Mediální výchova Tereza Stejskalová Barbora Plíšková Názorná ukázka výuky Mediální výchovy ve Výchově k Občanství 1. hodina lS rostoucí rolí médií ve společnosti se neustále zvyšuje rozsah i oblast jejich vlivu. Některé jsou zcela zřejmé a souvisejí se samotnou existencí médií (bez ohledu na to, co zrovna je obsahem daného typu média). Tak média určují časový rozvrh, strukturují náš čas, ovlivňují uspořádání prostoru, v němž se pohybujeme, jejich užívání také ilustruje mezilidské a pracovní vztahy. Je důležité, aby si děti, na základě svých vlastních zkušeností, tento vliv médií uvědomili. Lekci lze využít i jako aktivitu seznamovací. l Pomůcky, cíle a délka lekce lPsací potřeby, sešit a pracovní listy luvědomit si každodenní zkušenosti s médii lpřemýšlet o vlivu médií na náš každodenní život ljedna vyučovací hodina logo černobílé SEZNAMKA lNa úvod rozdejte každému žákovi pracovní list Mediální seznamka. Jejich úkolem je procházet místností a ke každé otázce z pracovního listu najít jednoho z přítomných, kdo na ni odpoví kladně, a jeho jméno zaznamenat do příslušného řádku. Dalším úkolem může být i zjišťování dalších podrobností. l SEZNAMKA lŽádné jméno by se nemělo opakovat dvakrát. V našem případě chceme znát, i například o jaký televizní pořad se v dané situaci jedná a proč je to právě on atd. (Prostě podrobnosti k otázkám). lKdo bude mít jako první vyplněná všechna políčka, přihlásí se. V této chvíli aktivitu ukončete. l SEZNAMKA lPostupně čtěte jednotlivé otázky a vyzvěte žáky, ať se přihlásí ti, kteří mají u dané otázky vyplněné jméno. Žáky postupně vyvolávejte a požádejte je, ať přečtou zapsané jméno a případně doplní další zjištění zajímavé podrobnosti. Podobně postupujte u dalších otázek a získané informace společně srovnávejte s osobní zkušeností ostatních žáků. l SEZNAMKA-Příklady vyplnění žáky lMáš nějaký televizní pořad, který si nenecháš ujít? Dobré ráno s dechovkou, dobře se mi na to ráno u snídaně kouká. lMěli jste doma (když jste byli malí) televizi na stejném místě, kde ji máte teď? Ano, máme ji danou tak, aby na ní všichni mohli vidět, v obýváku, to je jasné. Teď ji mám ale už i v pokojíčku. l l SEZNAMKA-Příklady vyplnění žáky lKdyž se nemůžete v rodině dohodnout, na co se budete dívat v televizi, má u vás v rodině někdo rozhodující slovo? Je to taťka, i když teď už to tolik není, co nemáme jen jednu televizi. lMěli jste někdy zakázáno dívat se na televizi nebo na nějaký pořad? Jo, jen že je to pozdě, jinak už moc nevím, občas i teď otravujou, že už mám dávno spát. l SEZNAMKA-Příklady vyplnění žáky lChodili jste spát po Večerníčku? Jo, ale už ne, jsem velká. lDíváte se o Vánocích na pohádky v televizi? Jasný, popelka je pořád dobrá, jen ten mrazík už mne teda dost štve. l l VLIV MÉDIÍ lPo této části můžete shrnout získané informace a zobecnit diskusi o zadaných otázkách. Ve shrnutí se zaměřte na vliv médií na náš každodenní život. Každou otázku zařazenou v mediální seznamce lze využít jako ilustraci jednoho z možných vlivů médií. l Máte nějaký televizní pořad, který si nenecháte ujít? lMédia se stávají čím dál větší součástí volného času. Z výzkumů vyplývá, že sledování médií a jejich využívání se stává hlavní volnočasovou aktivitou dětí a mládeže. l Měli jste doma (když jste byli malí) televizi na stejném místě, kde ji máte teď? lMédia mají tendenci ovlivňovat uspořádání prostoru, v němž se pohybujeme: tiskoviny mají v domácnosti i v zaměstnání své místo, televizor je v pokoji obvykle umístěn tak, aby na něj bylo vidět z co nejvíce bodů, počítač je naopak často postaven tak, aby ten, kdo u něj sedí, měl co nejvíce soukromí. l Když se nemůžete v rodině dohodnout, na co se budete dívat v televizi, má u vás v rodině někdo rozhodující slovo? lUžívání médií ovlivňuje mezilidské a pracovní vztahy: v řadě rodin je například jasné, kdo smí komu přepínat zvolený televizní program a kdo komu nikoliv, v jakém pořadí čtou jednotliví členové rodiny tiskoviny apod. l Chodili jste spát po Večerníčku? lMédia také strukturují časový rozvrh dne a týdne. Noviny vycházejí v určitou dobu, lčasopisy v určitý den, pořady se vysílají v určitý čas. Podle televizních pořadů často organizujeme svůj čas (chodíme spát po Večerníčku, apod.) l Díváte se o Vánocích na pohádky v televizi? lNaše užívání médií má sklon k ritualizaci: společné sledování televizních pohádek patří ve většině domácností k Vánocům stejně neodmyslitelně jako vánoční stromeček, rádi kupříkladu čteme noviny či časopisy v určitou dobu za určitých okolností (cestou do práce v autobusu, večer po návratu z práce v křesle apod.) l Uvědomují si to? lPo této části můžete žáky rozdělit do skupin a vyzvat je, aby zkusili vymyslet další příklady z každodenního života, kdy jsou náš čas, prostor, jednání přímo či zprostředkovaně ovlivňovány médii. lSpolečně diskutujte o tom, zda, v jakých situacích a v jaké síle si tyto vlivy uvědomují. l 2. hodina lZopakování minulé látky probrání dělení médií a zápis do sešitu. lDomácí projekt Média lSdělovací prostředky lDělení medií: lPodle typu společenských vztahů l - Interpersonální : pošta, e.mail, chat, ICQ, telefon, Skype, telegraf... l - masová: noviny, časopisy, knihy, rozhlas, film,televize,internetové denníky a časopisy, CD, DVD, VHS… l Média lPodle způsobu šíření l lTištěné : knihy, časopisy,noviny… lElektronické : rozhlas,video,zvukové záznamy, televize… l l Média lPodle způsobu financování l lKomerční :jsou v soukromých rukou, jsou financována převážně z reklamy lVeřejnoprávní ( media veřejné služby ) : získávají prostředky od daňových poplatníků l l Interpersonální média lICQ l lSkype l l ICQ.jpg skype.jpg Masová média lNoviny l l lČasopisy l časopisy.jpg noviny.jpg Veřejnoprávní media lTelevize l lRozhlas l Rozhlas.jpg televize.jpg Komerční media lTelevize l lRádio l Nova.jpg Rádio.jpg Zadání výzkumu lKolik času v rodině věnujete médiím a kterým (kolik rodič a kolik dítě) lZpracujte do diagramu Barbora Plíšková Tereza Stejskalová Děkujeme za pozornost