Podklady pro výuku - 2. část SPLBK_SPDS Specializace: Speciálně pedagogická diagnostika surdopedická (podzim 2013) Středisko rané péče pro sluchově postižené Tamtam – Praha, Olomouc — Zákon č. 108/2006 Sb. o sociálních službách ve znění pozdějších předpisů. — Péče je poskytována rodinám s dětmi se sluchovým postižením či kombinovaným postižením od narození do 7 let věku, příp. neslyšícím rodičům se slyšícími dětmi raného věku v celé ČR. — Jedná se o službu sociální prevence – cílem je sociální integrace rodiny a dítěte. Speciálně pedagogická centra pro sluchově postižené v ČR — Vyhláška č. 116/2011 Sb., kterou se mění vyhláška č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních. — Poradenské služby jsou poskytovány v oblasti vzdělávání dětem, žákům a studentům se speciálními vzdělávacími potřebami, stejně tak jejich zákonným zástupcům a pedagogickým pracovníkům. — Síť speciálně pedagogických center pro sluchově postižené v ČR — Standardní činnosti společné: depistáž žáků se ZP, komplexní diagnostika, včasná intervence, krizová intervence, přímá práce s žákem, metodická činnost, zpracování IVP, kariérové poradenství,… — Standardní činnosti speciální: budování a rozvoj komunikačních dovedností, orální komunikace, vizuálně motorická komunikace, kurzy ČZJ, nácvik odezírání, čtení s porozuměním, sluchová výchova, spolupráce s příslušným zdravot. zařízením, pracov. ORL a klinikou provádějící KI, nácvik činností pro audiometrické vyšetření,… Analýza diagnostických a intervenčních nástrojů využívaných ve školských poradenských zařízeních: Výsledky dotazníkového šetření, které bylo realizováno dr. Ivanou Slavíkovou v roce 2008 – 2010. Osloveno bylo 75 SPC, návratnost 47 dotazníků, z toho 7 SPC pro sluchově postižené (http://www.nuv.cz/poradenstvi/studie) — ….„SPC pro sluchově postižené si stěžují na nedostatek diagnostických nástrojů vytvořených specificky pro sluchově postižené a navrhují převést např. Leiterovu škálu (LIPS – The Leither International Performance Scale) určenou k diagnostice intelektu u sluchově postižených od 3 do 18 let. Zároveň uvádějí, že by bylo třeba vytvářet další nástroje pro diagnostiku dětí a dospívajících se sluchovým postižením: Testy k určení poruch učení u sluchově postižených, Testy percepce a porozumění řeči, Testy ke zhodnocení slovní zásoby u sluchově postižených s diagnózou „praktická hluchota“, Úroveň čtenářských dovedností pro sluchově postižené s diagnózou „praktická hluchota“, Schopnost odezírání.“ — U řady z užívaných nástrojů nejsou splněna základní kritéria validity (např. zastaralost nástroje, chybějící české normy atd.). — Je různá kvalita vybavenosti adekvátními diagnostickými nástroji (zejména pak v oblasti diagnostiky inteligence, speciálních vzdělávacích potřeb atd.). — Nejsou k dispozici odpovídající diagnostické nástroje pro některé oblasti diagnostiky dětí, žáků a studentů (např. nástroje pro diagnostiku poruch chování, vývojové škály pro děti s různými typy zdravotního postižení, nástroje pro strategie a styly učení atd.). — Je potřebné posílit metodickou a vzdělávací podporu v oblasti diagnostiky a intervence a kontrolní mechanismy u výstupů z diagnostické práce. — Je potřebné zpřesnit kritéria pro diagnostiku speciálních vzdělávacích potřeb žáků se zřetelem k efektivitě a finanční náročnosti jejich vzdělávání. Hodnocení efektu užívané kompenzační pomůcky u dítěte: Zhodnotit efekt dané kompenzační pomůcky a její přínos v oblasti vnímání mluvené řeči lze zejména u malých dětí poměrně obtížně. — Obvykle se spoléháme na pozorování dítěte a jiné behaviorální metody – VRA, VPA, test Lingových zvuků, či vývojové škály,… — Např. McDONELL, V. Jednotná měřítka vývoje (from Listen and Talk). Czech translation of Integrated Scales of Development from Listen Learn and Talk. N34335F ISS1 APR10 CZ. Kromě vývojových škál a testů sluchové percepce se nejčastěji jedná o dotazníky vývoje komunikace, které vyplňují rodiče dětí ve spolupráci s odborníky: — ELF - Early Listening Function — LittlEARS Auditory Questionnaire Items — IT-MAIS - Infant Toddler Meaningful Auditory Integration Scale Doporučené zdroje: http://www.infanthearing.org/, http://successforkidswithhearingloss.com/, http://www.ndcs.org.uk/, http://www.jcih.org/ExecSummFINAL.pdf, http://ehdimeeting.org/2012/Schedule.cfm