Mgr. et Mgr. Lucie Grůzová 1.Rodina jako systém, její struktura. 2.Sociologické teorie rodiny. 3.Nové jevy v současných proměnách rodinného života. 4.Výchovné styly, Funkce rodiny. 5.Přijetí dítěte v rodině, Členové rodiny jako vychovatelé. 6.Význam rodinného prostředí pro rozvoj osobnosti dítěte, vnitřní a vnější podmínky rodinné výchovy. 7.Postavení dítěte v rodině dříve a v současnosti. 8.Právní postavení rodiny. 9.Ekonomie rodiny, zaměstnané matky. 10.Mateřská škola jako doplněk výchovy v rodině. ž ž žVypracování seminární práce: Koncept knihy (výběr z doporučené literatury) žRozsah práce max. 5 normostran žOdevzdání práce v termínu: do 23.12. žKritéria pro hodnocení jsou: žSchopnost shrnutí nejdůležitějších myšlenek jednotlivých kapitol žDodržení rozsahu práce a termínu odevzdání žSvůj postoj žPohled sociologie žPohled pedagogiky žPohled psychologie ž= nejdůležitější soc. skupina a instituce, která je základním článkem soc. struktury a zákl. ekonomickou jednotkou ž=sociální zařízení, jehož základním účelem je vytvářet soukromý prostor pro reprodukci společnosti. Chrání své členy, nemění svůj tvar, změny ve svém okolí vyrovnává. Svou dynamikou umožňuje a v jistém smyslu i podporuje pokrok a vývoj společnosti a brání společenský systém před chaosem. (I.Možný, 2006) ž žRodina jako systém žPrvky systému – lidé ve VZÁJEMNÝCH INTERAKCÍCH (ne lidé sami) žChování každého jednotlivce ovlivňuje ostatní. žSystém má své subsystémy (děti, prarodiče...) = „porucha“ v jednom ovlivňuje celý systém ž žRODINA (mikrosystém) = žŠIRŠÍ SPOLEČENSTVÍ (mezosystém) = žSPOLEČNOST (makrosystém) ž ž ž ž ž ž žV rámci rodiny se vytváří podsystémy (rodiče, matka+dcera, otec+děti, manželé, sourozenci) žZměny systému: žKONTINUÁLNÍ DISKONTINUÁLNÍ ž(pozvolné – stárnutí) (události - rozvod) Společnost Širší rodina Rodina žSchopnost rodiny vychovávat děti a vyrovnávat se s těžkostmi je závislá na tom, jak je rodina napojena na své sociální okolí. ž žSociální síť rodiny = koalice rodin na sobě závislých, do níž se někdy počítají ještě nepříbuzní lidé (přátelé, známí) ž žObecně platí: duševní i tělesné zdraví je závislé na vazbách v rodině. Mnohé aspekty prosperity jsou závislé na vazbách v širší rodině. ž„Systém musí být vůči svému prostředí ohraničen, aby se v něm nerozpustil.“ ž(zvenči, ale také uvnitř – jasné hranice) žNejasné hranice vedou k prolnutí a znečitelnění kompetencí (nediferencovaná masa rodinných já - Bowen) ž„Zároveň musí s okolím komunikovat, aby nezanikl.“ ž(komunikace má obsahový a vztahový aspekt) ž„Systém se udržuje v ustáleném stavu pomocí zpětných vazeb.“ ž ž(Matoušek, 2003, s. 77) žUplatňuje se v ní působení: -Otcovské -Mateřské -Sourozenecké -Prarodičovské -Širší rodinné (tety, strýčkové) ž - ž žVytvoření na základě své koncepce sociální skutečnosti. Představa je propojena s místem, kde rodina žije. (bezpečí, co je žádoucí, možnosti) ž žVe své studii Reiss (in Matoušek) rozlišil 3 dimenze rodinného paradigmatu: ž1) konfigurace – ukazuje nakolik rodina pojímá své prostředí jako předvídatelné, nakolik je schopna objevovat ve společnosti pravidelnosti vysvětlující podstatné události ž2) koordinace – parametr vyjadřující, jak se rodina cítí být vnímaná svým sociálním prostředím. Jde o pojetí rodiny, její prestiž. ž ž3) uzavřenost – udává rovnováhu mezi otevřeností rodiny vůči novým zkušenostem a uchováváním rodinných tradic. ž žVztahy v rodině jsou definovány pravidly. ž(Kdo se má ke komu jak chovat.) žPravidla se projevují v komunikačních stereotypech rodiny. žVýzkumy rodinných interakcí se zaměřují na tyto kategorie: žJasnost žTéma (návaznost jednotlivých témat na sebe) žSvěřování (mluvčího i druhého, popř. odmítnutí) žSouhlas (jednoznačný, nejednoznačný) žVzájemné vztahy (negativní, pozitivní, neutrální) žOvlivňuje sebehodnocení dítěte a tím i psychický stav, činnosti a formování osobnosti v určitých aspektech. ž(Čáp) ž