Michaela Maštalířová Jana Vlachová Vojtěch Paleček C:\Users\Miška\Desktop\250301-top_foto1-53jlz.jpg Lidská práva AMNESTY INTERNATIONAL •je dobrovolným hnutím lidí z celého světa •monitoruje porušování lidských práv a iniciuje kampaně proti jejich porušování •principy: univerzalita a nedělitelnost lidských práv, mezinárodní solidarita, nestrannost, nezávislost a spolehlivý výzkum •nezávislá na vládách, politických stranách, ekonomických subjektech, náboženstvích či ideologiích všeho druhu • • AMNESTY INTERNATIONAL •Na svůj výzkum stavu lidských práv nepřijímá prostředky od vlád a uplatňuje přísná pravidla pro přijímání finančních darů. • Je demokratická organizace a v jejím čele stojí volení zástupci členů. •Ocenění - V roce 1977 obdržela Nobelovu cenu míru za „přínos k obraně svobody, spravedlnosti a tím i míru na celém světě“. • V současnosti má poradní status při OSN. • AMNESTY INTERNATIONAL •cíle: •propuštění vězňů svědomí a spravedlivé soudy pro všechny •zrušení trestu smrti a zastavení mučení •ochrana civilistů v ozbrojených konfliktech •odstranění diskriminace a boj proti chudobě •zajištění práv uprchlíků a migrantů • Příklady současných aktivit: C:\Users\Miška\Desktop\250301-top_foto1-53jlz.jpg •ZBRANĚ POD KONTROLOU otýká se novely z. 38/1994 Sb. o obchodu s vojenským materiálem osnaha obejít MZV (jako jediné posuzuje rizika spojená se zneužitím zbraní k poruše lidských práv) • C:\Users\Miška\Desktop\Untitled 2b.bmp C:\Users\Miška\Desktop\Untitled 1A.bmp •3 MINUTY STAČÍ • •Kampaň za nespravedlivě vězněné •Pořádá AI ČR už 3. rokem •Cíl: ukázat, že pouhé 3 minuty času můžou stačit na záchranu života člověka třeba na druhém konci světa. Stačí se seznámit s osudem vězněného a podepsat petici za jeho propuštění. • •prvním signatářem byl v roce 2011 Václav Havel: „Vím, že nebýt solidarity Amnesty, byl bych ve vězení daleko déle. Kampaně Amnesty International mají svůj efekt a jednotlivec zmůže dost. Je to na každém z nás.“ •3 MINUTY STAČÍ •Ales Běljackij (vězněn za opoziční činnost) •Soni Sodi (mučena za kritiku vlády) •Kim Džung-nam (vězněn za aktivity rodiny) C:\Users\Miška\Desktop\dsasda.jpg •ZA LIDSKÁ PRÁVA – –„nakupujte, darujte a bavte se“ – –– portál pro koncerty, filmová představení, přispívání na kampaně • • C:\Users\Miška\Desktop\Untitled 1fewwh.bmp •ZA KAŽDOU CENU •AI vyzývá firmu Shell k uznání odpovědnosti za dopady znečištění ropou v deltě Nigeru • • • • • • • • • •http://www.youtube.com/watch?v=O7EJ2MNuCSo&feature=youtu.be • C:\Users\Miška\Desktop\Untitled fafhr.bmp projekt ŠKOLY PŘÁTELSKÉ K LIDSKÝM PRÁVŮM •Mezinárodní projekt •ČR se zapojuje v roce 2012 •Určeno středním školám •Cíl: podpořit rozvoj celosvětové • kultury lidských práv (práce • se studenty, učiteli) •AI může poskytnout podporu, • poradenství a zkušenost z jiných • zemí s tímto projektem C:\Users\Miška\Desktop\Untitled 8.bmp projekt ŠKOLY PŘÁTELSKÉ K LIDSKÝM PRÁVŮM •Jako škola přátelská k lidským právům je označena školní komunita, v níž jsou lidská práva jak vyučována a osvojována, tak i aktivně používána, respektována a podporována. To také znamená, že celá školní komunita (včetně studentů, učitelů, rodičů, vedení školy a širší komunity) je aktivně zapojená s vědomím, že lidská práva jsou přítomna ve všech hlavních oblastech školního života. Právě to vystihuje celoškolní přístup k lidskoprávní problematice. • projekt ŠKOLY PŘÁTELSKÉ K LIDSKÝM PRÁVŮM •Pro účely projektu – hlavní oblasti školního života do nichž by měla být lidská práva začleněna: • •1. Řízení školy a účast na ní (př:dobře fungující studentská rada) •2. Vztahy mezi členy školní komunity(kodex chování – školní) •3. Školní výuka (průřezová témata) •4. Extra-kurikulární