřská škola může organizovat zotavovací pobyty dětí, školní výlety a další akce související s výchovně vzdělávací činností školy, npři přijetí dítěte do mateřské školy ředitel dohodne se zákonným zástupcem dítěte dny docházky dítěte do mateřské školy a délku pobytu. n > RVP PV nJe třeba využívat: npřirozeného toku dětských myšlenek a spontánních nápadů nposkytovat dítěti dostatek prostoru pro spontánní aktivity a jeho vlastní plány. > nUčební aktivity by proto měly probíhat: npředevším formou nezávazné dětské hry, kterou se dítě zabývá na základě svého zájmu a vlastní volby npřijímání hotových poznatků je jako cesta v učení dítěte předškolního věku nevhodná n > nV předškolním vzdělávání by měly být uplatňovány aktivity spontánní i řízené, vzájemně provázané a vyvážené, v poměru odpovídajícím potřebám a možnostem předškolního dítěte. nSpecifickou formou, vhodnou pro předškolní vzdělávání v podmínkách mateřské školy, je didakticky zacílená činnost, která je pedagogem přímo nebo nepřímo motivovaná, která je dítěti nabízena a v níž je zastoupeno spontánní a záměrné (cílené, plánované) učení. > nTyto činnosti mohou probíhat zpravidla v menší skupině či individuálně. nV souladu s postupujícím věkem a vyspělostí dítěte a na základě jeho narůstajícího zájmu o takové činnosti přirozeně přibývá těch, na které může navazovat systematická školní práce n > Podmínka ndostatečně pružný denní řád, který umožňuje reagovat na individuální možnosti dětí a jejich aktuální potřeby, nvyvážený poměr spontánních a řízených činností v denním programu, ndostatek času i prostoru pro spontánní hru a její dokončení, nuplatňování individuálně přizpůsobeného adaptačního režimu při vstupu dítěte do mateřské školy, nvytvoření prostoru pro vlastní aktivitu, experimentování dětí, jejich zapojování do organizace činností a práci svým pracovním tempem, numožnění individuální, skupinové, případně i frontální činnosti, nmaximální omezení spojování tříd, npravidelné zařazování řízených zdravotně preventivních pohybových aktivit. > Vnitřní předpisy nZřizovací listina nZařazení do rejstříku škol a školských zařízení nŠkolní řád nOrganizační řád nProvozní řád nSměrnice > Směrnice nsměrnice pro přijímání dětí k předškolnímu vzdělávání, nsměrnice k úplatě za předškolní vzdělávání, nsměrnice o poskytování informací, nsměrnice k zajištění bezpečnosti dětí, nsměrnice k dalšímu vzdělávání pedagogických pracovníků, nsměrnice k provádění kontrolní činnosti, nsměrnice pro hospodaření s majetkem, nsměrnice pro oběh účetních dokladů. n > LITERATURA nHAVLÍNOVÁ, M., VENCÁLKOVÁ, E. a kol. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole (aktualizovaný program). Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7376-061-5 nKOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1568-1 nMATĚJČEK, Z. Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-853-8 nPŘÍHODA, V. Ontogeneze lidské psychiky, 1.díl. 4. vydání. Praha: SPN, 1964. nRámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Věstník MŠMT, sešit 2, Ročník LXI, únor 2005. nRámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Věstník MŠMT. nSMOLÍKOVÁ, K. a kol. Pedagogické hodnocení v pojetí RVP. Praha : VÚP, 2007. ISBN 978-80-87000-10-6 nŠULCOVÁ, E. Význam předškolního věku pro zdravý vývoj populace. Československá psychologie, 1989, ročník XXXIII, č.2, s. 193 – 204. n n n n >