Vývojová psychologie: Rané fáze ontogeneze Prenatální a perinatální období, novorozenecké a kojenecké období Prenatální vývoj 1) Období od oplození do uhnízdění blastocysty a vytvoření tří zárodečných listů vč. vzniku nervové trubice : první 3 týdny 2) Embryonální období (embryo = zárodek): do 12. týdne (první trimestr; vzhledem k diferenciaci orgánových systémů je vývoj v této době zvláště citlivý na podmínky) 3) Fetální období (fetus = plod): od 12. do 40. týdne (resp. do narození) Vývoj projevů po měsících (orientační: běžně se pro popis vývojové úrovně používá údaj týden + dny) 2. měsíc: první pohyby (7. týden sotva znatelné, 8. týden záškuby, 9. týden samostatné pohyby končetin a hlavy, registrovatelná EEG aktivita) 3. měsíc: pohyby jazyka, zívání, reakce na dotyk v obličeji, sací pohyby; sevření prstů, otáčení kolem osy 4. měsíc: střídavý pohyb rukama nebo nohama, reakce na dotek kdekoli na pokožce, otvírání a zavírání úst, změny výrazu tváře; lokalizované reakce na podráždění, počátek utváření prvních reflexů 5. měsíc: reakce na tlak, na zvuky z matčina těla (tlukot srdce), rozlišování základních chutí; rozdíly v denní a noční aktivitě; pohyby plodu začínají být patrné pro matku 6.měsíc: zvyšování intenzity pohybů, patrný vliv zkušenosti v diferenciaci pohybů jako reakcí na různé podněty (vč. podnětů z vnějšího prostředí) 7. – 9. měsíc: další diferenciace pohybové aktivity i vnímání – čichové, chuťové, akustické percepce (souvisí i se zvyšováním propustnosti placenty); utvářejí se preference např. pro projevy matky; funkční rozvoj (vč. vytváření specifických nervových spojení) je již závislý i na stimulaci (není jen výsledkem zrání nervové soustavy), někteří autoři ( např. Th. Verny) předpokládají počátky vývoje individuálních psychických kvalit (na základě prožívání) Blastocysta a Carnegie stádia vývoje embrya 16., 20. a 32. týden Interakce matky a plodu (Verny, 1993) Fyziologická komunikace: cestou krevního oběhu – krevní cukr, hormony atd. Smyslová/behaviorální komunikace: plod reaguje např. na změnu polohy, masírování břicha, hlas matky; o svém stavu (např. přílišné stimulaci) „dává vědět“ prostřednictvím pohybů Emoční a racionální postoj matky k plodu: doba těhotenství jako „aktivní rozhovor“ na řadě úrovní Prenatální vývoj jako období, kdy se plod připravuje na vše, co bude potřebovat po porodu Je patrné první učení (příklady: rozlišování podnětů, toxicky narušená habituace) Jsou patrné preference (např. chuť plodové vody) Aktivita ve smyslu „kontroly“ prostředí (Liley, 1967) Nevíme, jaké je prožívání plodu; z uvedeného je patrné, že to nebude období pasivní „blažené nevědomosti“ – všechno těžké nezačíná až porodem… Porod, perinatální období Význam pro psychický vývoj: škála pohledů na porod sahá od představy banální, nevýznamné epizody, popř. první pouze negativní a nebezpečné zkušenosti, po pojetí události zásadního a nezastupitelného významu Sociální aspekty porodu (na straně dítěte, matky i dalších vč. otce) Jednoznačně se více doceňuje raný kontakt dítěte a matky v prvních chvílích po porodu (posun od standardní separace přes „rooming-in“ po „klokánkování“, zapojení otce, šířící se důraz na familiární prostředí atd. – Klaus a Kennell, Leboyer; další příklad: změna názoru