Integrativní speciální pedagogika

5. Rámcová vzdělávací program pro základní vzdělávání; 6. ŠVP ZV (žák se speciálními vzdělávacími potřebami)

Klíčová slova:

5 - Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV), charakteristika RVP ZV, klíčové kompetence, vzdělávací oblasti, průřezová témata

6 - Školní vzdělávací program, žáci se speciálními vzdělávacími potřebami

 

Charakteristika ZV:
·          Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2005. s. 11
 
Cíle RVP ZV:
·          Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2005. s. 12-13
 
Klíčové kompetence:
·          Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2005. s. 14 - 17, 19
 
Vzdělávací obsah vzdělávacích oborů:
·          Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2005. s. 18-19  
 
Průřezová témata:
·          Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2005. s. 90-103 (na stranách 90-103 se seznamte s charakteristikou PT a tématy)
 
Žák se speciálními vzdělávacími potřebami:
·          Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2005. s. 108-109
·          Zákon 561/2004 Sb. o základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, par. 16
 
Podmínky pro vzdělávání žáků se SVP:
·          Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2005, s. 109, 110
·          Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Praha: VÚP, 2005, s. 84-87
 
Individuální vzdělávací plán:
·          Zákon 561/2004 Sb. o základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, par. 18
·          Vyhláška MŠMT č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, par. 6
·          Štréblová, M. Individuální vzdělávací plán pro žáky s pokyny k tvorbě. Portál RVP. Dostupné z: http://clanky.rvp.cz/clanek/c/SV/2998/INDIVIDUALNI-VZDELAVACI-PLAN-PRO-ZAKY-SE-ZDRAVOTNIM-POSTIZENIM-S-POKYNY-K-TVORBE.html/

Doporučené zdroje pro okruh 5-6

BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-158-4.

LECHTA, V. (ed.) Základy inkluzivní pedagogiky. Dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010, s. 169-182. ISBN 978-80-7367-679-7.

PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. přepracované a rozšířené vydání: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.

Další zdroje pro okruh 5-6

BARTOŇOVÁ, M. Teoretická východiska In BARTOŇOVÁ, M., PIPEKOVÁ, J. Manuál pro pedagogickou praxi. Teorie a praxe. Brno: MU, 2011, s. 103-134. ISBN 978-80-210-5439-4.

HÁJKOVÁ, V. Sledování podmínek vzdělávání žáků se zdravotním postižením. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-7290-344-3.

OPATŘILOVÁ, D. Analýza současného stavu inkluzivního vzdělávání v České republice u jedinců s tělesným postižením v předškolním a základním vzdělávání. Brno: MU, 2009. ISBN 978-80-210-5030-3.

PANČOCHA, K., VAĎUROVÁ, H. Analýza inkluzivního prostředí v základních školách prostřednictvím Indexu Inkluze. In BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami IV. Brno: Paido, 2010, s. 31-38. ISBN 978-80-7315-201-7.

VÍTKOVÁ, M. Vzdělávání žáků zdravotně znevýhodněných. In PRŮCHA, J. (ed.) Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009, s. 443-447. ISBN 978-80-7367-546-2.

VÍTKOVÁ, M. Profesionální podpora v inkluzivním vzdělávání – komparace v německém a českém školství. In BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami III. Brno: Paido, 2009, s. 53-66. ISBN 978-80-7315-198-8.

Elektronické zdroje

www.helpnet.cz

www.rvp.cz

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/1441/podzim2013/SV4BP_ISPD/um/RVP_ZV_kapitola_Cast_D.pdf