Edukace žáků s PCHE v hlavním proudu vzdělávání (inkluzivní vzdělávání) Současné trendy ve vzdělávání • Inkluze • Individualizace • Všestranný rozvoj jedince - vzdělávání se nevztahuje jen k rozvíjení rozumových schopností, ale také k:  osvojování sociálních dovedností  duchovních, morálních a estetických hodnot a žádoucích vztahů k okolí  k emocionálnímu a volnímu rozvoji  ke schopnosti uplatnit se v měnících se podmínkách zaměstnanosti Povinnosti školy při individualizaci výuky 1) podmínky vzdělávání 2) poradenská pomoc 3) podmínky při ukončování 4) hodnocení 5) organizace a forma vzdělávání 6) asistent pedagoga Podmínky efektivní výuky žáků s PCH • Individuální nebo skupinová péče • Přípravné a speciální třídy • Využívání speciálně pedagogických metod a forem práce • Nižší počet žáků ve třídách • Prostorové uspořádání • Obeznámenost pedagogů s problematikou PCH • Případná tvorba vlastních učebnic • Dva pedagogové ve výuce • Spolupráce s odborníky Bezpečné prostředí školy • Posiluje motivaci a zlepšuje neuropsychické předpoklady žáků i učitelů k plnění úkolů • Navozuje pozitivní prožívání, snižuje riziko stresu a úzkostných stavů, posiluje sebehodnocení a sebevědomí • Působí na žáky formativně • Zvyšuje otevřenost a spolupráci žáků a rodičů Pravidlo 4x3 principů bezpečného prostředí Týká se následujících oblastí: • Orientace žáka • Dosažitelnost cílů • Sociální začlenění • Hodnocení Spolupráce s rodinou • rodina je místem primární socializace • škola je spolu s rodinou významným sociálním prostředím, je za socializaci spoluzodpovědná • spolupráce školy a rodiny je nutná, měla by zahrnovat stálý kontakt a dobrý vztah Překážky komunikace mezi školou a rodiči žáka s PCH • Nezájem rodičů o život ve škole • Komunikace omezená na problémy • Vlastní zkušenost rodičů se školou a s ní spojené negativní pocity • Obranná pozice rodičů Poradenský systém Přehled systému poradenství • třídní učitel • výchovný poradce • metodik prevence sociálně patologických jevů • školní psycholog • speciální pedagog • Pedagogicko psychologická poradna (PPP) • Speciálně pedagogická centra (SPC) • Středisko výchovné péče (SVP) Legislativní ukotvení  Zákon č. 49/2009 Sb., kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)  Vyhláška č. 116/2011 Sb. kterou se mění vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních  Vyhláška 438/ 2005 kterou se upravují podrobnosti o organizaci výchovně vzdělávací péče ve SVP  Metodický pokyn upřesňující podmínky činnosti Středisek výchovné péče č. J.: 14 744/2007- 24  Příkaz ministryně školství, mládeže a tělovýchovy č. 21/2007 k činnosti SVP Poradenství ve škole • třídní učitel • výchovný poradce - učitelé, kteří na škole zároveň učí, profesní poradenství, prevence nejen výchovných problémů • metodik prevence sociálně patologických jevů - prevence rizikových jevů (šikana, závislostní chování apod.), běžně učící učitel • školní speciální pedagog – jeho přítomnost závisí na potřebách školy, působí na školách kde je integrován velký počet dětí s postižením • školní psycholog - působí na specializovaných školách a na školách s velkým počtem dětí s problémy o přítomnost speciálního pedagoga a psychologa závisí na finančních možnostech školy o na mnohých školách také působí učitelé, kteří absolvovali různé kursy a školení, takže mohou poskytovat pomoc v některých zaměřených oblastech (logopedický kurz, kurz pro pomoc dětem se specifickými poruchami učení) Pedagogicko psychologická poradna (PPP) • v předškolním věku zjišťování školní zralosti (podmínka odkladu školní docházky) • diagnostika dětí s podezřením na SPU (méně často s jiným typem postižení), který vyžaduje integraci žáka (spolupráce se SPC) • problémy jednotlivých žáků v průběhu školní docházky, případně ve třídě • individuální pomoc při volbě povolání • krátkodobé intervence i dlouhodobé vedení klientů • možnost dlouhodobé spolupráce se školami (i preventivní působení) psycholog • vedoucím pracovníkem, diagnostika speciální pedagog • diagnostika a reedukace/ náprava (většinou SPU) sociální pracovník Speciálně pedagogická centra (SPC) • určena dětem/ žákům s postižením (SPC dle konkrétní skupiny postižení) • SPC jsou vázána zpravidla