Věra Vojtová_PdF MU 2013 1 Kontrakt v poradenském vztahu s dítětem, s osobou blízkou Navazuje na diagnostiku problémového chování – přechází do intervenční fáze Věra Vojtová_PdF MU 2013 2 Kontrakt – signalizuje možnost změny, ukazuje směr cesty změny zavazuje účastníky k úsilí  Oficiální dokument – formální data, úprava  Předmět dohody – 1 – 3 problémy  Účastníci dohody – přesně vyjmenovat  Konkrétní závazky o změně o času o způsobech kontroly o vyhodnocení dodržení kontraktu o odměnách a sankcích Věra Vojtová_PdF MU 2013 3 Účel umožní žákovi zapamatovat si pravidla v dítěti roste pocit úspěšnosti povzbuzují sebedůvěru – vlastní ovlivňování podporují vědomí úspěchu a vnitřní motivaci - vědomí vlastního já motivují dítě i v případě, že je pokrok pomalejší zvyšují důvěru mezi žákem a pedagogem dávají možnost soustředit se na konkrétní kladné chování a postoje pomáhají zlepšovat chování ve slabších dnech povzbuzují všechny účastníky procesu učí žáky k zodpovědnosti umožní žákovi okamžitou zpětnou kontrolu o tom, jaké výsledky dosahuje smlouvy znázorňují, kam dítě pokročilo poskytuje kontrolu i rodičům motivují i pedagoga Šest základních principů  Respekt  Rámec – administrativní detaily: časový a finanční rámec (kdy, kde, jak často se budeme setkávat), způsob práce, práva a povinnosti všech účastníků, formální provedení smlouvy  Profesionalita  Cíl uzavření smlouvy – proč byla smlouva uzavřena, čeho chtějí jednotlivý činitelé dosáhnout a jak vědí, že jsou toho schopni  Strategie – proces intervence - jak hodlají účastníci dosáhnout vytyčeného záměru, jakým způsobem budou kooperovat?  Perspektiva – co se zemní jejím naplněním Věra Vojtová_PdF MU 2013 4 3P dimenze permission – uvolnění, protection - ochrana,, potency - moc  Uvolnění – nabídka šance osvobození od stigma  Ochrana – bezpečí  Moc – odpovědnost za řízení svého chování Věra Vojtová_PdF MU 2013 5 Věra Vojtová_PdF MU 2013 6 Postupy - průvodce Výběr jednoho problému Problém, u nějž se dá předpokládat, že náprava bude úspěšná Diskuse a vyjednávání výběru se žákem Pojmenování problému, který chceme napravit – verbalizace problému musí přesně vyjadřovat, co chceme odstranit (v čase nebo frekvenci) Otázky diskuze a vyjednávání  Čeho chci dosáhnout?  Jak poznám, že jsem byl úspěšný a dosáhl toho?  Co nastane potom, až toho dosáhnu?  Jaké jsou první kroky k úspěchu?  Co budu dělat?  Co očekávám od učitele a rodiče?  Co smím? (omezení daná Rodičem)  Co bych musel? (nabídka Rodiče)  Jak úspěchu vlastně bráním? (chování rebelujícího Dítěte) Věra Vojtová_PdF MU 2013 7 Věra Vojtová_PdF MU 2013 8 Kontrakt a tabulky Tabulka – dává přehled očekávaného chování, pomáhá udržet pozornost vytvářet společně s dítětem nepřeplňovat problematickými rysy chování stručnost srozumitelnost Věra Vojtová_PdF MU 2013 9 Tabulka pozitivní chování Chování  dával jsem pozor  hlásil jsem se  počkal jsem, až budu vyvolán  mluvil jsem slušně  byl jsem včas připraven na hodinu  se spolužáky jsem si povídal  udělal jsem si radost Bodové hodnocení četnosti Věra Vojtová_PdF MU 2013 10 Jméno žáka Jméno učitele Týden Chování po út st čt pá dával jsem pozor hlásil jsem se počkal jsem, až budu vyvolán mluvil jsem slušně byl jsem včas připraven na hodinu se spolužáky jsem si povídal Věra Vojtová_PdF MU 2013 11 Smlouva_1 Petr se zavazuje  1. Chodit pravidelně do školy  2. Řešit konflikty a hádky bez násilí  3. Každý den napsat hodnocení svého chování Pan učitel Novák se zavazuje  1. Každý den hodnotit Petrovo chování  2. Chválit Petra za dobré řešení konfliktů  3. Informovat ostatní o zlepšeném chování po 3 týdnech plnění smlouvy. Podpis obou účastníků, popř. rodičů: Datum: Věra Vojtová_PdF MU 2013 12 Smlouva_2. Třída Dohoda č. Datum V týdnu od – do: Co udělám: Pokud to udělám, dostanu: S výše uvedenými podmínkami souhlasíme. Učitel Student Svědek Věra Vojtová_PdF MU 2013 13 Smlouva_3 Toto je smlouva mezi Františkem P. a učitelem V.P.  Podmínky smlouvy jsou následující:  Student udělá:  Na oplátku, učitel udělá:  Za těchto stanovených podmínek 1….. 2….. 3…..  Tato dohoda je považována za neplatnou, pokud student nesplní stanovené podmínky.  Tato dohoda bude přezkoumána dne … Podpis studenta Podpis učitele Věra Vojtová_PdF MU 2013 14 Formativní účinek smluv  Musí poskytovat zpětnou vazbu – podmínkou je vyhodnocování účinku opatření  Průběh vyhodnocování místo a čas podle dohody uvedené ve smlouvě účastníci – žák, učitel, rodiče aktivně je zapojen žák – sám hodnotí učitel je facilitátor rodiče i žák příjemci signálu o změně dostávají inspiraci pro perspektivní cestu a strategie písemný závěr jednání – podklad pro další postupy Věra Vojtová_PdF MU 2013 15 Aktivity a otázky k diskusi 1. Najděte si partnera a přidělte mu roli studenta  Já jako učitel vytvořím smlouvu a snažím se dělat, to co bych dělal ze studentem při problému: a) chození za školu; b) nedělání si domácích úkolů; c) vyzývavé až agresivní signály v chování 2. Napiš 3 různé smlouvy a) první stupeň (použít malůvky) b) druhý stupeň c) střední školy 3