Metodologie 2 Lekce 2 Lenka Slepičková Dělení výzkumu 1.Výzkum základní x aplikovaný 2.Výzkum kvalitativní x kvantitativní •Podle účelu: •Exploratorní •Elaboratorní •Deskriptivní •Explanační •Evaluační •Kvantitativní výzkum – existence jedné objektivní reality, venkovního světa, který nezávisí na našich citech a přesvědčení (pozitivismus, objektivismus) •Kvalitativní výzkum – existuje více realit, které je možné různě interpretovat (konstruktivismus, interpretativismus) • Kvantitativní nebo kvalitativní výzkum? •Dedukce x indukce •Práce s čísly, kvantifikace x práce se slovy, významy, interpretace •Ověřování hypotéz x vytváření teorie •Zjišťujeme, zda konkrétní struktura existuje v datech x sledujeme, zda je v datech nějaká struktura •Standardizované metody sběru dat x nestandardizované metody sběru dat Kdy zvolit kvantitativní přístup? •Fenomén, o kterém máme nějaké informace •Aplikace teorie •Máme v úmyslu provést standardizované srovnání, určit tvar a dimenze, kvantifikovat vztahy mezi proměnnými a popsat variabilitu •Dokážeme zformulovat hypotézu, známe proměnné •Ambice zobecňovat závěry na populaci (nelze vždy!) Kdy zvolit kvalitativní přístup? •Nové téma, neexistují teorie, je těžké identifikovat proměnné •Chceme usilovat o podrobnější studium fenoménu nebo situace, holisticky a v kontextu, se zaměřením na interpretace, významy, porozumění a/nebo na procesy •Je třeba studovat aktéry v jejich přirozeném prostředí •Nemáme-li ambici zobecňovat naše závěry na populaci • Příklad volby výzkumné strategie •Téma: Užívání ilegálních drog • •A: Kvantitativní strategie •Problém: Četnost výskytu uživatelů drog v různých věkových / vzdělanostních • skupinách nebo regionech NEBO Faktory ovlivňující vznik drogové závislosti nebo úspěšnost léčby • •B: Kvalitativní strategie • Problém: Subkultura uživatelů drog v Praze NEBO Prožívání závislosti • • •Téma: Svobodné matky v ČR Jak plánovat výzkum? Obsah plánu výzkumu •o čem je navrhovaný výzkum •co se pokouší odhalit nebo čeho chce dosáhnout •jak se bude postupovat (jakou strategii použijeme, od koho získáme data – velikost vzorku a jak je vybrán, jak se data získají, jak se budou analyzovat) •jaké bude ponaučení, co se dozvíme a proč to je cenné • •Co? •Proč? •Jak? Téma, problém •Téma: Sebevražednost mladistvých • •Čtyři možnosti problému: •1. Četnosti sebevražd v různých skupinách •2. Faktory ovlivňující sebevražednost mladistvých •3. Způsoby ovlivňování sebevražedného chování mladistvých •4. Kultura mladistvých a význam sebevražd • • Otázka •Jaký je vztah mezi příjmem rodiny a incidencí sebevražd mladistvých? nebo •Jaká je četnost sebevražd mladistvých u rodin s různým příjmem? •Jaký je vztah mezi rozvodem rodičů a incidencí sebevražd mladistvých? nebo •Jaká je četnost sebevražd mladistvých u rodin, kde rodiče jsou rozvedeni nebo žijí odděleně, a u rodin, ve kterých tomu tak není? • Časté chyby •1. Na otázku lze odpovědět jen „ano/ne“ •2. Není reálné na otázku výzkumem odpovědět • Mohou záporné postoje mladých lidí k osobám s postižením ovlivnit chování budoucích generací? • Dosahuje dítě vychované chůvou lepších výsledků, než-li vychované vlastními rodiči? • Proč nejsou obnovitelné zdroje používány ve větším měřítku? • Jak ovlivňuje nedostatek mateřské lásky začlenění dítěte do společnosti? • • 3. Otázka „objevuje Ameriku“ •Navštěvují galerie častěji lidé s vysokoškolským vzděláním, středoškolským vzděláním, nebo lidé vyučení? •Souvisí dosažené vzdělání dětí se vzděláním rodičů? •Vyskytuje se stále šikana na našich základních školách? • • • 4. Otázka je etickým nebo politickým problémem •Měly by být homosexuálním párům umožněny adopce? •Je správné, aby lidé vstupovali do manželství několikrát za život? •Proč si dnes nikdo neváží rodiny? •Mají učitelé používat tělesné tresty? Formulace cíle výzkumu •Jakým způsobem projekt přispěje k rozšíření odborného poznání? (intelektuální cíl) •Budou moci být výsledky nějakým praktickým způsobem využity (praktický cíl)? •Slovník: •Cílem výzkumu může být …. Analyzovat, zjistit, ukázat, porovnat, prozkoumat, vysvětlit, popsat, porozumět, odkrýt, poskytnou zpětnou vazbu, pomoci zlepšit, poskytnout vodítko ke změně, ukázat řešení • •Cílem výzkumu nemůže být … poukázat na XY, dokázat, že; vyřešit situaci XY, vytvořit manuál, seznámit veřejnost, vyhledat případy, představit…., nabídnout • • Úvod výzkumu •Proč je téma relevantní? Představení problému, jasné vymezení výzkumné oblasti a tématu •Poskytnutí teoretického rámce výzkumu, zasazení výzkumu do kontextu ostatních poznatků (přehled literatury) •Vyhnout se klišé a osobním motivacím!