Jak analyzovat kvalitativní data? Charakteristiky kvalitativní analýzy Analýza dat •„Teorie je (…) induktivně odvozována v procesu zkoumání fenoménu. To znamená, že je objevována, rozvíjena a provizorně verifikována prostřednictvím systematického sběru dat, které se týkají fenoménu, a jejich analýzou. Proto sběr dat, analýza a teorie mají stát ve vzájemném recipročním vztahu. Nezačíná se s teorií, která se dokazuje. Spíše se začíná s oblastí studia a zkoumá se vše, co se v této oblasti vynořuje.“ •(Glaser, Strauss: Grounded theory) Jak v praxi probíhá analýza? 1.Na začátku všeho je text nebo jiný dokument (co všechno je předmětem analýzy?) 2.Tento text je třeba zorganizovat – opakované čtení textu a kódování (od popisných – otevřených po abstraktní), vybrat to nejdůležitější, rozčlenit text na kousky 3.Revize a přepracovávání kódů 4.Vytváří se kategorie nadřazené kódům a definují se vztahy mezi nimi – kusy textu označené jaké významné se propojují 5.Během celého procesu výzkumník píše poznámky a postupně tak kategorie rozpracovává a vytváří teorii, kterou ověřuje a rozpracovává dalším sběrem dat a analýzou 6.Analýza jako vytváření nového textu na podkladě posbíraných dat – redukce dat, expanze textu výzkumníka 7.Pozor, analýza je vedena zájmem o významy spíše než o fakta! • Toušek 2012: 86 Redukce jako hlavní princip analýzy • •„Omlouvám se za tento dlouhý dopis, ale neměl jsem čas napsat jej krátký.“ • • (Blaise Pascal) •Jak poznám, co je důležité? •Co dělat, když se ztratím? •Metafory pro kvalitativní analýzu (síť, mapa, sochař, střihač) Interpretace dat: hledání indikátorů (datových fragmentů), konceptů a kategorií •„Co dělám, když se dcera dívá na televizi? Stojím v kuchyni a umývám nádobí, nebo uklízím, vysávám, nebo tak. Abych ji třeba nenudila tím, že já nemám čas, že teď se jí nemůžu věnovat“ •Kód/koncept: potřeba získat čas •Kategorie: rodičovské potřeby „Čtení“ dat •Pozor na kritičnost k vlastním „analýzám“ a manifestním motivacím aktérů, informace z rozhovoru neinterpretujeme takto: • XY to udělal, proto, že…“ • ale „XY popisuje svou motivaci jako ….“ • •Příklad: Výzkum rodinné socializace dětského diváctví •Jak často se vaše dítě dívá na televizi? •„Já myslím, že on docela málo. Tak ke svému věku přiměřeně. Že znám hodně známejch, že mají tu televizi zapnutou pořád. A pořád to tam hrčí, ať je tam, co chce.“ • • a) a) Interpretace dat: Příklad výzkumu bezdomovectví (Holpuch, 2011) • • Tak já tomu koši nebo tý popelnici moc nedám... já se přiznám, já ale načíhnu, to je pravda, načíhnu. Třeba včera sem načíhnul na letišti, jo, tam jsem byl do půlnoci, až po půlnoci vyhazujou. Tak jsem tam načíhnul, po půlnoci, do koše a teď jsem tam a co to je, něco koženýho a ona peněženka. Tak jsem nelenil. To jsem řikal, to už je jedno, že si ušpinim ruku, ale co když je tam třeba tisíc korun. Tak jsem tam šáhnul, no. Jináč já tam nešahám takhle jen tak. (Saša) • • Saša se vůči pasivním dlouhodobým bezdomovcům vymezuje, avšak sám už zakusil některé z jejich vzorců chování. Přestože si určité bezdomovecké techniky přežití už osvojil, rámec, v němž o nich hovořil, byl prosycen studem a potřebou ospravedlnit se. • • Symbolické ušpinění ruky, jež je způsobeno sáhnutím do odpadkového koše, přede mnou Saša důrazně ospravedlnil předmětem svého zájmu a naléhavostí situace. Následně celou pasáž uzavřel vymezením se vůči této praktice: "já tam nešahám takhle jen tak". Avšak poté, co jsem vyjádřil tuto pozitivní zpětnou vazbu: "To v podstatě pro ty lidi, když jsou v takovýchto situacích, tak je to nutnost tyhle věci dělat." Saša pokračoval: • • •No, třeba ráno mě rozčílil jeden c... é... Rom, já byl unavenej z tramvaje, už bylo světlo, bylo čtvrt na sedm asi a jeden Rom vychází na Václaváku z toho, z metra, a já jsem načíhnul, měl jsem takovou chuť divnou, víte, takovej nevyspalej, nervozní, teď cigaretu jsem neměl, ani vajgla zrovna. Jsem řikal, Ježiši Kriste, kdyby aspoň v tom koši byl buřt, bych si rád zakous, mně by to už