Podpora, posilování, provázení 1 2 Pasivita Konzumace Slepá poslušnost PP_2011 PdF_Voj 3 4 5 Komunikace Komunikace Pozorování Analýza 6 SPS_ke každé oblasti formulovat tezi 1.individualizace – individuální přístup bez stereotypů a předsudků, uznání jedinečnosti, životní biografie, scénář 2.prožívání– prostor pro + i − emoce, hranice emočních reakcí 3.akceptace – vnímat cílovou osobu takovou, jaká je, podporovat sebeuvědomění (vědomí vlastní hodnoty a důstojnosti), odmítnutí intervence 4.nehodnotící postoj – zachovávat vnitřní neutralitu, nehodnotit osobnost (pouze jeho jednání, postoje), nemoralizovat, nevnucovat 5.sebeurčení – respektovat právo jedince svobodně se rozhodovat, nabízet možnosti cest změny, nesmí být návody a příkazy 6.diskrétnost – důvěrnost sdělení je základním závazkem poradce a právem klienta (ač není absolutní), ale i základem efektivní práce s klientem 7.aktivace dítěte – zodpovědnost za svá rozhodování, následky Ò 7 Posilujeme schopnost uvědoměle se rozhodnout a zvolit cestu řešení vlastního problému. 9 Òa) je? není? Òb) A,B,C – spouštěč, chování, důsledek Ò 10 Spouštěč A Chování a jeho projevy B Následek Chování C Co Kdo, kdy Jak Co se dělo pak Zisk, ztráta Zapomenutý úkol Lež, vyhýbání se odpovědnosti Zatloukání před rodiči Útěk z domu Záškoláctví Násilí od spolužáka Záškoláctví Účast na rvačkách Nuda, vazba na děti na ulici, uzavřenost Agresivní modely chování…. > 11 Bariéry Vzorce Schopnosti Dovednosti Kompetence Kontext osobnostní > > Kontext situační Kontext sociální 12 Specific Measurable Achievable Relevant Time-limited Specifické Měřitelné Akceptovatelné Relevantní Termínované SPS_Význam SMART – tabulku vytvořit ve skupině a) pro cíle, b) pro intervenci