VVěěk batoletek batolete (2. a 3. rok(2. a 3. rok žživota)ivota) TTěělesný vývoj, vývoj motorikylesný vývoj, vývoj motoriky • mezi 1. a 3. rokem se tělesný vývoj zpomaluje, postupně mizí „miminkovská baculatost“ • rozvoj senzomotorické koordinace (např. umí kopnout do míče), hrubé motoriky (pohyb), jemné motoriky (např. schopnost uchopit a umístit předmět) • ve dvou a půl letech umí: – chodit po špičkách – chvilku stát na jedné noze – do schodů střídat nohy • souběžně dozrávání nervové soustavy (lepší koordinace, nástup symbolického myšlení, rozvoj řeči, paměti, vlastní regulace emocí) Schopnosti a dovednostiSchopnosti a dovednosti • Schopnost manipulace s předměty (horizontální a vertikální umísťování kostek; správný tvar do správného otvoru…) • Počátky dětské kresby – od neuspořádané kresby přes čárání k napodobování tvarů • Přechod od experimentace ke hře: od souběžné/paralelní k asociativní společné (30 měs.) a později dále ke kooperativní • Aktivní udržování tělesné čistoty (2. rok) • Základy sebeobsluhy: některé prvky oblékání a svlékání (natáhnutí botiček, rozepínání/zapínání knoflíků…), při jídle nepřevrací lžíci, pije z hrnečku, umývání rukou… KognitivnKognitivníí vývojvývoj • myšlení je vázáno na konkrétní vjemy a bezprostřední zkušenost • začíná rozlišovat tvary a barvy – základ pozdější schopnosti pojmového zobecňování • malá představa o čase – zasazení událostí a pojmů na časové ose (včera půjdeme .. ) • paměť spíše bezděčná, spojená s emotivitou • důležitou součástí učení je nápodoba – schopno i odložené nápodoby KognitivnKognitivníí vývojvývoj –– poznpoznáávváánníí • značně ovlivněn i schopností lokomoce a manipulace • dominuje poznávání • J. Piaget: v 18. – 24. měs. Přechod mezi etapou senzomotorické inteligence do fáze symbolického a předpojmového myšlení • předpojmová fáze myšlení – „předpojmy“ už ale mají povahu symbolů • díky hře poznává vlastnosti předmětů a souvislosti mezi nimi • k prohlížení věcí mimo svůj dosah si umí pomoci nástrojem (přitáhnout si hračku tyčkou…) KognitivnKognitivníí vývojvývoj –– charakteristikycharakteristiky mymyššlenleníí (ad J.(ad J. PiagetPiaget)) • Rozvíjí se a do dalšího (předškolního) období přetrvává myšlení: – Magické (přání otcem skutečnosti) – Artificialistické (všechno se „dělá“) – Egocentrické (vše se vztahuje k osobě) – Antropomorfické (vše se polidšťuje) – Animistické – dynamické (vše má vlastní duši, vůli…) VývojVývoj řřeeččii Předpoklady z 1. roku: • střídání sekvencí mezi projevem matky a dítěte (střídají se úseky matčina projevu a broukání a žvatlání dítěte podobně jako v rozhovoru) • synchronizace pozornosti a afektu • schopnost dítěte zaměřovat pozornost ostatních na předmět svého zájmu – sdílení pozornosti, odkazování pohledem • rozvoj artikulace, první smysluplná slova 2. – 3. rok: • značný rozvoj aktivní slovní zásoby – od několika slov na počátku tohoto období po několik set na jeho konci (pozn. aktivní slovní zásoba u průměrného dospělého je v češtině asi 3 000 – 10 000 slov) • prudký rozvoj aktivního slovníku mezi 21. a 24. měsícem, „start“ je ale individuální • používá krátké věty • osvojuje si gramatická pravidla TalentovanTalentovaníí mluvmluvččíí • Dětský žargon: – počátek 8. – 9. měsíc „bá“, pouději do 12. měs. „cá – cá“, „ch“, „pápa“, „znzn“, „cva“, „a“, „tond“, „za“, „tond“, „tam“, „ne-ne“ • První věta: – „Ťůň pápá.