na jednotlivé specializované školy • zabývají vedením a reedukací dětí s postižením, které jsou integrovány v běžných školách • zpracovávají individuální učební plány (IVP) pro integrované děti a mládež • spolupráce s učiteli na školami • speciální péče SPC bývá dlouhodobá, po celou dobu školní docházky dítěte psycholog speciální pedagogové - specializovaní na různé druhy postižení sociální pracovník Středisko výchovné péče (SVP) Cíle a úkoly • prevence • odstranění či zmírnění již vzniklých PCH • eliminace prohlubování negativního dopadu PCH na sociální vztahy, spolupráce s rodinou • intervence - rozvoj osobnosti, sebepoznání, sociálního chování, náprava problémů v učení • spolupráce se školou • spolupráce s ostatními institucemi Cílový klient • 3 – 19, event. 26 let (průměrný věk = 15 let) • děti a mládež s rizikem či s projevy PCH a negativními jevy v sociálním vývoji • jedinci propuštění z ÚV, OV při jejich integraci do společnosti – organizovány resocializační programy • záškoláctví, nerespektování autorit (škola, domov), krádeže, kouření, útěky, šikana (agresor, oběť), vliv “závadové party“, lhaní, agresivní chování, experimenty (či konzumace) návykových látek • kritériem zařazení je aktuální stav klienta (nesmí být aktuálně intoxikován, závislý na drogách, neměl by mít pozměněnou zdravotní neschopnost…pokud dojde k zranění atd. musí se nejdříve vyléčit, aby byla terapie účinná) • výchovná skupina = max. 8 klientů, skupina je koedukovaná Formy činnosti • poradenské • intervence – speciální pedagog – etoped, psycholog, sociální pracovník • výchovně-konzultační pomoc všem, kdo se o problematiku PCH zajímají • metodické vedení školských zařízení, ostatních poradenských pracovišť • podpora a metodické vedení integrovaných žáků s PCH • přímá preventivně výchovná péče – forma ambulantní x stacionární x internátní, forma individuální x skupinová Pracovníci • speciální pedagogové – učitelé (škola u internátního typu pobytu) • speciální pedagog – etoped • psycholog • sociální pracovník • vychovatelé – měli by mít speciálně pedagogické vzdělání (etopedie) • všichni spolupracují na koncepci individuálního programu pomoci (program osobního rozvoje) A) Ambulantní část • klient = jedinec s rizikem či s projevy PCH, jedinec po propuštění z ÚV – žádost zákonného zástupce úkoly o prevence o intervence a poradenství – přímá práce s klientem, rodiči o diagnostika o zpracování individuálního programu pomoci – může se jako doporučení dávat do školy, rodičům o práce s rodinou o metodická pomoc školám o realizace probačních programů – veřejně prospěšné práce • dochází tam klienti, kteří opustili internátní nebo stacionární část, 6 měsíců B) Stacionární (celodenní) • klient – jedinec s rizikem či s projevy PCH – smlouva s OZV úkoly o intervence a terapie o výuka o spec.ped. a ped.-psych. podpora (rozvoj osobnosti, sebepoznání, sociálního chování, poradenství při volbě vzdělávací cesty o spolupráce s kmenovou školou o spolupráce s rodinou, či OZV (os. zodpovědná za výchovu) C) Internátní • klient – jedinec s PCH – smlouva OZV • úkoly totožné jako u stacionární části • pobyt v délce 2 měsíců, klienti internátní a stacionární části mají záměrně oddělený program • po ukončení navazuje ambulantní péče (zpravidla 1 rok) Alternativní cesty intervence PCHE CESOP /Centrum sociální prevence • otevřené internátní zařízení v Brně, od 15 do 25 let  při výchovných a výukových problémech  po skončení ústavní výchovy nebo výkonu trestu odnětí svobody  v sociální tísni a krizích a při konfliktech v rodině  v rozvoji sportovní a zájmové činnosti ve volném čase • zřizovatelem a provozovatelem Magistrát města Brna • smlouva s klientem na 6 měsíců (možno opakovaně prodlužovat nebo ukončit dříve) • v zařízení pracují speciální pedagogové, psychologové a sociální pracovníci služby PROGRAM NEODKLADNÉ POMOCI PROGRAM AZYLOVÉ PÉČE PROGRAM PREVENTIVNĚ VÝCHOVNÉ PÉČE PROGRAM ZVÝŠENÉ VÝCHOVNÉ PÉČE Nestátní sektor • Nestátní neziskové organizace / nevládní neziskové organizace • organizace nezřizovaná státem a na státu nezávislá, která je určena k obecně prospěšné činnosti nebo k neziskové činnosti pro soukromý prospěch • „organizace, jejichž aktivity „zmírňují utrpení, podporují zájmy chudých, chrání životní prostředí, poskytují základní sociální služby nebo vedou k rozvoji komunit“ (Involving Nongovernmental Organizations World Bank-Supported Activities, 1989) • NNO v ČR mohou být, pokud v nich nemá účast stát a nejsou na něm závislé o občanské sdružení (zákon č. 83/1990 Sb.) o občanská obecně prospěšná společnost (zákon č. 248/1995 Sb.) o nadace nebo nadační fond (zákon č. 227/1997 Sb.) o registrovaná církev nebo náboženská společnost (zákon č. 3/2002 Sb.) Spondea I. Krizové centrum • děti a mladí lidé do 26 let, jejich rodiny, příbuzní a osoby blízké Formy pomoci • ambulantní – konzultace s psychologem, sociálně – právní poradenství, rodinná terapie, mediace, asistované kontakty rodičů s dětmi a asistovaná předávání • konzultace prostřednictvím telefonu, emailu a chatu • pobytová – krizová lůžka na dobu 1 -7 dní, zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc • terénní – preventivní práce na školách II. Intervenční centrum Brno  osoby ohrožené domácím násilím a pronásledováním, rodiny a osoby blízké Formy pomoci • ambulantní – psychologické, sociální a právní poradenství prostřednictvím telefonu, emailu, osobních konzultací nebo chatového poradenství. • pobytová – krizová lůžka na 1 – 7 dní • terénní – výjezdy k ohroženým osobám v odůvodněných případech domácího násilí IQ ROMA servis • bezplatné sociálně právní poradenství a vzdělávací a volnočasové služby osobám ohroženým sociálním vyloučením, především romského původu • přímá práce s klienty – poskytování služeb lidem ohroženým sociálním vyloučením (především lidem romského původu)v nepříznivé sociální situaci a mají zájem ji sami řešit • služby  vzdělávací a volnočasové aktivity pro děti a dospívající (i dospělé) - doučování, kurzy (např. administrativní dovednosti), kroužky (taneční, divadelní, fotokroužek, …), společné exkurze, návštěvy kulturních představení, výlety apod.), trávení volného času v klubu  sociálně právní poradenství  poradenství a asistence klientům - bydlení, zaměstnání, vzdělání, dluhy, péče o děti, rodinné vztahy atd. Ratolest Brno • pomoc sociálně znevýhodněným dětem, mladým lidem a rodinám v řešení nepříznivé životní situaci, předcházení této situaci (rovné šance žít kvalitní život a začlenit se do společnosti) • podpora a rozvoj dobrovolnictví • děti a mladí lidem ve věku od 3 do 24 let s problémy se vztahy v rodině, vrstevníky, ve škole i širší společnosti • klienti ohrožení ve svém vývoji a sociálním fungování, hrozí jim sociální vyloučení nebo selhání  neorganizovaná mládež v období dospívání  děti s problémy v rodině, ve škole nebo ve svém okolí  děti sociálně zanedbávané a z dysfunkčních rodin  děti a mladí lidé žijící v náhradní rodině nebo ústavním zařízení  děti a mladí lidé, kteří se dostali do konfliktu se zákonem  rodiny dlouhodobě se nacházející v krizové životní situaci, v jejímž důsledku je ohrožen zdravý vývoj dítěte Některé konkrétní služby nejen NNO • státní i nestátní zřizovatelé Domy na půli cesty • určená mladým lidem dospělým, kteří ukončili pobyt ve školských zařízeních pro výkon ÚV, OV a nemají zajištěné bydlení, ani rodinné zázemí, tj. mají problémy se začleněním do běžné společnosti služby – ubytování – pomoc při řešení obtížných sociálních situací – výcvik v psychosociálních dovednostech – motivace k samostatnému životu ve společnosti Nízkoprahový klub • bez evidence (anonymita), bezplatnost, dobrovolnost docházky • slouží rizikovým dětem a mládeží (tzv. děti ulice, děti s klíčem na krku) • magistrát, městský úřad, nestátní organizace služby – alternativní trávení volného času – sociální intervence – podpora rozvoje samostatnosti a společenské zodpovědnosti – aktivní podíl na tvorbě programů, chodu klubu Webové stránky • Neziskové organizace v ČR http://www.neziskovky.cz/ • Spondea http://www.spondea.cz/ • Ratolest Brno http://www.ratolest.cz/o-nas.php • CESOP http://www.cesop.xf.cz/final/index1.php?id=3 Literatura a zdroje • VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010 • VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido – edice pedagogické literatury, 2008 • Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů