Vývojová psychologie / Věkové zvláštnosti dětí / Ontogenetická psychologie PedF MU Hlavní témata 1. Jedinečnost člověka 2. Postavení vývojové psychologie v systému psychologických disciplin, metody vývojové psychologie 3. Fenomén vývoje (definice vývoje, zákonitosti vývoje) 4. Periodizace vývoje člověka 5. Determinanty vývoje (dědičnost, zrání, učení) 6. Život před porodem (schopnosti plodu, reakce nenarozeného dítěte na negativní emoce matky, vliv životního stylu matky na plod, psychická situace matky a nenarozené dítě, role otce,porod) 7. Biologické zákonitosti psychického vývoje (genotyp a fenotyp) 8. Vývoj v 1. roce života (období novorozenecké a kojenecké) 9. Charakteristika batolete (somatický vývoj, vývoj řeči, psychický svět batolete, kognitivní výkonnost, hra a její význam, dětská kresba). 10. Předškolní věk (somatický vývoj, vývoj kognitivních funkcí, psychický svět předškoláka a jeho zvláštnosti, emocionální a sociální vývoj) 11. Mladší školní věk (otázka školní zralosti,vývoj řeči,vývoj kognitivních funkcí, rozdílnost kognitivní výkonnosti, vývoj jemné motoriky a malby,úroveň aspirace a výkonnová motivace,emocionální vývoj, formy komunikace) 12. Dospívání, (puberta a adolescence,problém akcelerace, somatický vývoj a sebepojetí, schopnost sebereflexe, odloučení od primární rodiny, heterosexuální vztahy, skupina a její význam) Co je vývojová psychologie? K čemu je? Má na něco vliv? Nechme se inspirovat historickými fotografiemi… Vývoj je pohyb… (ukázka - „klouzačka“) Základní cíle oboru (dle Langmeiera a Krejčířové, 1998) Popsat vývojové změny (už popis ale bývá organizovaný, ovlivněný teorií) Odvodit určité obecné zákonitosti (vývoj každého jedince ale může být natolik individuální, že nomotetický přístup nemusí postačovat – ukázka „původ HS“) Vytvořit co možno jednotnou teorii, umožnit posuzování a předvídání (žádná současná teorie nevysvětluje vývoj v úplnosti – viz předchozí) Teorie vývoje tedy vysvětlují: Faktory podmiňující vývoj a určující průběh Znaky jednotlivých etap vývoje Individuální rozdíly v duševním vývoji a jejich podmíněnost Různé důrazy ontogenetických teorií Důraz na periodizaci, celoživotní vývoj v nejširším pojetí x Důraz na některé aspekty vývoje (kognitivní, emoční, psychosociální…) Důraz na popis stádií x Důraz na „logiku“ vývoje a změn „nature“ x „nurture“ „genotyp“ vs. „fenotyp“ Zvláštní význam: sociální aspekt, „intersubjektivní“ vývoj (ukázka: záznam afektu) … (pozn.: pojetí se mohou doplňovat a mohou být i konkurenční) Význam periodizace a „stadiálních teorií“ vývoje Snaha popsat zmíněné zákonitosti vývoje ohraničení jednotlivých stádií vývoje se zřetelem k základním aspektům periodizace: vývojový stupeň trvá delší dobu, během níž nedochází k podstatným změnám mezi jednotlivými etapami jsou kratší přechodové fáze sekvence jednotlivých etap jsou neměnné a univerzální pro všechny (?) související fenomény: tranzitorní krize, kritická a senzitivní období… Společné charakteristiky stadiálních teorií: Pořadí sekvencí je neměnné a pro všechny stejné Každé stadium je kvalitativně (nebo strukturálně) jedinečné a odlišné od ostatních Stadia představují logický pokrok ve vývoji, kdy se integruje to, co bylo dříve dosaženo Takto se integruje každá dřívější zkušenost. Např. dítě, které se učí psát, integruje dříve nabytou dovednost kreslení a manipulaci s věcmi. Podobně vývoj intimity. vývojové teorie poskytují „nezbytný pojmový nástroj, který pomáhá pochopit vztah mezi příčinami (vnitřními faktory, podmínkami uvnitř organismu a vnějšími podmínkami, vlivy prostředí) a následky v průběhu ontogeneze (vývoj schopností, emocí, morálních postojů).