“ (18 měs.) • Abstraktní slova: – „Občas je dycky jenom.“ (24 měs.) • 1. osoba: – „Ne Pantišek, ne Panta – já!“ (30 měs.) • Čas, podmínka: – Já se paní Fundové zeptám, jestli Evžička přijde.“ (31 měs.) • Vyjednávání: – „Dej mně oku´ku“ (ne) „…Na chvi´ečku opat´ně“ • „Rozšiřování slovní zásoby, „používání“ neznámých obratů: – „Vy se mnou manipulujete“, – „To není žádná komunikace“ (32 měs.) – „Táto, proč tys musel tak řachnout do té církev?“ (35 měs.) SociSociáálnlníí vývojvývoj • Dítě se stává autonomním - viz např. M. Mahlerová: fáze separace/individuace se subfázemi – diferenciace (4. – 10. měs.), – praktikování – procvičování (10. – 16 měs.) – znovusblížení - navazování přátelských vztahů (16. – 25. měs.) – individuace – stálosti objektu (25. – 36. měs.) • Projevy „odlišování“ znatelné až dramatické – období někdy charakterizované jako období vzdoru: „já sám…“ • Vynucená separace je v tomto období velmi zatěžující (i v řádu dní; J. Bowlby: fáze protestu – zoufalství – odpoutání od matky) Rozvoj osobnostiRozvoj osobnosti • identita „já“ - rozvíjí se vědomí sebe sama (např. se pozná v zrcadle či na fotce) • má své věci, označuje je tak • potřeba samostatnosti - chce dělat činnosti samostatně • potřeba sebeprosazení - dítě se pokouší prosadit svoji vůli • není dosud schopno posoudit, co je přiměřené a vhodné, nejedná se ale o „zlobení naschvál“ • pokusy o separaci a samostatné chování » xxx • zároveň přetrvává potřeba jistoty a bezpečí SocializaceSocializace • dítě je stále silně vázáno na attachmentovou osobu – separační úzkost • socializace probíhá v batolecím období v rámci rodiny – fáze rodiny, získávání vědomí rodinné identity • Nároky na pozornost, „své místo“ v rodině – např. žárlivost vůči dalšímu sourozenci • Postupně rozšiřování zkušenosti i s lidmi mimo úzký kruh rodiny – širší příbuzenstvo, známí ... • vztah k cizím lidem se v průběhu tohoto období mění – dítě se přestává bát • vrstevníci zdrojem alternativní zkušenosti • hra s vrstevníkem (převážně) paralelní, navazování vztahů s druhými dětmi cca od 2 let • Socializace ve smyslu výchovy v tomto období už kulturně kotvená (ad S. Freud: toaletní nácvik; etnografické výzkumy domorodých kmenů – někde prudký přechod od tolerance k vyžadování) EmoEmoččnníí vývojvývoj • Objevují se vztahové emoce – radost z kontaktu, žárlivost, soucit • sebehodnotící emoce – hrdost, pýcha • pocity studu jako reakce na nesplnění očekávání druhých (viz Erikson – konflikt autonomie proti studu a pochybám) • též projevy lítosti, smutku, napětí • nápadné: nově se objevují afekty hněvu a vzteku – často velmi silné intenzity „„ObdobObdobíí vzdoruvzdoru““ (n(něěkolik mkolik měěssííccůů mezi 2,5mezi 2,5 –– 3,5 roku)3,5 roku) • velmi omezená schopnost kooperace – aktivní odpor, vlastní nároky („ne“, „já sám“…) – nechuť dělit se (o hračky apod.) – při „vhodné“ kombinaci s temperamentem je obvyklé fyzické napadání ostatních dětí, rodičů • nic z výše jmenovaného není v batolecím věku známkou patologie, ale nemělo by být ani záminkou pro nevychovávání – emočně nabité konflikty přispívají k dětskému pochopení sebe, lidí a sociálního světa PPřřededšškolnkolníí vvěěkk • V našem kulturním kontextu věk zhruba 3 – 6 let • V zásadě se kryje s možností docházky do MŠ • Začátek „druhého dětství“ (V. Příhoda – do 