Metodologie 2 Lekce 1 Lenka Slepičková Úvod •K čemu je nám metodologie? • •Diskuse v ISu •Sylabus, prezentace, další materiály •Praxe? •Konzultační hodiny •E-mail Program a požadavky •K úspěšnému ukončení kurzu je nutné získat minimálně 50 ze 70 bodů. Studenti si sami vybírají způsob zakončení ze dvou variant. Rozhodnout se pro jednu z nich je nutné nejpozději při vypracování druhého úkolu, protože také úkoly jsou děleny do dvou variant: •VARIANTA A – průběžné úkoly (5 úkolů po 7 bodech, tzn. maximálně 35 bodů) + test ve zkouškovém období (maximálně 35 bodů). Tato varianta je vhodná pro ty studenty, kteří ještě netuší, jakou diplomovou práci budou psát, nebo nechtějí předmět využít pro zpracování projektu své práce. •VARIANTA B – průběžné úkoly (5 úkolů po 7 bodech, tzn. maximálně 35 bodů) + odevzdání výzkumného projektu ve stanoveném termínu (požadavky na projekt viz níže, maximálně 35 bodů). Doporučuji všem studentům, kteří mají nějaký nápad na diplomovou práci, chtějí jej zkusit rozpracovat a získat na něj zpětnou vazbu. • Věda jako metoda zkoumání a vytváření znalostí (věda x zdravý rozum) 1.Věda přijímá autoritu empirických dat - otázky ve vědě zodpovídáme pomocí dat a její představy jsou prostřednictvím dat testovány. 2.Pro vysvětlení dat věda vytváří teorii, kterou testuje pomocí dalších dat. 3. Vědecké zkoumání je •Empirické •Přinášející zobecňující vysvětlení – teorie •…………………………….. •Systematické, organizované, plánované •Respektující pravidla •Objektivní •Verifikovatelné a opakovatelné (vědecká tvrzení je možné ověřit a dokázat) •Otevřené kontrole •Kumulativní • Přírodní vs. sociální věda •4 FeS + 7 O2(g) → 4 SO2(g) + 2 Fe2O3(s) •an = a1 + (n - 1)d •s = v . t • •Deterministické závěry x pravděpodobnostní závěry •Univerzální platnost závěrů x omezená platnost závěrů •Kauzalita x obtížné nalezení důkazů o kauzalitě • (3 podmínky kauzality) • (Disman, 1998:15) Zvyšování prodeje biopotravin souvisí se zvyšujícím se počtem dětí s autismem •Korelace = statistický vztah mezi proměnnými •Kauzalita = příčinná souvislost mezi proměnnými Zkreslení •Značka vozu ovlivňuje sex! Řidiči vozů Porsche mají sex častěji než řidiči vozů Škoda. •Zavedení uniforem ve školách zlepšuje morálku dětí – půl roku po zavedení uniforem ve škole xy klesla absence o 47 % a snížil se počet násilných incidentů o 71 %. •Manželství tlumí deprese – lidé žijící v manželství mají o 48 % méně depresivních stavů než singles. •Děti, které navštěvovaly jeden ročník přípravné třídy mají horší skóre v testu zralosti než děti, které navštěvovaly dva ročníky – přípravná třída zlepšuje školní zralost. • Proč? •Rozsáhlost přirozených systémů v soc. vědách - různé typy zkreslení •Aktér, který má své motivy, záměry, cíle •Výzkumník jako součást zkoumaného světa • •Co z toho vyplývá? •Nelze dosáhnout úplně popsaného přirozeného systému, pracujeme vždy s redukovaným popisem reality. Redukce se týká 4 prvků výzkumu (počtu pozorovaných proměnných, vztahů mezi nimi, časového kontinua na 1 bod, populace na vzorek) • Pomůže nám experiment? •Experiment = jediná výzkumná metoda, která umí dokázat kauzální vztahy • •Výzkumník manipuluje s nezávislou proměnnou (např. metoda výuky, tréninkový plán, léčba, vystavení sledování programu s násilným obsahem, intenzita osvětlení) a zjišťuje, jaký to má důsledek na závisle proměnnou (např. množství znalostí, uběhnutá rychlost, zdravotní stav, agresivita, pracovní výkon) • • Klasický experiment 1.Náhodné rozdělení do experimentální a kontrolní skupiny (experiment porovnává účinky!) 2.Měření 3.Vystavení experimentální skupiny experimentální proměnné (kontrolované výzkumníkem) 4.Měření – existuje statisticky významný rozdíl mezi skupinami? • Limity experimentu •Alternativa klasického experimentu: následné pozorování na dvou skupinách; kvaziexperiment •Retenční test •Efekt přirozeného vývoje •Hawthornský efekt • Lze použít experiment? •Vliv dramaterapie na socializaci osob bez domova •Srovnání lázeňské a medikamentózní léčby epilepsie •Co lépe působí na rozvoj vědomostí a znalostí žáků: týmové nebo tradiční vyučování?