Biologie člověka a základy zdravovědy 1 a 2 Literatura, zdroje: ¢Machová, J. Biologie člověka pro učitele. Praha: Karolinum, 2002 ¢Somatologie pro SZŠ + pediatrie ¢Manuál v lékařské praxi ¢ ¢Požadavky: PS – test; JS – ústní zkouška; pracovní materiály OBSAH ¢Blok ontogeneze: ¢Základní pojmy, růst a vývoj, rozdělení ontogenetického vývoje, sekulární trend ¢Prenatální vývoj (oplození, rýhování, embryonální období, embryopatie, plodové období, plod, plodové obaly, plodová voda, placenta, fetopatie, těhotenství, mnohočetná těhotenství, rizikové těhotenství) ¢Porod (doby porodní, porodní plán, porodnice, porod doma) ¢Vrozené vývojové vady ¢Novorozenec (charakteristika fyziologického a rizikového novorozence) ¢Kojenec (charakteristika kojence, kojení a jeho význam) ¢Batole (charakteristika batolete) ¢Předškolní věk (charakteristika předškoláka, dentice, školní zralost) ¢Mladší školní věk (charakteristika mladšího školáka) ¢Starší školní věk (charakteristika staršího školáka) ¢Adolescence a puberta (fáze puberty, hormonální aktivita v pubertě) ¢Další vývojová období (dospělost, zralost, střední věk, stáří) ¢Biologické zákonitosti (vývoj orgánů, posouzení tělesného vývoje dítěte, typy tělesné stavby, současné vývojové změny) ¢ ¢Blok somatologie, pediatrie, zdravovědy: ¢Buňka a tkáně (základní stavba a funkce buňky, základy histologie – stavba a funkce jednotlivých tkání - epitely, pojiva, svalová tkáň, nervová tkáň, trofická pojiva) ¢Pohybová soustava (kostra – tvar kostí, vnitřní stavba kostí, růst a vývoj kostí, spojení kostí, popis kostry; svalstvo – funkce svalové soustavy, stavba kosterního svalu, inervace, kontrakce, růst a vývoj svalstva, svalové skupiny; vybrané odchylky ve tvaru a funkci pohybového ústrojí) ¢Krev a krevní oběh (vnitřní prostředí organismu, složení krve – krevní plazma, krevní elementy, vlastnosti krve - funkce krve, srážení krve, sedimentace, krevní skupiny, význam krve při obraně organismu proti nákazám, imunita, očkování, alergie; krevní oběh – malý a velký krevní oběh, stavba srdce, fetální oběh, výživa srdce, činnost srdce, tepová frekvence, objemy srdeční, cévy, fyziologie krevního oběhu, tkáňový mok, míza, slezina; vybrané choroby krve a krevního oběhu) ¢Dýchací soustava (stavba a činnost dýchací soustavy, horní cesty dýchací, dolní cesty dýchací, plíce, dýchací pohyby, dýchání a přenos dýchacích plynů, vývojové zvláštnosti dýchacího ústrojí; vybrané poruchy dýchacího ustrojí) ¢Trávící soustava (anatomie a fyziologie trávící soustavy – stavba stěny TS, stavba a funkce orgánů TS, trávení cukrů, tuků, bílkovin, přeměna látek a energií – metabolismus, přeměna energií, bazální metabolismus, výživa; vybrané poruchy výživy a trávící soustavy) ¢Vylučovací soustava (anatomie a fyziologie vylučovací soustavy; vybrané poruchy stavby a funkce vylučovací soustavy) ¢Pohlavní soustava (anatomie a funkce pohlavní soustavy, vývoj pohlavních žláz, mužské pohlavní orgány, ženské pohlavní orgány, menstruační a ovulační cyklus, vybrané poruchy ve stavbě a funkci pohlavní soustavy) ¢Endokrinní soustava (funkce žláz s vnitřní sekrecí, přehled žláz s vnitřní sekrecí, hormonální regulace; vybrané poruchy činnosti žláz s vnitřní sekrecí) ¢Smyslová soustava (funkce smyslové soustavy, receptory, kožní soustava – stavba a funkce, regulace tělesné teploty, vybrané kožní choroby; zrakové ústrojí, vybrané choroby zraku; sluchové ústrojí – vybrané poruchy sluchu, rovnovážné ústrojí, proprioreceptory) ¢Nervová soustava (stavba a činnost jednotlivých částí nervového systému, centrální nervová soustava, obvodové nervy, fyziologie nervového systému, rytmy, lateralita, vybrané choroby nervové soustavy) ¢Infekční choroby (základní pojmy, základy mikrobiologie, přehled nejčastějších infekčních chorob – kapénkové infekce, alimentární nákazy, paraziti) ¢ ONTOGENEZE ¢Ontogeneze = ontogenetický vývoj = vývoj jedince ¢Ontogenetický vývoj – dělíme