Biologická perspektiva Behaviorální perspektiva kognitivní perspektiva Perspektiva sociálního učení Ekologická perspektiva ekosystémová perspektiva Psychodynamická perspektiva humanistická perspektiva Teoretický základ "Genetika, neurologické a fyziologické procesy" klasické/operantní podmiňování kognitivní schémata/zpracování informací reciproční determinismus sociální a fyzické prostředí Systémy; subsystémy; rodinná terapie nevědoé procesy hledají řešení v psychických konfliktech; např obrana ega. Nevědomé fantazie ovlivňují chování fenomenologie/subjektivní význam/percepce/pocity Výklad chování "Medicínský model. Genetika, chemie mozku a hormony ovlivňují chování " chování je výsledkem učení chování je zprotředkování kognicí chování je ovlivňeno vnímanu felf-efficacy (sebeúčinností)/očekáváními chování vzniká na základě interakce jedinec-prostředí chování je výsledkem interkací chování je dáno nevědomými procesy sebekatualizace osobnosti; plně funkční osobnost Zhodnocení - prvky "nerurotransmitery, fyziologické a hormonální funkce" "zjevné, pozorovatelné, měřitelné chování " "myšlenky, přesvědčení, postoje, atribuce, závěry" účinnosti/výsledek očekávání interakce jedinec-prostředí interakce uvnitře a mezi subsystémy. Interpretace chování "obrany ega, nevědomé fantazie; vnitřnípracovní mode/ly " "sebepojetí, sebevědomí. Skutečné/ideální já. Zaměření se na pocity. " Zhodnocení - procedura "psychometrie, neuropsychologické testování; psychofyzilologické testy, zobrazovací metody mozku. Rozhovory. " "přímé pozorování, pozorovací tabulky, seznamy, poradenská interview, dotazníky, hodnotící škály, ABC analýza" "rozhovory k odhalení postojů a názorů, sebe-monitoring; vedení deníku, ABC analýza (aktivující událost-kognitivní procesy-problémové chováníú" rozhovory a self-reportní dotazníky "pozorování, selfreporty, průzkum postojů" "rozhovory, pozorování, analýza interpretací " "projektivní techniky, transfer, vyvození obran/nevědomých fantazií" "sociometrie, self-reporty, dotazníky na skutečné a ideální self " Formulace - základ biochemie mozku a hormony posilování nežádoucího chování kognitivní procesy zprostředkovábají nežádoucí chování účinnosti/očekáváný výsledek zprotředkuje nežádoucí chování interakce jedinec-prostředí negativní interakce ústí do sebeudržujících se cyklů nevyřešené evědomé konflikty/fantazie; nevhodné vnitřní pracovní modely se odrráží v potížích v oblasti emocí a chování změny osobnosti/růst/sebevědomí/pocity/sebepoznání Formulace problému "nežádoucí chování způsobeno částečně genetickými predispozicemi, částečně nerovnováhou hormonů a nerovnováhou neurotransmiterů. " nežádoucí chování je důsledkem špatného učení "problémové chování má souvislosti s maladaptivními vzorci myšlení, názory" nežádoucí chování je ovlivněno negativní sebeúčinností/očekávanými výsledky nežádoucí chování je výsledkem negativních interakcí jedinec-prostředí "nežádoucí chování je výsledkem negativních interakcí, interpretací" "nežádoucí chování je způsobeno nevyřešenými nevědomými konflikty, fantaziemi, vnitřními pracovními modely - vzbuzují úzkosta obrany ega" nežádoucí chování je výsledkem nízkého sebevědomí/problémech v emocích Intervence - základ Náprava neurotrasmiterů a hormonální nerovnováhy "změna zjevného, pozorovatelného, měřitelného chování " změna maladaptiivních vzorců myšlení změna negativní sebeúčinnosti a očeávaných výsledků změna interakce jedinec-prostředí zahájení a udržení pozitivních interakcí "facilitace vhledu, posilování ega" "změna sebepojetí, posilování sebevědomí. Osobní zdroje" intervenční strategie farmakoterapie "posilování , vyhasínání, time-out, žetonové hospodaření, kontrakty, trénování sociálních dovedností " "trénink řešení problémů, sebe-kontrola, trénink zvládání stresu, hraní rolí, sebeintrukce " "modelování, copingové dovednosti, observační učení " "změnit sociální a fyzické prostředí; změnit percepce, postoje a očekávání" "přerámování, stanovení symptomu, pozitivní konotace funkce a motivu " interpretace rezistence a obran či nevědomých fantazií sjrze transfer Naplňování pořeb (Maslowova hyerarchie potřeb) Vyhodnocení intervence - základ změny v kognitivních procesech a chování "změny ve zjevném, pozorovatelném chování" přizpůsobivé změny v kognitivních procesech změny negativní sebeúčinosti a v očekvaných výsledcch "změny v sociálním a fyzickém prostředí; změna percepcí, postojů a očekávání" "změny v interakcích, interpretacích" vhled do nevědomých konfliktů; posílení ega změny v sebe-konceptu. Změny v sebevědomí. Změny v emocích. Vyhodnocení intervence pozitivní změny v kognici a chování porovnání změny v chování s baseline "nárůst kompetencí k řešení problémů, sebe-managementu" nárůst self-efficacy "pozitivní změny v prosředí, percepcích a chování " nové cykly pozitivních interakcí větší vhled a síla ega "pozitivní změny v sebe-konceptu, sebevědomí a emocích "