žRespektující komunikace v knihách: žRespektovat a být respektován žMluvit tak, aby nás děti poslouchaly žUdělejte si, prosím, sami pro sebe schéma své rodinné sítě. Zahrňte do něj všechny osoby z rodiny, s nimiž přicházíte do styku. žMůžete porovnat s kolegy velikost své sítě a strukturu. ž1) Tradiční - uspokojování potřeb dítěte ž ž ž2) Moderní - důraz na právo jedince realizovat vlastní očekávání ž ž ž3) Hledající - vrací se k přírodě, k přirozenému, akcentují psychický vývoj dítěte 3) žŠulová, 2005 ž tzv. „dítěcentrismus“ ž žrodiče věnují maximální zájem a péči dítěti ž žveškeré potřeby dítěte (materiální i vztahové) a jejich uspokojování je prvořadé ž žtento výchovný přístup se vyskytuje u materiálně labilnějších společenství, které se snaží zajistit především svoji budoucnost maximální péčí o děti a jejich rozvoj. ž ždůraz na právo jedince realizovat vlastní očekávání žrodiče vnímají dítě jako součást jejich života, jako znak jejich úspěchu genetického i výchovného žočekávají bezproblémový vývoj dítěte, úspěch v životě žpečlivě se připravují na rodičovství, občas ve svých plánech a každodenní realitě zapomínají na spontánnost, emoce, vzájemnost žněkteří z nich přetěžují děti různými zájmovými aktivitami, rané dětství vnímají jako velkou časovou investici na úkor své kariéry a vlastního volného času žsledují výsledky výzkumů zaměřených na raný vývoj, jednak proto, aby je maximálně integrovala do vlastního života, a též je velmi zajímá, jak lze nahradit vlastní absenci (fyzickou či psychickou): zda lze dítě umístit do předškolního zařízení bez jeho vývojové újmy, jak má vypadat čas trávený s dítětem, aby přinášel ovoce (speciální programy, PC programy), jaké kvality má mít „paní na hlídání“ a podobně. ž ž žrodiče akcentují pouto dítěte k matce a rodičům jako základní vztah pro vývoj psychiky dítěte žraná interakce rodiče s dítětem je zajímá z hlediska její přirozené podstaty žvrací se k přírodě, k přirozenému, inspirují se u přírodních národů žtento styl je zastoupen výraznou skupinou české populace v rodičovském věku žAutokratický styl – při tomto stylu vychovatel hlavně rozkazuje a zakazuje. Mnoho sám mluví, nepustí druhé ke slovu. Klade podmínky pro dosažení něčeho žádoucího, příjemného, např. pochvaly. Hojně vyhrožuje, varuje, trestá. Málo respektuje přání a potřeby dětí. Má zásadně jiná, širší a vyšší práva než děti. Dává dětem málo příležitosti k samostatnému jednání, způsobu řešení úloh apod. Při tomto stylu výchovy se ale zejména děti nevychovávají k samostatnému, iniciativnímu a tvořivému řešení problémů, rozhodování a jednání. Je to styl výchovy, který odpovídá přípravě pro podřízenou roli v nedemokratické společnosti, a ne k přípravě občana demokratického státu. žLiberální výchova – tato výchova je pro děti méně frustrující než autokratický styl, ale má i nepříznivé účinky. Vychovatel klade nízké požadavky, popřípadě nekontroluje jejich plnění. Nízká je výsledná úroveň vědomostí a dovedností dětí, zejména se nerozvíjí jejich svědomitost a vytrvalost. ž žSociálně – integrační styl – v tomto stylu přiznává vychovatel dětem lidská práva a důstojnost, respektuje v nich osobnost, bere je vážně, zejména je neponižuje. Podporuje jejich samostatnost a iniciativu. Působí spíše příkladem než množstvím příkazů a zákazů. Proto hojně užívá návrhů, otázek, podnětů pro děti, aby samy přemýšlely a účastnily se rozhodování. Nemluví stále sám a nechává mluvit děti. Pokud je nutno potrestat, volí formu, která dítě neponižuje. ž žZkuste formulovat cíle, jaké by vaše dítě mělo být v jednom roce, ve dvou letech, ve třech letech? ž žS. Biddulph říká: „Se všemi batolaty je to těžké, ale není dobré chtít je „zlomit“ jen proto, že projevují sílu. Není správné ani jim ve všem vyhovět, protože tak je učíme, že když se budou hodně vztekat, dosáhnou toho, co chtějí. Proto je podstatné, abychom byli neústupní a uchovali si dobrou náladu.“