na vývojová období, v nichž dochází ke změnám a) růstovým b) vývojovým ¢Růst – zvětšuje se tak velikost celého těla a jeho částí, děje se tak zvětšováním nebo zmnožením buněk = kvantitativní změna; patří k ukazatelům zdravotního stavu dítěte (tělesná výška a hmotnost, obvody - hlavy, břicha, paže.., indexy – BMI, tloušťka vrstvy podkožního tuku) ¢Hodnocení: referenční údaje (národní – od r.1950, celostátní antropologický výzkum, 0 – 18 let, 80 – 120 tis.; WHO); percentilové grafy (dívky/hoši) ¢Vývoj – souhrn kvalitativních změn organismu; do smrti ¢Vývoj + růst spolu úzce souvisí! S růstem dítěte probíhá i vývoj jeho orgánů ¢ FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ RŮST ¢Vnitřní (endogenní) •genetické (výška rodičů, rasa, pohlaví, dědičné vady) •endokrinní (placentární hormony, růstový hormon, IGF I a IGF II, hormony štítné žlázy, nadledvin, pohlavní hormony) •vnitřní prostředí (různé patofyziologické mechanismy – anémie, hypoxie, chronické infekce a nemoci, malnutrice, metabol. acidóza,…) ¢Vnější (exogenní, enviromentální,..) •intrauterinní vlivy (výživa matky, abusus matky – nikotin, alkohol, drogy, funkce fetoplacentární jednotky,…) •výživa •psychosociální vlivy (stres, …) •životní podmínky (socioekonomický status rodiny, roční období, klimatické podmínky,…) •http://www.ceskatelevize.cz/porady/10315080042-tep-24/212411058130009/video/ • KOSTNÍ VĚK (RTG LEVÉHO ZÁPĚSTÍ, HODNOTÍ SE STUPEŇ OSIFIKACE A POROVNÁVÁ SE S ATLASEM KOSTNÍHO VĚKU; STANOVENÍ KOSTNÍHO VĚKU JE CENOU INFORMACÍ V DOBĚ PUBERTY.;SRŮST HLAVICE S TĚLEM ZÁPRSTNÍ KOSTI PALCE SIGNALIZUJE BLÍZKÝ NÁSTUP MENARCHÉ) ¢Ontogenetický vývoj dělíme na období: ¢A. prenatální – 1) zárodečné 2) plodové ¢B. perinatální (od 26. týdne vývoje do 4. týdne po porodu) ¢C. postnatální —1. novorozenecké —2. kojenecké —3. batole —4. předškolní věk —5. mladší školní věk —6. starší školní věk —7. období dorostového věku —8. období plné dospělosti (18-30 let) —9. období mladého věku (30-45 let) —10. období středního věku (45-60 let) —11. období stárnutí (60-75 let) —12. období starého věku (75-90 let) —13. období stařecké (nad 90 let) ¢ ¢ SEKULÁRNÍ TREND A SEKULÁRNÍ AKCELERACE osekulární trend - vývojový směr, který se projevuje zvyšováním tělesné výšky a hmotnosti dospělých a urychlení růstu a vývoje dětí a mládeže (sekulární akcelerace); sekulární – saeculum=století, doba osekulární akcelerace - celkové urychlování růstu (výška o 10 cm) a vývoje v průběhu staletí oPříčiny: socioekonomické prostředí, výživa, očkování, antibiotika) oDnes doba konce sekulárního trendu o ¢Pozn. Dnešní dětská populace převyšuje v průměru o dva roky růst a vývoj generace z období na počátku 20tého století (1. a 2. dentice, osifikace, …); posun menarché ze 17 na 13 let ¢ ¢ Prenatální vývoj ¢Menstruační a ovulační cyklus ženy (obraz) ¢Oplození vajíčka: http://www.youtube.com/watch?v=NkLUA05ExHA&feature=related (1,5min.) ¢Mimoděložní těhotenství ¢Vajíčko + spermie → zygota → rýhování → uhnízdění (6. – 15.den po oplození) (obraz) ¢Zárodek (embryo) – 2. týden – 9. týden ¢ entoderm – TS, DS, trávící žlázy ¢ ektoderm – pokožka, deriváty kůže, NS ¢ mezoderm – kosti, svaly, pohl.s., ledviny, cévy ¢ ¢Fetus (plod) – od 9.týdne do porodu ¢Placenta (plodové lůžko, mateřské lůžko): ¢ dočasný orgán; skládá se z části mateřské a plodové ¢ funkce: výměna látek, hormonální, ochranná oFetální oběh: nákres Embryopatie, fetopatie: ¢Embryopatie – poškození embrya ; malformace ¢Fetopatie – poškození plodu; ne velké malformace, ale MR ¢Teratogenní vlivy: ¢ a) fyzikální – záření (rtg.) – poškození mozku, očí, MR, úrazy ¢ b) chemické – léky, drogy, alkohol (fetální alkoholový syndrom) ¢ ¢ c) biologické – viry (zarděnky; očkování ve 2. a 12.roce) -oko, ucho, srdce), bakterie, paraziti (toxoplazmóza), chronická onemocnění matky (diabetes), imunologické (Rh - faktor) ¢ ¢Kritická perioda - ↑ vnímavost vůči škodlivinám ¢ ¢