aktivity a prostředí školy (školní skupiny AI) • •Škola rozhoduje sama jak lidská práva do těchto oblastí začlenit http://www.lidskaprava.cz • •Školy pro lidská práva • Školy pro lidská práva •součástí vzdělávacího projektu Amnesty International zaměřeného na lidská práva •hlavní cíl: –vzbudit u mladých lidí zájem o lidská práva –zajímavou formou jim zprostředkovat relevantní informace –pomoci jim formovat si své postoje k zásadním otázkám a motivovat je k aktivnímu zapojení se do podpory a ochrany lidských práv svých i druhých lidí Školy pro lidská práva •prostřednictvím: –posilování kompetencí pedagogických pracovníků a pracovnic v této oblasti a rozšířením výchovy k lidských právům na základních a středních školách (semináře v 9 krajích ČR) –spoluprací se školami na vytváření přátelštější a otevřenější atmosféry založené na hodnotách lidských práv (vč. certifikace Škol přátelských k lidským právům) –nabídky přímých programů pro školy – od možnosti odběru lidskoprávního časopisu exisTENSE přes organizaci workshopů a besed na školách až po využívání interaktivního webového portálu www.lidskaprava.cz studenty i pedagogy Školy pro lidská práva •realizován českou sekcí AI •Donoři projektu: Evropský sociální fond v ČR, Evropská unie, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, Investice do rozvoje vzdělávání •portál projektu je k dispozici ve dvou variantách: –pro studenty –pro učitele • • •Pro učitele •Pro studenty C:\Users\Miška\Desktop\Untitled 6.bmp C:\Users\Miška\Desktop\Untitled 7.bmp Studentská sekce •Úvod do lidských práv •Trest smrti, Uprchlíci a migranti, Práva dětí, Práva žen, Svoboda slova •součásti webu: fotky a videa, články, interaktivní mapy, odkazy, dokumenty, virtuální rozhovory, akce, hry a kvízy • Učitelská sekce • •důvod vzniku webu: lidskoprávní vzdělávání AI považuje za jeden z nejdůležitějších pilířů naší činnosti a také jako nejlepší prevenci porušování lidských práv •cíl: usnadnit a zatraktivnit učitelům začlenění lidskoprávních témat do hodin různých předmětů • Učitelská sekce •konkrétní případy porušování lidských práv, které jsou podřazené pod jednotlivé články Všeobecné deklarace lidských práv a další doprovodné textové i audiovizuální materiály zpracované tak, aby bylo jednoduché a zajímavé jejich využití v hodinách •krátké i dlouhé filmy, základní lidskoprávní dokumenty a možnosti aktivit, do kterých se se svými studenty můžete na obranu lidských práv sami zapojit • • Učitelská sekce •fórum – zpětná vazba pro sdílení zkušeností s využitím materiálů, vlastních inovací a nápadů •pořádání seminářů •nabídka vzdělávacích aktivit •dokumenty ke stažení: Všeobecná deklarace lidských práv (1948), Úmluva o právech dítěte (1989), Mezinárodní pakt o občanských a politických právech (1966), Mezinárodní pakt o hospodářských, sociálních a kulturních právech (1966) • • Témata učitelské sekce –Všichni jsou si rovni co do důstojnosti a práv –Zákaz diskriminace –Právo na život –Zákaz otroctví (a nucených prací) –Zákaz mučení (a nelidského zacházení) –Právo na spravedlivý soudní proces –Právo na ochranu (azyl) před pronásledováním –Právo uzavřít sňatek a založit rodinu –Svoboda projevu a přesvědčení –Právo na práci, práva zaměstnanců –Právo na vzdělání • Zdroje •http://zbrane.amnesty.cz/ •http://www.3minutystaci.cz/ •http://www.youtube.com/watch?v=U9J0ea3fVOQ&feature=youtu.be •http://www.lidskaprava.cz/student •http://www.lidskaprava.cz/ucitel/ •http://www.lidskaprava.cz/student/skoly-pratelske-k-lidskym-pravum •http://www.lidskaprava.cz/student/novinky/i-skoly-se-zucastni-akce--minuty-staci •http://www.zakazdoucenu.cz/ •http://www.youtube.com/watch?v=O7EJ2MNuCSo&feature=youtu.be • • • • •