20. Specifické poruchy učení
Klíčová slova:
Děti/žáci se specifickými poruchami učení, projevy, dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dysmúzie, dyspinxie, dyspraxie, etiologie, lehká mozková dysfunkce, syndrom poruchy pozornosti, impulzivita, hyperaktivita, biologická rovina, heredita, obligatorní diagnostika, speciální pedagog, reedukace.
Doporučené zdroje
BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I. Vymezení současné problematiky. 2. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2010. 128 s. ISBN 978-80-210-5299-4.
BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení II. Reedukace specifických poruch učení. Brno : MU, 2005. ISBN 80-210-3822-5.
PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. přepracované a rozšířené vydání. Brno : Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.
BARTOŇOVÁ, M. Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Zaměření na edukaci žáků se specifickými poruchami učení. Brno : Paido, 2005 ISBN 80-86633-38-1
Další zdroje
HALLOWELL, E. M., RATEY J. J. Poruchy pozornosti v dětství a dospělosti. Praha : Návrat domů. 2007 ISBN 978-80-7255-154-5.
JOŠT. J. Čtení a dyslexie. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3030-1.
JURCOVIČOVÁ, D. ŽÁKOVÁ, H. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-474-8.
MATĚJČEK, Z. Dyslexie. Jinočany: HaH, 1993, 1995. ISBN 80-85787-27-X.
MUNDEN, A. Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-625-X
POKORNÁ, V. Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti. Praha : Portál, 2010 ISBN 978-80-7367-773-2.
PORTEŠOVÁ, Š. Skryté nadání. Brno: FSS MU, 2009. ISBN 978-80-210-5010-3.
SINDELAROVÁ, B. Předcházíme poruchám učení: soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Praha : Portál, 2003. ISBN: 80-7178-736-1.
SELIKOWITZ, M. Dyslexie a jiné poruchy učení. Praha: Grada Publishing, 2000. 136 s. ISBN: 80-7169-773-7.
SERFONTEIN, G. Potíže dětí s učením a chováním. Praha: Portál, 1999
TRAIN, A. Nejčastější poruchy chování dětí. Praha : Portál, 2001 ISBN 80-7178-503-2
TRAIN, A. Specifické poruchy chování a pozornosti. Praha. Portál 1997
ZAPLETALOVÁ, J. a kol. Obligatorní diagnózy a obligatorní diagnostika v pedagogicko-psychologických poradnách. Praha: IPPP ČR, 2006. 107 s. ISBN: 80-86856-29-1.
ZELINKOVÁ O. Poruchy učení. Specifické poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-8000-7.
ZELINKOVÁ, O. Dyslexie v předškolním věku? Praha: Portál, 2008. 200 s. ISBN: 978-80-7367-321-5.
Elektronické zdroje
stránky České společnosti Dyslexie www.czechdyslexia.cz
Pražské PPP www.pppp.cz
PPP Brno www.pppbrno.cz
Interaktivní slabikář Aleny Kupčíkové www.dys.cz
http://www.jazyky-bez-barier.cz
písmo Comenia Script Radany Lencové www.lencova.eu
Metodický portál www.rvp.cz
pepousuvweb
Dys-centrum, pomůcky dys.1web.cz
knihkupectví SEVT www.sevt.cz
Institut Pedagogicko Psychologického Poradenství www.ippp.cz
Dys-centra v ČR www.dyscentrum.org
Centrum pomoci pro děti s dyslexií www.dyslexie.estranky.cz
http://www.jak-spravne-psat.cz/cs/Psani-krok-za-krokem
levorukost www.archart.cz
http://dyskalkulie.webgarden.cz/definice-specifickych-poruch
www.ppporzl.cz/docs/metodicke_pomucky/vyukove_programy.doc
epedagog.upol.cz/eped1.2003/clanek07.htm
http://diktaty.ewa.cz/diktold/index.php
http://cesky-jazyk.okhelp.cz/diktaty/predpony-s-z.php
Centrum pro rodinu a sociální péči Brno, Josefská 1 http://www.crsp.cz