“ využití v mnoha humanitních disciplínách – nejen v psychologii (vedení terapie, popř. poradenského rozhovoru se zřetelem k etapě vývoje, ve které se klient nachází, specifika psychodiagnostiky dětí), ale i v profesích nepsychologických (lékaři, učitelé, výchovní poradci, sociální pracovníci) Metody vývojové psychologie Přirozeně: pozorování, rozhovor; vývojové škály, testy schopností Výzkum: longitudinální, průřezové a smíšené studie (!!pozor na vliv „kohortové zkušenosti“ – viz ontogeneze a sociální historie/antropogeneze) Anamnestický a katamnestický přístup Srovnávací studie jednovaječných dvojčat (s ohledem na vliv dědičnosti a prostředí) Osoby v extrémních vývojových podmínkách (tzv. „vlčí děti“) Vývoj Fylogeneze Antropogeneze Ontogeneze – typicky těžiště zájmu vývojové psychologie (předchozí lze však těžko pominout Aktuální geneze Vývoj Fylogeneze Antropogeneze Ontogeneze Aktuální geneze Antropogeneze – změny kontextu života člověka a společnosti 1 milion let žil člověk jako lovec a sběrač 400 tisíc let umí rozdělat a udržovat oheň 100 tisíc let vyrábí a používá nástroje 10 tisíc let se věnuje zemědělství 1 tisíc let žije ve městech asi 20 let používá na PdF počítače Zdroje vývojově psychologického uvažování – odkazy k fylogenezi (evoluční biologie) Počátek tohoto směru uvažování Ch. Darwin (1859) : evolučččční vývoj je organizován podle dvou základních kritérií: - Přežití - Reprodukce Důůůůraz se klade na adaptaci Obecněěěě: Obnovila se „stará“ tradice uvažžžžování o vývoji (do této doby obecněěěě přřřřevažžžžovalo pojetí věěěědy jako normativní/taxonomické) … Vývojový aspekt ale braly v potaz novověké pedagogické přístupy: J.A.Komenský – periodizace vývoje jako „škol“ (zrození, dětství, chlapectví, jinošství, mladosti, mužnosti a stáří) Zdroje vývojově psychologického uvažování – odkazy k fylogenezi (etologie) studium zvířecího chování se zvláštním zřetelem k chování v přirozeném prostředí (včetně primátů a v rámci primátů i lidí). (Lorenz, 1935, 1963, Tinbergen, 1953, 1973) Zdůraznění biologických faktorů v chování živočichů a dále hledání paralel mezi chováním zvířat a lidí Mnoho z chování je předem „naprogramováno“, protožžžže chrání (reakce na ohrožení „boj nebo únik“), facilitují reprodukci, maximalizují chování, které vede k přežití mladých jedinců (stavba hnízda, ukrytí mláďat v případě ohrožení) Fixed action patterns (EAPs) - speciální podněty evokují a uvádějí do pohybu určitý sled činností, které zabezpečují přežití Zdroje vývojově psychologického uvažování – odkazy k fylogenezi (sociobiologie) Dvě základní strategie přežití (Plooij, 1990): a) hodně potomků a malá péče (malé tělo,rychlá maturace, časná sexuální reprodukce, krátký život, malá inteligence, nízká úroveň sociální organizace druhu, krátká a malá péče rodičů b) málo potomků, velká péče (velké tělo, pomalá maturace, pozdější reprodukce, vyšší sociabilita, altruismus) … to je i východisko pro ontogenetickou psychologii člověka Mezi etologií a ontogenetickou psychologií Odkazy teorií emočního vývoje např. k Harlowovým experimentům s makaky http://www.youtube.co m/watch?v=KlfOecrr6kI „K člověku jen krůček…“ (příklad: attachment theory) Strange situation test (SST): http://www.youtube.com/watch?v=QTsewNrH UHU (i ukázka aktuální geneze) Periodizace psychického vývoje - východiska Psychický vývoj je: Zákonitý proces, posloupnost navazujících fází; pořadí je typické, neměnné (určující je především zrání) Celistvý proces, zahrnuje složky somatické, psychické i sociální a jejich interakce Kontinuum postupných proměn; diferenciace a integrace procesů a vlastností vede ke vzniku kvalitativně nových forem, které opět mění povahu interakce a stimulují další vývoj X Nebývá zcela plynulý a rovnoměrný; lze rozpoznat přípravné fáze, období latence a kumulaci změn – vývojové skoky Je individuálně specifický – obecné zákonitosti „platí“ pouze rámcově (dle Vágnerová, 2005, s. 30-31) Východiska periodizací – vývojové mezníky Signalizují výraznější proměnu některé ze složek vývoje, častěji ale kumulaci změn Biologické (růst, dozrávání CNS, změny motoriky, hormonálně řízené změny) Psychické (změny mentální kapacity, změny dané učením, změny sebepojetí) Sociální (vymezení nové role, „přechodové rituály“) Příklad kumulace změn: zralost k nástupu školní docházky Východiska periodizací – přechody mezi fázemi a vývojové (tranzitorní) krize K vývoji nemusí docházet plynule, může docházet k „pnutí“ mezi novou a starou variantou Existují různá pojetí krize – jako nezvládnutí vývojového úkolu, nebo jako „období mezi“ dvěma stabilními fázemi, doba nejistoty v „novém“… i jako subjektivně pociťovaný motiv ke změně; předvídatelné vývojové krize