bylo jedno, jsem takhle načíhnul a von, šla parta tři, jo, tři Romové šli, z metra vycházeli. A jak von to řek ten jeden, já byl rozčilenej, víte, nervózní jsem byl, nevyspalej. A von řek, co vidíš...tak nebo co tam hledáš tak hezkýho. Já jsem se naštval a řek jsem mu, to víš, koukám, jak je tam nasráno a šel jsem pryč [smích] ne, s prominutim, jsem byl rozčilenej, tak jsem mu řek, koukám, jak je tam nasráno. (Saša) • • Saša při vyprávění o hledání jídla v koši opět zdůrazňuje výjimečnost situace. Když říká, "mně už to bylo jedno", vyjadřuje odhodlání prolomit normu, kterou běžně ctí. Tento počin ospravedlňuje svou špatnou psychickou kondicí. Nicméně svůj záměr nedokončil, díky náhodnému strážci společenských norem - zmíněnému Romovi, který jej sarkastickou poznámkou upozornil, že se chystá udělat něco zakázaného. Jelikož zdroje Sašovy sebeúcty byly v ten moment stále v souladu s jeho dřívějším životem a hledání jídla v koši bylo s jeho hodnotami v rozporu, musel volit mezi nasycením se a sebeúctou. Tím, že Saša dotyčnému řekl: "To víš, koukám, jak je tam nasráno", a šel pryč, přede mnou hrdě potvrdil, že si tenkrát zvolil druhou možnost. • Vizualizace dat: Výzkumné příležitosti mladých vědců v různých oborech K popisům os: -Málo individualistických hodnot (bydlení s přáteli, cestování) -Holky i kluci – srovnatelný počet svateb i dětí -Minimum opakovaných partnerství (jen dva kluci plánují rozvod) -Holky – rigidnější časová dráha, střídání jednotlivých etap, život končí ve 30, méně pracovní, individualistické i materialistické realizace Co se vlastně čeká? Výstupy z kvalitativního výzkumu •Seznam a podrobný popis klíčových témat •Teorie, hypotézy k dalšímu ověřování •Chronologie, sekvence •Schéma, model •Typologie, kategorizace • Typický výstup: model, schéma (Švaříček, Šeďová, 2007: 95, 284, 309) Typologie: Otcovství po rozchodu rodičovského páru (Dudová, 2007) Příklad: „sekvence“ •Další výstupy? Jak mi může pomoci počítač? Jde to i bez něj? Jak se pozná dobrý kvalitativní výzkum? •Srozumitelnost •Věrohodnost •Koherence •Komplexnost •Robustnost •Smysluplnost pro relevantní publikum • • Časté problémy •Problém „srovnání kvalitativního výzkumu do latě“, tedy souladu mezi výzkumem a otázkou, „tabulka“ jako olovnice •Jak na počátku přistoupit k problému? •Co dělat, když se nedaří (teoretická citlivost) • Příklad kvalitativního výzkumu „Naše ruiny jsou našim domovem“: Bezdomovectví, domov a sociální organizace Ondřej Hejnal Katedra antropologie (FF/ZČU) Výzkumné otázky • •Jaká je aktérská definice domova? • •Kteří bezdomovci mají či nemají domov? • •Proč někteří bezdomovci mají či nemají domov? • Metodologie •Etnografický výzkum –Lokalita středně velkého/menšího města •do 30 000 obyvatel •Více než 3 roky –Zúčastněné pozorování •82 aktérů (20 klíčových informátorů) •Nestrukturované rozhovory –Polostrukturované rozhovory •Bezdomovci •Institucionální aktéři (politici, policisté, úředníci atd.) –Další dostupná data •Média, městské oběžníky, deníky z vězení, videa/foto bezdomovců, záznamy jednání rady města atd. –Kompletně zpracováno v MAXQDA – Aktérská definice domova •Materiální vzezření –4 stěny, dveře, okno, strop a podlaha •Vybavenost nocležiště (teplo, elektřina atd.) •Rodinné/silnější sociální vazby •Stabilní obhajitelný vztah k místu •Pocit bezpečí Aktérská definice domova •Materiální vzezření –4 stěny, dveře, okno, strop a podlaha •Vybavenost nocležiště (teplo, elektřina atd.) •Rodinné/silnější sociální vazby •Stabilní obhajitelný vztah k místu •Pocit bezpečí HEJNAL-bezdomovci-domov.emf Sociální struktura/organizace a morální ekonomie Sociální struktura a domov Atributy domova Typy jednotek sociální struktury Submisivní solitéři Agresivní solitéři Submisivní skupinky Dominantní skupinky Sociální vazby Slabé/žádné Slabé/žádné Silné Silné Pocit bezpečí Slabý/žádný Slabý Střední Silný Dispozice Neodpovídající Odpovídající Odpovídající Odpovídající Vybavenost Neodpovídající Ne/odpovídající Odpovídající Odpovídající