Zukal, Střížová, Žabková Didaktika OV 3 Projekt ONE * sociálně pedagogický projekt vytvořený salesiánskými středisky dětí a mládeže v ČR * cílem projektu je osobnostní rozvoj účastníků a jejich lepší uplatnění na trhu práce * cílová skupina je dospívající mládež (ve věku 12-26), která je ohrožena sociálním vyloučením * výsledkem projektu je 20 metodických programů, jenž se se svou tématickou šířkou zaměřují na mnoho důležitých stránek lidské osobnosti * každý program je složen z několika tématických aktivit, délka programu je 1-2 hodiny * témata: * Budoucnost * Co nás přesahuje * Důstojnost a hodnota člověka * Finanční gramotnost * Image, já * Jiné kultury * Komunikace a spolupráce * Lidská práva a povinnosti * Média * Negativní jevy * Optimismus * Sebepoznání, sebepřijetí * Sport, soutěživost, motivace * Tvořivost * Volný čas * Vztah k autoritě, sebeovládání * Zaměstnání * Závislost, přátelství * Zodpovědnost * Žádost o místo Projekt ještě není dokončen, ve školním roce 2013/14 běží projekt druhým rokem a testuje se druhá polovina témat. Po té bude následovat finální metodická korekce, jazyková korekce apod. Zveřejnění a zpřístupnění programů veřejnosti se odhaduje na rok 2015 Ukázka z programu Důstojnost a hodnota člověka : Název aktivity: Transplantace srdce Věková skupina: 12+ Cil aktivity: Nechat účastníky zamyslet se nad hodnotou lidského života. Časový rámec: cca 45 minut Počet osob ve skupině: 4-6 osob Kroky realizace:  1. Motivace  2. Rozdělení do skupin, vysvětlení aktivity  3. Diskuse ve skupinách  4. Prezentace výsledků  5. Reflexe, zhodnocení Průběh programu:  1. Vysvětlit, kdo je to kardiochirurg, ukázat fotku a přetlumočit životopis nějakého známého českého kardiochirurga.  2. Společně s účastníky vytvořit, jaký by měl mít kardiochirurg vlastnosti (pracovitost, cílevědomost, přesnost, zodpovědnost, lidskost, výdrž, musí být v dobré kondici – sportovat)  3. Dělení do skupin. Každá skupina účastníků je transplantační komise kardiochirurgů, která má rozhodnout, o tom, kdo z pacientů dostane nové srdce. Ostatní pacienti musí nadále čekat (riziko smrti).  4. Lektor pozoruje dění ve skupině, argumentaci jednotlivců a jejich postoje a schopnost vyjednávat. V případě potřeby pomáhá formulovat názory, nastiňuje možnosti rozhodování (např. hlasování), pracuje s emocemi, které vznikají.  5. Skupina si zvolí mluvčího – který během prezentace všem sdělí, jak se rozhodli a proč.  6. Reflexe - lektor se zeptá, jestli bylo lehké rozhodnutí udělat, co jim pomohlo se rozhodnout, ke komu měli nejblíže a proč. Pokusit se odpovědět na otázky typu: Jak lze vyjádřit hodnotu lidského života? Lze to vůbec? Je život jednoho člověka cennější než někoho druhého? Podle čeho srovnáváme jednotlivé lidské životy? Je vůbec správné je porovnávat?  7. Na závěr jim lektor vysvětlí, že ve skutečnosti takto rozhodnutí transplantační komise neprobíhá, že existuje pořadník, a celosvětový systém, který eviduje možné příjemce a vytipovává pro ně srdce, tento systém je co nejvíce odosobněný, používají se kódy. Materiální potřeby: Seznam pacientů – viz příloha Rizika: špatná motivace od lektorů, účastníci nezvládnou své emoce, přílišná časová náročnost. Pracovní list k aktivitě Transplantace srdce: