Kariérové poradenství Práce v životě člověka – předpokladem pro úplnou integraci do společnosti – klíčová role dospělosti – možnost vykonávat zaměstnání – vliv na osobnostní rozvoj Předprofesní příprava Příprava jako součást základního vzdělávání – Člověk a svět práce – vzdělávací oblast V RVP ZV-LMP i RVP ZŠS – cíl: zprostředkování znalostí a dovedností – jedna z kompetencí v RVP ZV a ZŠS 1. díl – kompetence pracovní Cíl: – pomoc mladým lidem při volbě SŠ a bud. povolání – doporučení vhodné a všestranně vyhovující profese – kam po základní škole? – volba à uplatnění na trhu práce – volba s ohledem na – zdravotní omezení – vzdálenost – seberealizace – zájem, osobnostní faktory – obsahová stránka, fyzická náročnost – pracovní uplatnění – podmínky Hlediska pracovního potenciálu – klinické přiměřenosti – technické přiměřenosti – kvalifikační přiměřenosti – subjektivní přiměřenosti Profesní poradenství – hl. úkol: doporučení vhodné profese – důležitá hlediska: – Požadavky studia či přípravy na danou profesi – Nároky na výkon povolání – Předpoklady k dlouhodobému vykonávání – úkoly: informovat, orientovat, seznamovat – schopnosti, zájmy, možnosti, předpoklady – také možnosti rekvalifikace Problémové oblasti v profesní přípravě jedinců s SVP – předprofesní a profesní příprava probíhá v segregovaném prostředí, není komplexní – podceňování schopností a dovedností žáků s SVP – neschopnost používat kompenzační pomůcky – nedostatečné kompetence pro zvládnutí samostatného života (profesního i osobního) – špatná spolupráce v oblastech: škola-rodiče,škola-škola, škola-potenciální zaměstnavatelé, mezi odborníky samotnými Poradenské služby porad. pracovníci na školách PPP – kariérové poradenství SPC – kariérové poradenství Informační a poradenská střediska – při ÚP Tranzitní programy – pro žáky posledních ročníků SŠ (PŠ a OU) – praxe zaměřeny na osvojování schopností důležitých pro výkon zaměstnání (např. 1x týdně celý školní rok) – přítomnost asistenta Zaměstnávání osob se zdravotním postižením Vymezení pojmů, legislativa – Zákoník práce (262/2006 Sb.) – 435/2004 Sb. - Zákon o zaměstnanosti o třetí část týkající se osob se ZP – trh práce: volný, chráněný Podpora zaměstnanosti osob se zdravotním postižením Chráněné pracovní místo Chráněná pracovní dílna - po novele zákona už není Pracovní rehabilitace Sociálně terapeutické dílny Podporované zaměstnávání Principy: – individuální přizpůsobení podpory – práce na otevřeném trhu práce – aktivní přístup uživatelů služeb – zaměstnavatel – druhý uživatel služby Zaměstnavatelé: – pomoc s vytvořením vhodné pracovní náplně – podpora s vyřízením formalit – poradenství v legislativě Zaměstnanec: – podpora v komunikaci – podpora při začlenění do kolektivu – podpora při zapracování – podpora při udržení zaměstnání Job kluby l motivačně-vzdělávací kurzy l skupinová aktivita (vzájemné předávání zkušeností, pohledů a názorů s ostatními účastníky) l získávání informací a dovedností potřebných pro nalezení a udržení zaměstnání l procvičování dovedností (např. hrané scénky, skupinové úkoly, samostatné úkoly) Překážky při zaměstnávání OZP – jedinec Překážky při zaměstnávání OZP – zaměstnavatelé Literatura PROCHÁZKOVÁ, L. Podpora osob se zdravotním postižením při integraci na trh práce. Brno : MSD, spol. s r.o., 2009. ISBN 978-80-7392-094-4. OPATŘILOVÁ, D., PROCHÁZKOVÁ, L. Předprofesní a profesní příprava jedinců se zdravotním postižením. Brno : MU, 2011. ISBN 978-80-210-5536-0.