mívají jinou povahu než nepravidelné osobní či sociální krize – jejich zvládnutí je více vývojovým úkolem pro samotnou osobu ??? Který autor pojednává rozsáhle o vývojových krizích? Východiska periodizací – pnutí mezi fázemi jako projev odlišných potřeb Subjektivní stránka vývojové dynamiky jako vztah mezi potřebami – např. pociťované pnutí mezi potřebami jistoty a bezpečí vs. potřebou změny Potřeba jistoty a stability jako obranná reakce, předcházející nepřiměřené zátěži (ohrožení, dezorientaci); projevy: fixace stávajícího stavu, popř. i regrese Potřeba nových podnětů a zkušeností jako „motor“ progrese: předpokládá i ochotu akceptovat nejistotu z nových podnětů a situací Otázka potřeb – zaměření, preferovaného způsobu jejich uspokojování, úrovně „spokojenosti“ potřebné pro další vývoj je ve vývojové psychologii klíčová (viz. Např. otázky rané psychické deprivace) Východiska periodizací – senzitivní a kritické fáze V senzitivních fázích je člověk zvýšeně vnímavý k podnětům určitého druhu, připravený je integrovat – př. vývoj řeči, vývoj schopnosti navazovat a opětovat citový vztah (attachment) Kritická fáze: existuje předpoklad, že přiměřené podněty v určitých fázích jsou nezastupitelné, učení se nedá „doplnit“ později Jednou z důležitých otázek vývojové psychologie je i otázka, nakolik rané zkušenosti ovlivňují (nebo jsou určující) pro další vývoj Periodizace psychického vývoje – principy, zaměření celoživotní („life-span“, biodromální) určitého úseku v životě (zpravidla považovaného za významný až určující – nejčastěji dětství) vývoj určité funkce, systému, vlastnosti… aspektu života (emoční vývoj, kognitivní vývoj, morální vývoj, profesní vývoj…) Eklektická „life-span“ periodizace (dle Vágnerové, 2005, 2007) Období Prenatální Novorozenecké (zhruba první měsíc života) Kojenecké (do 1 roku) Batolecí (1 – 3 roky) Předškolní období (3 – 6 let) Školní věk – mladší, střední, starší Dospívání – adolescence Dospělost – mladší (20-40), střední 40-50, starší (50-60) Stáří – rané (60-75), pravé (75 a více) Periodizace na základě vývojových úkolů a „konfliktů“: Erik H. Erikson (1902 – 1994) narozen v Německu dánské matce nevlastní otec židovský dětský lékař studoval malířství zájem o psychoanalýzu emigrace, 1939 americké občanství studium vývojové psychologie rozšířil Freudův vývojový model – epigenetická tabulka, dílo „Osm věků člověka“ studium vývojových podmínek v různých kulturách (Siouxové, Jurokové) psychoanalytuicky orientované biografie velkých postav historie (Luther, Hitler, Gándhí) E.H. Erikson - základní pojmy Epigenetický princip Vývojová krize Konflikt Identita E.H. Erikson: Základní konflikty Důvěra / nedůvěra Autonomie / stud, pochyby Iniciativa / vina Snaživost / méněcennost Identita / konfúze rolí Intimita / izolace Generativita / stagnace Integrita / zoufalství Základní konflikty a „ctnosti“ (virtues) Důvěra / nedůvěra ―› naděje Autonomie / stud, pochyby―› dobrá vůle, hrdost Iniciativa / vina ―› svědomí Snaživost / méněcennost ―› kompetence Identita / konfúze rolí ―› věrnost Intimita / izolace ―› láska Generativita / stagnace ―› schopnost pečovat Integrita / zoufalství ―› moudrostmoudrost ≤ 1 orálně-senzorické: důvěra/nedůvěra ―› naděje 1-3 svalově-anální: autonomie/stud, pochyby ―› dobrá vůle, hrdost 3-6 lokomotoricky-genitální: iniciativa/vina ―› svědomí 6-12 latence: snaživost/méněcennost ―› kompetence 12-19 adolescence: identita/konfúze rolí ―› věrnost 19-25 mladá dospělost: intimita/izolace ―› láska 25-50 dospělost: generativita/stagnace ―› schopnost pečovat ›50 pozdní dospělost, stáří: integrita/zoufalství ―› moudrostmoudrost Základní konflikty a dominanty identity Důvěra / nedůvěra – „jsem…“ Autonomie / stud, pochyby - „jsem to, co mohu svobodně dělat“ Iniciativa / vina – „jsem to, na co se ptám“ Snaživost / méněcennost – „jsem to, co umím“ Identita / konfúze rolí – „jsem to, čemu věřím“ Intimita / izolace – „jsem to, co miluji“ Generativita / stagnace - „jsem to, co poskytuji“ Integrita / zoufalství – „jsem to, co po mě zůstane“ „Objev“ raného vývoje – Sigmund Freud (1856-1939) … dalším vývojovým teoriím (zvláště teoriím raného vývoje) se budeme věnovat průběžně