Integrativní speciální pedagogika

3. Pedagogicko-psychologické poradenské služby

Klíčová slova:

pedagogicko-psychologické poradenské služby, poradenské služby ve škole, pedagogicko-psychologické poradny. speciálně-pedagogická centra, střediska výchovné péče

Základní legislativa

Zákon 561/2004 Sb. O předškolním, základním, středním a vyšším odborném a jiném vzdělávání, par. 116

Vyhláška č. 116/2011 Sb., kterou se mění vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských sluţeb ve školách a školských poradenských zařízeních.

Zákon 109/2002 Sb. O výkonu ústavní nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů, par. 16 - 18

Vyhláška 458/2005 Sb. kterou se upravují podrobnosti o organizaci výchovně vzdělávací péče ve střediscích výchovné péče

Doporučené zdroje

BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-158-4.

LECHTA, V. (ed.) Základy inkluzivní pedagogiky. Dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010, s. 169-182. ISBN 978-80-7367-679-7.

PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. přepracované a rozšířené vydání: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.

Další zdroje

BARTOŇOVÁ, M. Teoretická východiska In BARTOŇOVÁ, M., PIPEKOVÁ, J. Manuál pro pedagogickou praxi. Teorie a praxe. Brno: MU, 2011, s. 103-134. ISBN 978-80-210-5439-4.

NOVOSAD, L. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním: základy a předpoklady dobré poradenské praxe. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-509-7.

OPATŘILOVÁ, D. Poradenství jako úspěšný předpoklad předprofesní přípravy žáků s tělesným postižením v základních školách. In BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami III. Brno: Paido, 2009, s. 365-378. ISBN 978-80-7315-198-8.

OPATŘILOVÁ, D. Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. Brno: MU, 2003. ISBN 80-210-3242-1.

PROCHÁZKOVÁ, L. Profesní orientace a poradenství pro žáky základních a středních škol. in BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Inkluzivní vzdělávání v podmínkách současné české školy. Brno: MU, 2010, s. 295-304. ISBN 978-80-210-5383-0.

ŠIKULOVÁ, R., MRÁZOVÁ, E., WEDLICHOVÁ, I. Pomáháme žákům s výběrem vzdělávací a profesní dráhy. Most: Hněvín, 2007. ISBN 978-80-86654-20-1.

VÍTEK, J., VÍTKOVÁ, M. Teorie a praxe v edukaci, intervenci, terapii a psychosociální podpoře jedinců se zdravotním postižením se zaměřením na neurologická onemocnění. Brno: Paido, 2010, s. 215-222. ISBN 978-80-7315-210-9.

VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-134-0.

VÍTKOVÁ, M. (ed.) Otázky speciálně pedagogického poradenství. Základy, teorie, praxe. Brno: MSD, 2003. ISBN 80-86633-08-X.

ZAPLETALOVÁ, J. a kol. Obligatorní diagnózy a obligatorní diagnostika v pedagogicko-psychologických poradnách. Praha: IPPP ČR 2006. ISBN 80-86856-29-1

Elektronické zdroje

www.helpnet.cz

www.rvp.cz