prof. J. Švejcara na kojení); argumentem je i nerušený vývoj připraveného emočního pouta Nepochybně období náročné i při normálním průběhu (přechod nezralého organismu z chráněného intrauterinního prostředí do světa plného podnětů) Před 115 lety se 20. května 1897 narodil prof. MUDr. dr. h. c. Josef Švejcar, DrSc., legenda české i světové pediatrie. Veřejnosti je známý především svou populární knihou Péče o dítě, podle níž bylo vychováno několik generací dětí. Ačkoli byl jeho otec lékař, J. Švejcara dlouho přitahovaly spíš dějiny umění než medicína. Teprve setkání s doktorem Janem Jesenským, otcem novinářky a překladatelky Mileny Jesenské, ho ovlivnilo natolik, že se v roce 1915 zapsal na medicínu. Během studia ho zaujala vývojová fyziologie, a tak se dostal k dětskému lékařství. Za dlouhá léta působení v oboru dosáhl uznání v České republice i v zahraničí a patřil mezi zakladatele české pediatrie. Švejcar vždy zdůrazňoval roli rodiny při vývoji zdravé osobnosti a specifickou úlohu matek. Prosazoval především komplexní pojetí péče o ženu i dítě. Zabýval se problematikou novorozenců a kojenců, zejména pak jejich výživou, přičemž se vrátil k osvědčeným tradicím, tedy přirozenému porodu dítěte v co nejužší spolupráci s jeho otcem a s důrazem na kojení novorozence co nejdříve po porodu. Zemřel v lednu 1997, čtyři měsíce před svými 100. narozeninami. Zdroj: Zdravotnické noviny Méně obvyklý průběh – předčasné narození dítěte, komplikace během porodu V gestačním věku 40. týdnů obvyklé rozdíly mezi donošenými novorozenci a předčasně narozenými: nižší srozumitelnost signálů labilita, dráždivost menší reaktivita na sociální signály; častěji „křičící kojenci“ odlišnosti mohou přetrvávat i v pozdějším věku (poruchy koncentrace, úzkosti, SPU, vizuomotorické poruchy, poruchy chování, řeči…) častější i závažnější vývojové poruchy v důsledku komplikací Rozdíl dán patrně i prostředím, resp. rychlým příchodem nepřipraveného organismu dítěte do nepřirozeného prostředí, přerušení kontaktu s organismem matky, i při podpoře kontaktu stres u matky… – Perinatální asfyxie: podobné příznaky se mohou rozvinout i u dětí vystavených během porodu nedostatku kyslíku (hypoxii) – podkladem je narušení některých nervových spojení, popř. i léze v některé oblasti mozku Možné negativní změny prožívání po porodu u matek „Poporodní blues“ – vyčerpanost, rozlada, „slabé nervy“; až 80 % rodiček Poporodní deprese – těžký smutek, pocity beznaděje, neschopnost rozvinout kladný vztah k dítěti nebo naopak úzkostlivá péče a strach, že „nejsem dobrá matka“, nezájem o okolí, těžká vyčerpanost; asi d 10 % rodiček Poporodní psychóza – rozrušení – nekontrolovatelná úzkost, extrémní výkyvy nálad, poruchy koncentrace a vnímání času, dezorientace, případně i halucinace, bludy… ; méně než 1 % rodiček, obvykle 2 – 4 týden po porodu, útlum v řádu měsíců Novorozenecké období (zhruba první měsíc po narození) Průměrná hmotnost novorozence 3300 – 3400 g, délka 50 cm Svalový tonus Odlišení spánku a bdění (spánek 17 – 20 hodin v kratších úsecích) Přechodné stavy a stav vzrušení Brazelton (1967): 6 základních stavů hluboký spánek lehký spánek dřímota klidný bdělý stav aktivní bdělý stav pláč Apgar skóre Zjišťuje se okamžitě po narození dítěte: Dýchání: žádné (0), povrchní a nepravidelné (1), křik a pravidelné (2) Srdeční akce: žádná (0), puls pod 100 (1), puls nad 100 (2) Svalové napětí: chabé (0), snížené (1), aktivní pohyby(2) Barva kůže: bledá (0), namodralá (1), růžová (2) Reakce na podráždění nosní sliznice: žádná (0), slabá grimasa (1), kýchání a čilé pohyby (2) Vyhodnocení Apgar skóre Normální novorozenec: 8 -10 bodů Nutná krátkodobá lékařská péče: 4 - 7 bodů Nutná okamž. léčba: 1 - 3 body Virginia Apgar (1909 – 1974) Reflexy Hledací Sací Polykací Vyměšovací Obranné Orientační Úchopové Polohové Moroův reflex (udržování rovnováhy) vyhasínání vrozených reflexů mohou rodiče nesprávně vnímat jako narušení vývoje Kognitivní funkce, sociální vývoj Vnímání: Doteky Teplota Změny polohy Zrakové vnímání (vč. apercepce): zorné pole cca 30 cm vzdálenost Sluchové vnímání Patrně schopnost analýzy signálů z více receptorů současně (multimodální - !!! i když Piaget tvrdí něco jiného) Emoční vývoj: Synchronizace pozornosti a afektu Učení Spojené se základními smyslovými vjemy Aktivované ranou sociální interakcí Rozpoznání matky Čichem Po hlasu Vnímání obličeje matky Protosociální chování Reakce na obličej, lidský hlas Počátky „zrcadlení“ Úchopový reflex silnější, pokud chytá prst Silnější reflexy, pokud se plazí po nahém těle Diferencovaný křik Mimické výrazy emocí (radost, strach, odpor, smutek, překvapení) Výrazy tváře – projevy pocitů, reakce v kontaktu Kojenec (zhruba první rok života) Postupné vyhasínání reflexů a nástup pohybů a aktivit řízených vůli (až ke vzpřímené chůzi) Pokračování kognitivního a sociálního vývoje (rozvoj praktické inteligence; Erikson – základní důvěra) Počátky rozvoje řeči (až k prvním větám) Motorický vývoj se zdá být stěžejní i pro rozvoj dalších funkcí Gesellovy vývojové zákonitosti Arnold L. Gesell (1880–1961) Mj. autor vývojové posuzovací škály pro děti 4 – 36 měs. Princip vývojového směru (gradientu) Kefalokaudální (od hlavy k patě) Proximodistální (od centra těla k periferii) Ulnoradiální (od malíčkové strany dlaně k palcové) P. střídavého „proplétání“ antagonistických neuromotorických funkcí (flexorů a extenzorů) P. funkční asymetrie (tendence k postupné specializaci L a P strany těla (prvním projevem je tonický šíjový reflex – „poloha střelce“) P. individuálně řízené maturace (všechny zákonitosti neplatí pro všechny stejně) P. autoregulace (dítě se ke svému optimu dostává prostřednictvím „výkyvů“) Asymetrický tonicko – šíjový reflex a „pasení koní“ v různém věku Důležité aspekty vývoje kojence Tělesný vývoj: V prvním roce hmotnost asi 10 kg, délka 75 cm Prudký rozvoj hrubé i jemné motoriky (na konci období vzpřímený stoj – „vertikalizace“, často chůze, špetkový úchop) Samostatný pohyb výraznější okolo 5. měs., velký vývojový milník 9. měsíc (změny patrné již mezi 7. – 8.) Dentice (na konci okolo 8 zubů) (samozřejmě) zrání nervové soustavy; pravidelnější biorytmy, výraznější podíl učení Kognitivní vývoj: Zaměřená pozornost („fixace objektu“), stabilita objektu (ve smyslu předmětu) Rozvoj paměťových systémů Učení – počátky učení nápodobou, „pokus-omyl“ Emoční vývoj: Silně spojen s kognitivním Diferenciace emocí Rozvoj výrazové stránky emocí Sociální vývoj: Stabilita pečující osoby Aktivní kontakt Rozvoj řeči pasivní i aktivní