S CO LU tí O O S LU tí -J o o 65 03 tí -e w W 05 03 tí CO u --c H O S RUŠTINA PRO POKROČILÉ |):nľ!ľ;(éiiiiť, s chov, pěstování; p. ubctób p. květin; pi.ifinasi jióh.ih rybařeny oxÓTa myslivost; j cnopT sport; búhu cnópTa druhy sportu; íit.'ičthku atletika; ihmiku mna gym nasúka; TypÚ3M turistika; Hrpá hra: HacTÓJibHaH h. stolní h.; n. b iiiííiukii dáma; h. b jjomhhó domino, h. b KÚpn.i karty; iiia\Maii.i šachy; apTHCT-JiioÔHTejib herec-ochotník; JiioÔHTejib My3WKH (neró) milovník hudbj (čeho); neBéib, -óua (poK-neBHH,a) zpěvák, -ačka; Tamióp, TaiiuÓBiiuiK, -Hua tanec nik, -ice; xy/jÓJKiuiK umělec, malíř; OTorpa(pHpoBaHHe a He jik>6jik>, a pyKOfléjineM óneHb yBJíeKáiocb. XOKKČH OH He JIIÓÓHT, a CpVTÔÓJIOM óneHb yBJíeKáeTCH. 3. Reagujte ujištěním BČpHO to se rozumí, jasně. K názvu činnosti volte označení osoby. Bépa c yflOBÓJibCTBHeM xó^ht b kh-hó, He npáBfla jih? HBáH c yBjíenČHHeM 3aHHMáeTca b paflHOKpyacKČ, He npáBjja jih? Otci; 6ÓJibme Bceró jhóóht Mý3biKy, He npáBfla jih? BČpHO, OHá CTpáCTHbIH khhojiioóh-Tenb. BČpHO, OH CTpáCTHbIH paflHOJIIOÔH- Tejib. BČpHO, oh CTpáCTHbIH JHOÓHTeJIb Mý3bIKH. 57 L3 RUŠTINA PRO POKROČILÉ Háina MáMa óneHb mhóto HHTáeT, He npáBfla jih? PoflHTejiH BSicTynáiOT b jiioÔHTejib-ckhx cneKTáKjiax, He npáBAa jih? BépHO, OHá CTpáCTHWH JIIOÔHTejIb HTČHHH. BépHO, OHH CTpáCTHbie apTHCTbl--JIIOÔHTeJIH. CBOEOflHOE B P E M a 4. Přeptejte se na jméno, vyjádřete údiv a popřete sdělení. Užijte vazby: K3KÓH ace oh..., Beflb oh fláxe He 3HáeT... jaký pak on je..., vždyť ani nezná... 51 cjibíHiaji, Bopnc Henjióxo HrpáeT B UláXMaTbl. MHe roBopiiJiH, hto IlěTp Henjióxo HrpáeT b (pyTÔÓJi. Kóna, roBopáT, Henjióxo HrpáeT b XOKKéŘ. ToBopáT, HBáH Henjióxo nrpáeT b BOJieňSÓJi. 51 y3Hájia, hto Bhktop Henjióxo HrpáeT b TéHHHC. Lexikální Cvičení Bopiíc? KaKÓťí ace oh uiaxMaTHCT, Beflb oh jjáxe npáBHJi nrpbi He 3HáeT riéTp? KaKÓá xce oh cpyTÔojiHCT, Beflb oh fláxe npáBHJi Hrpbi He 3HáeT Kójih? KaKÓň xe oh xoKKeócT, Beflb oh fláace npáBHJi Hrpú He 3HáeT. HBáH? KaKÓň ace oh BOJieHÔojiHCT Ben> oh fláxe npáBHJi Hrpw He 3HáeT. BlÍKTOp? KaKÓH »Ce OH TeHHHCHCT, Be«b oh flásce npáBHji Hrpú He 3HáeT. 1. Podle smyslu dokončete věty. Při výběru vhodné alternativy užijte výrazu to jiynuie Bcero... tak nejlépe je: 1. Ecjih xoTHTe HayHHTbca dpoTorpacpHpoBaTb (nocMOTpeTb acypHaji „4>o TorpatpHH", 3anHcaTbCH b cpOTorpacpHHecKHH Kpyxoic). 