PLÁNOVÁNÍ VZDĚLÁVACÍ PRÁCE Zora Syslová ¢Formální vzdělávání ¢ (úzce, do hloubky zaměřené vzdělávání přes řízené činnosti = projektování) ¢Neformální vzdělávání ¢ - napodobováním (učitelka jako vzor a „tvůrce“ sebepojetí dítěte – interakce s dítětem) ¢ - organizace řízených činností (metody a formy práce), propojení všech vzdělávacích oblastí ¢ - organizace dne (možnost spontánních aktivit, stravování, odpočinek…) ¢ ¢KOMPETENCE 1. PLÁNOVÁNÍ - KROKY ¢Kde jsme nyní? (analýza) ¢Kde bychom chtěli být? Kam směřujeme? (stanovení cílů) ¢Jak se tam dostaneme? (stanovení strategií, metod a prostředků, které nás k cíli dovedou) ¢Jak zjistíme, že se tam dostaneme? (zpracování evaluačního systému) ¢Jak poznáme, že jsme se tam dostali? (vytvoření kritérií pro hodnocení) ¢ ¢PROČ (vize, smysl, hodnoty, očekávání, funkce a cíle vzdělávání) ¢KOHO (zvláštnosti sociální, věkové atd., charakteristiky učících se) ¢CO (poznání, praktické zkušenosti, obsah) ¢KDY (časové údaje) ¢JAK (strategie učení, metody a postupy) ¢ZA JAKÝCH PODMÍNEK (legislativní rámec, financování, vybavení, organizace vzdělávání) ¢S JAKÝMI EFEKTY (jaké výsledky jsou očekávány, funkce a kritéria hodnocení, evaluace vzdělávání) ¢ ¢ ¢ MODELY TVORBY INTEGROVANÝCH BLOKŮ ¢Vstřícný ¢Zprostředkující MODELY:(VĚTŠINOU BÝVAJÍ V RŮZNÉ KOMBINACI) ¢Vstřícný * * Nelze předem stanovit cíle * Stanoveny jsou jen obecně, ne detailně,konkrétně * Plánování podle témat * Jde o žité skutečnosti těžko měřitelné (intuice, tvořivost) * Klade si otázky: ¢ Jaký námět zařadíme? ¢ Jaké činnosti realizujeme? ¢ Jak budou děti motivovány k činnostem na námětu? ¢ Jakým způsobem budeme hodnotit výsledky? ¢ Jakým způsobem poukázat na cíle? * * * ¢Zprostředkující ¢ * Jasně stanoveny cíle * Jde krok za krokem * Založen na racionálním plánování, při kterém se rozhoduje o cílech * Klade si otázky: ¢ Jakých cílů(kompetencí) chceme ve škole - třídě dosáhnout? ¢ Jaké činnosti budou používány, aby byly cíle dosaženy? ¢ Jak k jejich naplnění budou děti motivovány? * * UPOZORNĚNÍ ¢Čím jsou cíle v plánu (ŠVP nebo TVP) obecnější, tím konkrétnější musí být hodnocení a naopak. Čím konkrétnější jsou cíle v plánu, tím méně „úsilí" vyžaduje hodnocení. ¢ ¢Závislost cílů a hodnocení ukazuje na skutečné cíle (i když si je učitelka neuvědomuje) a odhaluje rozpor mezi deklarovanými a skutečně realizovanými cíli ¢