Metodika Lilli Nielsen Vypracovala: Kristýna Veselá, učo 327599 Textové pole: 27.11.2013 27.11.2013 Metoda aktivního učení ¢*1926, Dánsko ¢Holandská speciální pedagožka ¢Pracuje v Národním institutu pro nevidomé a zrakově postižené děti a mládež v Dánsku ¢Vytváří pomůcky pro práci ¢Lilli Nielsen Textové pole: 27.11.2013 27.11.2013 Co se dítě musí naučit? 1.Žvýkat 2.Jíst samostatně 3.Svlékat a oblékat 4.Konstruktivně si hrát 5.Vkládat předměty do sebe 6.Rozebírat hračky 7.Vyndávat hračky z krabice 8.Rozeznávat množství 9.Stavět předměty na sebe 10. Textové pole: 27.11.2013 27.11.2013 Příklad rozdílného učení u zdravých dětí a dětí s postižením Jak se učí žvýkat zdravé dítě 1.Žvýkání u zdravých dětí-umí si cucat ručičky již od prenatálního období pak sací reflex při kojení 2.Cucání předmětů-zdokonalení pohybů jazyka, ústa rtů 3.Prskání-učení špulit rty 4.Okusuje předměty o dásně-prořezávají se zoubky 5.Osvojení pohybu jazykem dovnitř a se strany na stranu 6.Kousání 7.Zjišťování co je k jídlu a co ne 8.Pohyb žvýkacích svalů usnadňuje dítěti žvatlání 9. 9. Textové pole: 27.11.2013 27.11.2013 Jak se učí žvýkat dítě s postižením •Problém strkat si ruku do úst a uchopovat předměty •Příliš dlouhé podávání tekuté stravy-odmítání pevné •Pravidlo! Neučit dítě žvýkat během jídla ale při hrách se žvýkacími svaly •Učit žvýkat mezi dvěma jídly •Např. sáček s moukou, gumová hadička různé tvrdosti, brčko, korálky, knoflíky přivázané na provázku, lízátka různých tvarů, kroužky podle preferencí dítěte •Foukání učíme pomocí píšťalek, foukacích harmonik, brčka do vody, mlaskání, odfukování kousku papíru, lízání medu z tácku, pití šťávy z misky jako kočka •Prokládání hry s dospělým a samostatně •30-60 minut •Hra pro zrakově postižené bez přidruž. post.: Kdo dřív naplní hrneček korálky pusou • • Snaha o změnu kinematického pohybu v samostatný a vědomý pohyb Principy metody ¢Učit se od aktuálního vývojového stupně ¢Využití vhodné chvíle pro učení ¢Dostatek času na reakci dítěte ¢Mnohonásobné opakování činnosti ¢Komunikace tutora na vývojové úrovni dítěte, sdílení zájmu a zpětná reakce ¢Pokud dítě není nad vývojovou úrovní 3 let, nelze aplikovat tréninkovou metodu ¢Využití podpůrných a aktivizačních pomůcek ¢zážitky získané vlastní zkušeností ¢Dítě/dospělého necháme, aby se naučilo základní kroky, které vedou ke zvládnutí dané dovednosti. ¢Dovednost se pak stává východiskem pro započetí tréninku a výuky určité dovednosti ¢Inspirace v přirozeném vývoji zdravých dětí-odpovídající podněty ¢Metoda založená na podporované aktivitě dítěte ¢Nabízí stimulační podněty k osobnímu rozvoji a. zrakové-barevné papíry, lesklé předměty b. hmatové-hmatová deska, kuličky, různé povrchy, manipulační knížky, dírkovaná deska c. sluchové-zvonky, rolničky, chřestidla, klíčky, … d. kinestetické-gymnastický balón, pružinová deska, podpůrná deska Textové pole: 27.11.2013 27.11.2013 ¢Pomůcka využívající zrakové, hmatová a sluchové podněty ¢Nácvik vnímání prostoru ¢Eliminuje zvuky z okolí, dítě slyší zvuky, které samo vytváří Pokojíček (Little room) Pokojíček Textové pole: 27.11.2013 27.11.2013 Hrací skříňka (sound box) •Krabička s magnetofonem •Dítě může stlačením/uvolněním víka zapnout/vypnout kazetu •Pod hlavu, ruce, chodidla •Učí se, že jeho aktivita může ovlivnit okolí a vytvořit zvuk •Spojení kinestetických, hmatových a sluchových zkušeností Podpůrná lavice (support bench) •Pro děti ve věku 1-2 let nesedí bez opory •Pokládáme dítě na bříško-dítě objevuje možnosti nové polohy •Potřeba dostatku času •Deska dostatečně vysoko nad zemí pro volný pohyb rukou i nohou •Lavice odpovídá rozměrům dítěte • Textové pole: 27.11.2013 27.11.2013 „Hopsa dress“ •Cvičení vertikální polohy •Doplníme vestou se suchým zipem, sklopnou deskou, pružinovou deskou… • • Jimmyhopsa2 Textové pole: 27.11.2013 27.11.2013 Pružinová deska ( Essef board) ¢Povzbuzuje dítě k pohybům nohami ¢Příležitost k posilování svalstva ¢4/6 pružin, různé polohy desky ¢Dítě se od ní odráží nohama, rukama, nebo do ní bouchá, tlačí…. Textové pole: 27.11.2013 27.11.2013 Sklopná deska (tipping board) •Usnadňuje dítěti vidět a natahovat se po předmětech, které vidí •Jde převrátit, předměty se pak hýbou, dítě je chytá •Různé barvy pozadí, podle zájmu dítěte Textové pole: 27.11.2013 27.11.2013 Rezonanční deska •Překližka 4 mm rozměrech 150*150 cm nebo 120*120 cm Dítě se posadí nebo položí na desku-každou aktivitou získává sluchovou odezvu + mírná pružnost •Používá se ve spojení s ostatními pomůckami (little room, support bench, low table, sound box) Textové pole: 27.11.2013 27.11.2013 Manipulační knížka (Aktivity book) •Navržena aby před dítětem stála •Stránky se lehce obrací, vybízí k aktivitě •Dítěti musíme poskytnout dostatek času a příležitostí, aby mohlo používat nejen zrak, ale i hmat a sluch ¢ Textové pole: 27.11.2013 27.11.2013 Další pomůcky •Houpací síť POTEN •Gumička s knoflíky (Buncher) •Vesta se suchým zipem ( Velcro vest) •Nízký stolek (Low table) •Dírkovaná deska (Position board) ¢ Textové pole: 27.11.2013 27.11.2013 Použitá literatura ●LILLI NIELSENOVÁ. Učení zrakově postižených dětí v raném věku. první. Praha 6: ISV, 1998. ISBN 80-85866-26-9.