Integrativní speciální pedagogika

37. Etopedie

Klíčová slova:

etopedie, poruchy chování, žák s rizikem vývoje poruchy chování, klasifikace, ústavní a ochranná výchova, dětský diagnostický ústav, diagnostický ústav pro mládež, výchovný ústav, zákon č. 109/2002 Sb. ve znění pozdějších předpisů

Doporučené zdroje

PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. přepracované a rozšířené vydání: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.

VOJTOVÁ, V. Úvod do etopedie. Brno: Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-166-9

VOJTOVÁ, V. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života dospělých. Brno: MU, 2010. ISBN 978-80-210-5159-1.

Další zdroje

BALÁTOVÁ, K. Hodnoty jako bariéry v inkluzivním vzdělávání (u žáků s poruchou chování). In BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Inkluzivní vzdělávání v podmínkách současné české školy. Brno: MU, 2010, s. 337-346. ISBN 978-80-5383-0.

ČERVENKA, K. Vůle ke změně a víra ve změnu. Důležitost subjektivního hlediska dítěte s poruchou chování pro pozitivní změnu situace. In BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Inkluzivní vzdělávání v podmínkách současné české školy. Brno: MU, 2010, s. 347-358. ISBN 978-80-5383-0.

VOJTOVÁ, V. Příležitost a podpora v edukačním prostředí školy se zaměřením na žáky s rizikem vývoje poruchy chování. In BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Inkluzivní vzdělávání v podmínkách současné české školy. Brno: MU, 2010, s. 359-366. ISBN 978-80-5383-0.

VOJTOVÁ, V. Analýza výskytu poruch chování u dětí v dětských domovech. In NĚMEC, J., VOJTOVÁ, V. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Brno: Paido, 2009. ISBN 798-80-7315-191-1.

VOJTOVÁ, V. Dilemata podpory a intervence žáků s poruchou chování v období před uložením ústavní výchovy In BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami V. Brno: Paido, 2011, v tisku.

ČERVENKA, K. Stigmatizace jako různorodá zkušenost dětí s poruchami chování a emocí: Zkušenost mezi diskreditací a podporou. In BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami V. Brno: Paido, 2011, v tisku.

Elektronické zdroje

www.helpnet.cz

www.rvp.cz

1. Škola a její prostředí – ovlivňování chování, prevence

Filmy Aj:

2. Sociálně právní ochrana dětí a mládeže – obec a její aktivity

Odbor sociální péče, Oddělení prevence a pomoci - Problematika kriminality dětí a mládeže
Příklad: OSR - integrované sociální a výchovné zařízení

3. Nízkoprahová zařízení, nevládní organizace – prevence problémového chování, provázení, intervence

4. Problémové dítě a náhradní výchovná péče ve výchovných zařízeních

5. Školská zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy

6. Střediska výchovné péče


7. Přechod z ÚV do života

8. Internalizované poruchy chování

9. Externalizované poruchy chování

šikana

10. Prevence, speciální vzdělávání a institucionální výchova

Významné legislativní postupy ve vztahu k ÚV, OV

zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů, ze dne 5. února 2002, ve znění následných pozdějších předpisů, a prováděcí vyhláška ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy č. 438/2006 Sb., kterou se provádí zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních, ze dne 30. srpna 2006, upravuje celou oblast ústavní a ochranné výchovy.

O samotném nařízení ústavní nebo ochranné výchovy rozhoduje soud, a to buď na základě zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí v občanskoprávním řízení (zák. č. 99/ 1963 Sb., ve znění novel - občanský soudní řád), nebo na základě zákona 218/2003 Sb., o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže a o změně některých zákonů, (zákon o soudnictví ve věcech mládeže), ve znění pozdějších předpisů.

Mezi další důležité legislativní změny je třeba zařadit i přijetí zák. č 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění novel.

Kontrolu v místech, kde dochází k výkonu ústavní nebo ochranné výchovy, vykonávají kromě státní zástupců příslušných státních zastupitelství a České školní inspekce nově i veřejný ochránce práv.

Činnost České školní inspekce upravuje zákon 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů, který nahradil předchozí zákon č. 29/1984 Sb., o soustavě základních a středních škol (školský zákon), a zákon č. 76/1978 Sb., o školských zařízeních. Podle něj je základním kriteriem hodnocení zejména účinnost podpory rozvoje osobnosti dítěte, žáka a studenta.

Podle zákona 283/1993 Sb., o státním zastupitelství, ve znění zák. č. 14/2002 Sb., kterým se mění zákon č. 283/1993 Sb., o státním zastupitelství, ve znění pozdějších předpisů, ze dne 18. prosince 2001, účinného od 1. března 2002, vykonává dozor nad dodržováním právních předpisů mj. i v místech, kde se vykonává ochranná nebo ústavní výchova státní zastupitelství. Státní zástupci zde tak nově dohlížejí obecně na dodržování zákonnosti, zvláštní pozornost věnují zejména skutečnosti, zda se výkon ústavní a ochranné výchovy uskutečňuje na základě pravomocných rozhodnutí soudu.

Nejvýznamnější změnou ve vztahu ke kontrole školských zařízení je přijetí zák. č. 381/2005 Sb., kterým se mění zákon č. 349/1999 Sb., o Veřejném ochránci práv, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, ze dne 19. srpna 2005. Tímto zákonem byly pravomoci veřejného ochránce práv zásadně rozšířeny o kontrolu nad místy, kde dochází k zadržování osob. Podle tohoto zákona Veřejný ochránce práv provádí systematické návštěvy míst, kde se nacházejí nebo mohou nacházet osoby omezené na svobodě veřejnou mocí nebo v důsledku závislosti na poskytované péči, s cílem posílit ochranu těchto osob před mučením, krutým, nelidským, ponižujícím zacházením nebo trestáním a jiným špatným zacházením. Jeho působnost se výslovně vztahuje i na zařízení, v nichž se vykonává ochranná nebo ústavní výchova, tedy na všechna zmíněná školská zařízení.

Transformace institucionální výchovy

Rámcová koncepce MŠMT v oblasti transformace systému náhradní výchovné péče o ohrožené děti ve školských zařízeních pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a pro preventivně výchovnou péči

Postupný proces transformace systému náhradní výchovné péče ve školských zařízeních má v souladu s aktivitami Národního akčního plánu následující hlavní cíle:

  • snížit počet dětí dlouhodobě umístěných ve všech typech ústavní péče, a to za předpokladu posílení preventivní složky práce s ohroženými dětmi a jejich rodinami, rozvoj a dostupnost souvisejících podpůrných služeb, včetně navýšení počtu kvalifikovaných pracovníků,
  • vytvoření sítě specializovaných ambulantních pracovišť s těžištěm v profesionální péči orientované na potřeby dítěte a práci s celým rodinným systémem,
  • transformování, diferenciace a specializace náhradní výchovné péče pro pomoc dětem, u nichž je umístění do zařízení institucionální výchovy nejlepším, nebo jediným reálným možným řešením jejich situace.