2. Ecjih xothté OTAOXHyTb (3aHHTbC5i yóopKoň KBapTHpbi, JieHb h nocnaTb). 3. Ecjih He xothtc cKynaTb (cn/jjeTb flOMa h cMOTpeTb TejieBH3op, npnrjiacHTb rocTeň hí BenepHHKy / peĎHT Ha TycoBKy). 4. Ecjih xothtc pa3BJienbCH (B3HTb pa6oTy Ha flOM, cxoflHTb b TeaTp). 5. Ecjih xoTHTe noBbicHTb cBoě o6pa30BaHHe (iito -HHČyflb noHHTaTb, 3anncaTbCH Ha Kypcbi). 2. Ze slovních spojení se slovesem 3aHHMarrbCH utvořte věty. Užijte časová označení: b jjeTCTBe, b MOJiojibie roflbí, b 3pejioM B03pacTe, k CTapocTH... 58 3aHHMaTbca JibDKHbíM cnopTOM; 3. rHMHacniKOH; 3. Sokcom; 3. 6acKeTÔojiOM; 3. nJiaBaHHeM; 3. TypH3MOM; 3. neHHeM; 3. pyKOflejraeM; 3. pncoBaHneM; 3. puô-hoh JioBJíeň; 3. nponrpbiBaHHeM KOMnaKT-flHCKOB; 3. KOJuieicHHOHHpoBaHHeM cainoKJieeK. 3. Tvořte věty s vylučovací spojkou hjih. Užijte označení ročních období. Vzor: JleTOM, bo BpeMH KaHHKyji, uiKOJibHHKH hjih xo#ht b Typnoxo/Jbi, HJIH oTflbixaiOT b Jiarepax. bo BpeMH OTnycKa Mbi Bceň ceMběň b Bbixo/iHbie íjhh Bce ...; no BocKpe-ceHbHM h cy66oTaM TypHCTbib BbixoflHOH jjeHb h Ha /jocyre OTen,ot-flbix flJia Hac - 3to ...; b CBOÔojiHoe BpeMH Mojioflbie jhojth b npa3flHHKH Hapoi;b CBoôoflHoe BpeMH poflHTejin .... 4. Napište o svých zálibách, o využití volného času a užijte výrazy: GcynaTb, pa3BJieKaTbCH, 3aHHMaTbcn neM, jjejiaTb hto c yBJíeneHHeM, flocraB-jiHTb yflOBOJibCTBHe, HHTepecoBaTbCH neM, yBJíeKaTbCH neM, jiioÔHTb hto, boc-xHin,aTbCH neM, npeflnoHHTaTb hto neMy. K navazování vět užijte slova: KpoMe toto, jrajiee, a eme, noMHMo 3Toro, Hapajiy c TeM, cBepx toto. 5. Přeložte. ir—0 A. 1. Téměř každý člověk řeší otázku jak spojit práci, vzdělávání a oblíbenou činnost. 2. Miliony mladých lidí tráví volný čas u počítače. 3. Zájmovou činnost nabízejí kulturní centra, různá soukromá studia, ateliéry, posilovny a fitcentra, sportovní kluby a umělecké školy. 4. Zájemců o práci v pěveckých, tanečních, dramatických a fotografických kroužcích je stále více, ale mnozí dávají přednost kroužkům v „Internetstudiu". 5. Zájmová činnost je nejlepší prevencí proti nudě a závislosti na drogách. B. 1. Zajímá nás, jak tráví volno děti a mládež. 2. Nevíte, kolik mladých lidí se účastní činnosti v kroužcích umělecké tvořivosti a ve sportovních organizacích? 3. V zimě jezdím o víkendech lyžovat do hor, v létě trénuji na kolečkových bruslích a pěstuji intenzivně turistiku. A co děláte vy? 4. Volný čas nejraději věnuji 59 L3