Klasifikace poruch chování Klasifikace • Vymezují druhy PCH • Jsou databází terminologie pro komunikaci odborníků • Systematizují prostor pro sdílení poznatků o poruchách chování, jejich výskytu, projevech • Poskytují podněty pro hodnocení vývoje chování a výběr intervence I. MEDICÍNSKÉ klasifikace • Nejvíce užívané i v pedagogice • Diagnostický a statistický manuál IV podle Americké psychiatrické asociace – dnes více do Evropy • MKN 10.revize z roku 1993 – v Evropě víceméně zažitá • Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví – fungování člověka (fyzická, mentální kondice – a sociální prostředí) – kvalita života, zapojení Dnes se díky revizím přibližují Spolu k tématu nemoci a poruchy i emocionální a sociální domény lidského života MKN 10. revize (Mezinárodní statistická klasifikace nemocí a přidružených zdravotních problémů, MKN-10 ) 1) hyperkinetické poruchy (F90) 2) poruchy chování (F91) 3) smíšené poruchy chování a emocí (vázány na citovou labilitu)(F92) 4) emoční poruchy (F93) 5) poruchy sociálních funkcí (F94) Diagnostický a statistický manuál duševních poruch • Poruchy chování • ADHD • Neurotické poruchy • Pervazivní vývojové poruchy • Úzkostné a depresivní poruchy, poruchy nálady • Poruchy učení Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví • WHO • Popisuje člověka z pohledu jeho zdraví a fungování a vyhodnocuje dopady deficitů plynoucích z jeho postižení na sociální prostor jeho života ve smyslu jeho aktivní role v něm • Neklasifikuje osoby, ale popisuje a klasifikuje jejich situace v řadě okolností. • http://www.mpsv.cz/files/clanky/9867/klasifikace_fu nkcnich_schopnosti_disability_zdravi.pdf II. PEDAGOGICKÉ klasifikace • Seitzova klasifikace • Klasifikace Klugeho • Rámcový profil • Školská klasifikace Seitzova klasifikace • Kontext socializačních podmínek + procesů vývoje • Třídící kritéria: • Dopady nežádoucích vlivů ze sociálního prostředí na jedince • Kvalita vztahů rodičů • Determinanty prostředí na základní socializační úrovni • Význam a pojetí funkce rodičovské role rodičů • Odlišnosti v projevech chování • Funkce tohoto chování Klasifikace Klugeho • Systematizace problémového chování ve školním prostředí • Na základě rozhovorů s učiteli: • Problémy v práceschopnosti • Problémy ve vztazích ke spolužákům • Problémy ve vztazích k učitelům • Problémy s dodržováním pravidel • Problémy ve vztahu k tělesným funkcím • Problémy v oblasti emocí Rámcový profil The Boxall Profile • Anglické školy • Součást metodiky intervence ve školách hlavního proudu • 68 položek v 5 kategoriích: • Způsoby organizace vlastních zkušeností dítěte – Pozornost, zapojení do aktivit • Stupeň internalizace kontrolních mechanismů – Stabilita, vnímavost, schopnost vycházet s ostatními • Sebeomezující rysy – Nezapojení, sebeodmítání • Nerozvinuté chování – Neúčelné a nediferencované chování • Podporující chování – Ohledy k ostatním Školská klasifikace • poruchy chování vyplývají z konfliktu • poruchy chování spojené s násilím • poruchy chování související se závislostí III. DIMENZIONÁLNÍ klasifikace • PCH = extrémní forma běžného chování • Klasifikace = rámec pro vyhodnocení míry odlišnosti od běžného chování • Quay, Peterson • ASEBA • Myschker Klasifikace Quay, Peterson • poruchy chování • Agrese, ničení věcí, negativismus, vzdor, odmítání autority • osobnostní problémy, psychické problémy • Úzkost, uzavřenost, izolace, stydlivost, senzibilita • Nevyzrálost • Roztržitost, problémy s pozorností, pasivita, denní snění • socializovaná agrese • Loupeže, záškoláctví, identifikace s problémovou skupinou Klasifikace ASEBA EXTERNALIZOVANÉ PORUCHY CHOVÁNÍ Porušování norem a pravidel Agresivní chování Nedostatek pocitu viny při špatném chování, lhaní, podvádění, krádeže Ničení cizího majetku, odmítání poslušnosti ve škole, rvačky, vyhrožování INTERNALIZOVANÉ PORUCHY Depresivní symptomy projevů s úzkostným chováním Uzavřenost s depresivními projevy Psychosomatické potíže Plačtivost, pocity zbytečnosti, neschopnosti, tematizace sebevraždy, ustrašenost, úzkostnost Málo se raduje, svěřuje, nešťastný, smutný, depresivní, bez zájmu, nezapojuje se Závratě, bolesti hlavy, nevolnosti, častá únava NESESKUPENÉ DIMENZE Sociální problémy Psychické problémy Problémy v pozornosti Osamělost, pocity zneužívání, žárlivost na vrstevníky, neoblíbenost Ulpívavé myšlení, divné myšlenky, chování Nesoustředěnost, neklid, impulzivita, špatné školní výkony Klasifikace Myschkera • poruchy chování s externími vlivy • poruchy chování s interními vlivy • nezralé sociální vztahy • socializovaná delikvence IV. SOCIÁLNÍ klasifikace • porucha chování se sociálním základem disociální chování • asociální porucha chování • porucha chování antisociálního rázu, delikvence Literatura a zdroje • VOJTOVÁ, V. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 330 s. ISBN 9788021051591.