bb.jpeg default.jpeg CC.jpeg CO JE MEDIÁLNÍ VÝCHOVA •Média výrazně ovlivňují nejen život každého jednotlivce, ale i fungování společnosti jako celku, dnes už i v měřítku globálním. Média jsou neodmyslitelnou součástí dnešního světa. Z billboardů se na nás valí reklamní slogany, každý den vychází desítky novin, časopisů. Televizní zpravodajství patří k nejsledovanějším pořadům v zemi. •Mediální výchova je soubor poznatků a dovedností, které člověku umožňují nakládat s mediální produkcí, jež se mu nabízí, účelně a poučeně. (J.Jirák) •Mediální výchova je poměrně novým předmětem českého školství. • • HLAVNÍ CÍLE MEDIÁLNÍ VÝCHOVY •Mezi hlavní cíle mediální výchovy patří: •přiblížení, jak fungují mediální texty •vysvětlení, jak se podílejí na vytváření významů •vyložení, jak fungují mediální organizace •popsání, jak se publikum zmocňuje mediálních produktů, technologií a institucí a dodává jim význam • §To vše je prostředkem, jak dosáhnout mediální gramotnosti. xrh.jpeg K ČEMU SLOUŽÍ MEDIÁLNÍ VÝCHOVA ddd.jpeg • Médiím nelze uniknout a proto je potřeba naučit se vnímat a roztřídit slušná a objektivní média od těch ostatních. • Musíme děti naučit rozpoznat co nám chtějí média sdělit, co je důležité a co méně. • Velmi důležité však je naučit děti rozpoznat objektivní informace od informací, které nám média nabízí a snaží se "podsunout„. • Jak vybrat vhodné zdroje pro důležité informace? Kde hledat potřebné informace? Jak a proč používat svůj rozum a ne jen tupě věřit vyřčeným informacím? • To vše by se měli naučit děti v rámci mediální výchovy. imas.jpeg VYUŽITÍ V ŽIVOTĚ •S médii je úzce propojené logické uvažování, přemýšlení a používání svých mozkových závitů. •Se zavádějícími informacemi se můžeme setkat nejčastěji v médiích, ale také například na vesnicích u místních drben. •Proto je potřeba se naučit uvažovat každý sám za sebe a svou hlavou. •Je jen na nás, čemu ze získaných informacích uvěříme a čemu ne. •A to vše se učí děti ve škole. images.jpeg VYUŽITÍ VE ŠKOLE •Mediální výchova může být samostatným předmětem nebo je součástí všeobecných i odborných předmětů (učitel zvolí téma podle odbornosti) •Český jazyk a literatura (sloh) •Výchova k občanství •Informační a komunikační technologie •Odborné předměty •Také matematiky, fyzika- tak, kde se používá logické myšlení serg.jpeg CNV.jpeg PRŮŘEZOVÁ TÉMATA •Občan v demokratické společnosti •Člověk a životní prostředí •Člověk a svět práce •Informační a komunikační technologie • bbs.jpeg SŘ.jpeg PROČ VYUČOVAT MEDIÁLNÍ VÝUKU •Mediální výchova byla zařazena do RVP ZV jako průřezové téma, z čehož vyplývá, že se jí připisuje vysoká míra důležitosti. •Další podpora mediální výchovy je tedy jednak součástí všeobecné podpory RVP ZV (projekt Koordinátor, vzdělávací portál www.rvp.cz, a další aktivity), jednak ministerstvo spolufinancuje prostřednictvím ESF projekty neziskových organizací, jako např. projekt Rozumět médiím, který vytvořený Partners Czech, o.p.s. defa.jpeg MN.jpeg POUŽITÉ ZDROJE •MIČIENKA, Marek a Jan JIRÁK. Základy mediální výchovy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 295 s. ISBN 978-807-3673-154 •http://www.ctenarska-gramotnost.cz/kategorie/medialni-vychova •www.rvp.cz • - http://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=3251 • Doporučujeme ukázku výuky: • - http://clanky.rvp.cz/clanek/c/G/8181/virtualni- hospitace-medialni-vychova-reklamni-slogan.html/ iages.jpeg