Radka Horáková, PdF MU Brno Pedagogický pohled „Za postiženého více vadami se považuje dítě,resp.žák postižený současně dvěma nebo více na sobě kauzálně nezávislými druhy postižení…“ (Věstník MŠMT č. 8/1997, č.j. 25 602/1997-22) Radka Horáková, PdF MU Brno  Společným znakem – mentální retardace • Vliv na vzdělávání a výchovu  Kombinace vad tělesných, smyslových a vad řeči • Specifikum: hluchoslepé děti  Autismus, autistické rysy (MŠMT ČR) Radka Horáková, PdF MU Brno „Sloučení několika postižení u stejného jedince,které se navzájem ovlivňují a během života jedince se kvalitativně mění.“ (Sovák, M. sec. cit. Ludíková, L. 2005) Radka Horáková, PdF MU Brno „Těžké postižení“ jako komplex omezení člověka jako celku ve všech jeho citových a prožitkových sférách a výrazových možnostech.  Výrazné omezení tělesných, kognitivních, komunikačních, emocionálních a sociálních schopností. (Vítková, M. 2004) Radka Horáková, PdF MU Brno  Žák s těžkým zdravotním postižením • s těžkým zrakovým postižením • s těžkým sluchovým postižením • s těžkou poruchou dorozumívacích schopností • hluchoslepí • se souběžným postižením více vadami • s autismem • s těžkým tělesným nebo • středně těžkým, těžkým či hlubokým mentálním postižením (vyhláška č. 147/2011 Sb.) Radka Horáková, PdF MU Brno