Prvky intervence Biologická perspektiva Teoretický základ Genetika, neurologické a fyziologické procesy Výklad chování Medicínský model. Genetika, chemie mozku a hormony ovlivňují chování Zhodnocení Co: Neurotransmitery, fyziologické a hormonální funkce Jak: Psychometrie, neuropsychologické testování; psychofyzilologické testy, zobrazovací metody mozku. Rozhovory. Formulace Biochemie mozku a hormony: nežádoucí chování je způsobeno genetickými predispozicemi, nerovnováhou hormonů a nerovnováhou neurotransmiterů. Intervence Náprava neurotrasmiterů a hormonální nerovnováhy - farmakoterapie Vyhodnocení intervence Pozitivní změny v kognitivních procesech a chování Prvky intervence Behaviorální perspektiva Teoretický základ Klasické/operantní podmiňování Výklad chování Chování je výsledkem učení Zhodnocení Co: zjevné, pozorovatelné, měřitelné chování Jak: přímé pozorování, pozorovací tabulky, seznamy, poradenská interview, dotazníky, hodnotící škály, ABC analýza Formulace Posilování nežádoucího chování: nežádoucí chování je důsledkem špatného učení Intervence Změna zjevného, pozorovatelného, měřitelného chování techniky: posilování , vyhasínání, time-out, žetonové hospodaření, kontrakty, trénování sociálních dovedností Vyhodnocení intervence Změny ve zjevném, pozorovatelném chování - změna oproti baseline Prvky intervence Kognitivní perspektiva Teoretický základ Kognitivní schémata/zpracování informací Výklad chování Chování je zprostředkováno kognicí Zhodnocení Co: myšlenky, přesvědčení, postoje, atribuce, závěry Jak: rozhovory k odhalení postojů a názorů, sebe-monitoring; vedení deníku, ABC analýza (aktivující událost-kognitivní procesy-problémové chování); sociometrie Formulace Kognitivní procesy zprostředkovávají nežádoucí chování - problémové chování má souvislosti s maladaptivními vzorci myšlení, názory Intervence Změna maladaptiivních vzorců myšlení - trénink řešení problémů, sebe-kontrola, trénink zvládání stresu, hraní rolí, sebeintrukce Vyhodnocení intervence přizpůsobivé změny v kognitivních procesech: nárůst kompetencí k řešení problémů, sebe-managementu Prvky intervence Perspektiva socálního učení Teoretický základ Reciproční determinismus Výklad chování Chování je ovlivňeno vnímanou felf-efficacy (sebeúčinností)/očekáváními Zhodnocení Co: účinnost/výsledek očekávání Jak: rozhovory a self-reportní dotazníky Formulace Vnímání účinnosti/očekávaný výsledek zprostředkuje nežádoucí chování - nežádoucí chování je ovlivněno negativní sebeúčinností/očekávanými výsledky Intervence Změna negativní sebeúčinnosti a očekávaných výsledků - modelování, copingové dovednosti, observační učení Vyhodnocení intervence Změny negativní sebeúčinosti a v očekávaných výsledků: nárůst self-efficacy Prvky intervence Psychodynamická perspektiva Teoretický základ Nevědomé procesy ústí do psychických konfliktů; např obrana ega. Nevědomé fantazie ovlivňují chování Výklad chování Chování je dáno nevědomými procesy Zhodnocení Co: obrany ega, nevědomé fantazie; vnitřnípracovní mode/ly Jak: projektivní techniky, transfer, vyvození obran/nevědomých fantazií Formulace nevyřešené nevědomé konflikty/fantazie; nevhodné vnitřní pracovní modely se odráží v potížích v oblasti emocí a chování - nežádoucí chování je způsobeno nevyřešenými nevědomými konflikty, fantaziemi, vnitřními pracovními modely - vzbuzují úzkost a obrany ega Intervence facilitace vhledu, posilování ega - interpretace odporu, obran ega či nevědomých fantazií skrze transfer Vyhodnocení int. vhled do nevědomých konfliktů; posílení ega Prvky intervence Humanistická perspektiva Teoretický základ Fenomenologie/subjektivní význam/percepce/pocity Výklad chování Sebekatualizace osobnosti; plně funkční osobnost Zhodnocení Co: sebepojetí, sebevědomí. Skutečné/ideální já. Zaměření se na pocity. Jak: sociometrie, self-reporty, dotazníky na skutečné a ideální self Formulace Změny osobnosti/růst/sebevědomí/pocity/sebepoznání - nežádoucí chování je výsledkem nízkého sebevědomí/problémech v emocích Intervence Změna sebepojetí, posilování sebevědomí. Osobní zdroje - Naplňování pořeb (Maslowova hyerarchie potřeb) Vyhodnocení intervence Pozitivní změny v sebe-konceptu, sebevědomí a emocích Prvky intervence Ekosystémová perspektiva Teoretický základ Systémy; subsystémy; rodinná terapie Výklad chování Chování je výsledkem interakcí Zhodnocení Co: Interakce uvnitř a mezi subsystémy. Interpretace chování. Jak: rozhovory, pozorování, analýza interpretací Formulace Negativní interakce ústí do sebeudržujících se cyklů: nežádoucí chování je výsledkem negativních interakcí a interpretací Intervence Zahájení a udržení pozitivních interakcí Strategie: přerámování, stanovení symptomu, pozitivní konotace funkce a motivu Vyhodnocení intervence Změny v interakcích, interpretacích - nové cykly pozitivních interakcí Prvky intervence Ekologická perspektiva Teoretický základ Sociální a fyzické prostředí Výklad chování Chování vzniká na základě interakce jedinec-prostředí Zhodnocení Co: Interakce jedinec-prostředí Jak: pozorování, selfreporty, průzkum postojů Formulace Interakce jedinec-prostředí: nežádoucí chování je výsledkem negativních interakcí jedinec-prostředí Intervence Změna interakce jedinec-prostředí Strategie: změnit sociální a fyzické prostředí; změnit percepce, postoje a očekávání Vyhodnocení intervence Pozitivní změny v sociálním a fyzickém prostředí; změna percepcí, postojů, očekávání a chování