Seminář z úvodu do studia ruštiny I Mgr. Kristýna Křížová 183958@mail.muni.cz Jazykověda * lingvistika = z řec. lingua, dřívější termín jazykospyt * věda o lidském jazyce * společenská (humanitní) věda * součást filologie (jazykověda + literární věda) * jako moderní věda se rozvíjí od zač. 19. st. Předmět lingvistiky Jazyk * funkce * stavba * historie (vývoj a tendence) * vztah k ostatním jazykům * vztah k jeho uživatelům Základní metodologické přístupy k jazyku Definice jazyka * „Jazyk je univerzální dorozumívací prostředek celospolečenské povahy, nástroj myšlení a prostředek sloužící k ukládání lidských zkušeností a k rozvíjení národních kulturních tradic. Má systémový a znakový charakter.“ Definice jazyka * základní funkce jazyka – dorozumívací (sdělovací, komunikativní) * celospolečenský jev – majetek celého jazykového společenství * jazyk – nástroj myšlení – jazyk je nástroj, jímž se zobecňuje myšlení a předává se dále Definice jazyka * jazyk jako prostředek k ukládání celospolečenských a vůbec lidských zkušeností – předávání dalším generacím, ukládání zkušeností v psané podobě jazyka → význam jazyka ve škole, rodině, práci a v životě vůbec * systémový a znakový charakter Ferdinand de Saussure * švýcarský jazykovědec * zakladatel strukturalismu (jazyk = systém, jehož jednotlivé části nelze zkoumat odděleně od funkcí, které v systému zastávají) * jako první uplatňuje synchronní přístup * jeho žáky vydáno dílo Kurs obecné lingvistiky Základní metodologické přístupy k jazyku Synchronie x diachronie * teoretické základy synchronního a diachronního přístupu ke zkoumání jazyka – konec 19., poč. 20. st. F. F. Fortunatov, J. A. Baudouin de Courtenay, Ferdinand de Saussure * vlastnost jazyka – proměnlivost v čase (neologismy, archaismy, historismy) Synchronní popis jazyka * synchronie (z řec. sýn + chrónos = současně, ve stejnou dobu) * popis konkrétního stavu jazyka v jednom stádiu jeho vývoje, pohlíží na jazyk jako na statický systém * zkoumání jazyka v určitém období jako souhrnu jevů koexistujících na ose současnosti * tento přístup využívá popisná jazykověda – cíl = popis daného jazyka (popis všech jazykových jevů, jak spoluexistují a jak se využívají v dané společnosti v určitém konkrétním období jejího vývoje) * např. fonologie Diachronní popis jazyka * diachronie(z řec. diá + chrónos = skrze čas, vývoj) * studium historického vývoje jazyka, popis a srovnávání jednotlivých etap tohoto vývoje, zaměřuje se na proměny jazykového systému * zkoumání jazykových jevů v různých obdobích jejich existence (osa posloupnosti) s cílem rekonstruovat jejich vývoj * klade si otázky: co bylo napřed, co potom a proč má daný jev jinou podobu v jisté době než např. v době předcházející * historická a historickosrovnávací jazykověda * např. etymologie * jazyk se neustále vyvíjí = oba pohledy se doplňují! Základní metody lingvistiky metoda (řec. způsob poznávání, zkoumání) - způsob poznávání a výkladu jevů, používaný v oblasti lingvistiky * Popisná metoda * Historickosrovnávací metoda * Konfrontační metoda Popisná metoda * používá se při zkoumání společenského fungování jazyka, při popisu a analýze prvků a částí jazykového „mechanismu“ * umožňuje shromáždit velké množství materiálu, jehož se používá při sestavování učebnic, gramatik, slovníků Historickosrovnávací metoda * zaměřena na odhalení zákonitostí podmiňujících vývoj příbuzných jazyků v minulosti, na rekonstrukci starých, nezaregistrovaných jazykových jednotek, na poznání jazyků v jejich dynamice * na této metodě založena genetická klasifikace jazyků Konfrontační (porovnávací) metoda * uplatňuje se při stanovování shod a rozdílů ve struktuře dvou nebo více jazyků v určitém stádiu jejich vývoje * na výsledcích výzkumů založena typologická klasifikace jazyků, vznikají srovnávací gramatiky, překladové slovníky a metodické příručky ke studiu cizích jazyků, pro teorii a praxi překladu Děkuji za pozornost!