15 let), ale i pokračování „magických let“ (S. Freiberg) • Počátek: tvarová proměna, rozvoj motoriky, plynulé řeči, vlastní identity, rodinné identity, vztahů mimo rodinu, hry, kresby, předoperační úrovně myšlení, nástup sociálních emocí; • Ukončení: 2. tvarová proměna, další pokroky v motorice (grafomotorika), myšlení – konkrétní operace, nástup „dětského realismu“, počátek smyslu pro povinnost, realismus ve hře, v kresbě, rozvoj soutěživosti… (ad školní zralost) Pohled na pPohled na přřededšškolkolááka v rka v růůznýchzných teoriteoriííchch • J. A. Komenský - Informatorium školy mateřské - prvních šest let v životě člověka • S. Freud - falická fáze - období identifikace s vlastním pohlavím, téma moci, úzkost ze „soka“ • E.H. Erikson – konflikt iniciativy proti vině • J. Piaget - předoperační stadium (odložená nápodoba, symbolická hra, prudký rozvoj řeči, vnitřní řešení problémů a kognitivní egocentrismus) J.A. KomenskýJ.A. Komenský –– InformatoriumInformatorium…… ÚÚkoly pkoly přřededšškolnkolníího obdobho obdobíí • nejen „příprava na školu“, ale i rozvoj mnoha důležitých schopností a dovedností potřebných mimo školní kontext • utváření vztahů s vrstevníky – spolupráce i soupeření – vedení i podřízení se – řešení konfliktů a uzavírání kompromisů Pravidelný a dostatečný kontakt s vrstevníky je proto pro předškolní dítě nezbytný a nenahraditelný. • Rozvoj vztahů s osobami jiného věku (starší i mladší děti, dospělí mimo rodinu…) • rozvoj sociální role, „záměru“ TTěělesný vývoj a vývoj motorikylesný vývoj a vývoj motoriky • Pokračuje rychlý růst (6 – 8 cm a 2 kg ročně; orientačně: váha = věk x 2 + 8, výška = věk x 6 + 77) • Období je ukončeno souběžně s další tvarovou proměnou (2. TP se posuzuje i pomocí tzv. filipínské míry) EmoEmoččnníí vývojvývoj • Souvislost s prudkým rozvojem motorických, poznávacích a řečových schopností • Po počátku uvědomování si sama sebe rozšíření prožívání ve vztahu k druhým • Rozvoj prosociálních emocí • Stále převažují emoce krátkého trvání a mělké hloubky • Labilita emocí, přetrvávají i afektivní výbuchy KognitivnKognitivníí vývojvývoj • Jean Piaget (1896 – 1980) – švýcarský biolog a psycholog – vycházel z pozorování vlastních dětí (měl 3) – strukturalistický přístup ke kognitivnímu vývoji – kognitivní schémata – proces diferenciace probíhá cestou asimilace a akomodace KognitivnKognitivníí vývojvývoj –– ffááze dleze dle PiagetaPiageta • období senzomotorické inteligence (do 2 let) – velká role vrozených dispozic, vše probíhá „tady a teď“, vytváří se pojetí trvalosti objektu; „kruhový vývoj“ • předoperační období (2 – 7 let) – předpojmové a symbolické myšlení (2 – 4 roky):egocentrismus, animismus, dosud ne kategorie, logika, hierarchie, neschopnost správně posoudit fyzikální vlastnosti věcí – názorné a intuitivní myšlení (4 – 7 let): intuitivní souvislosti – role bezprostředního vnímání, fantazie, naivních představ, schopnost vnímat v daném okamžiku pouze jeden aspekt problému následují: • období konkrétních operací (7 – 12 let): vzniká logické myšlení, schopnost grupovat operace – pojmout více aspektů problému, schopnost třídění, řazení, hierarchizace • období formálních operací (rozvoj od 12 let):abstraktní myšlení, dedukce, abstrakce Role a vývoj hryRole a vývoj hry • Hra jako „příprava“ na reálný život • Hra jako smysluplná činnost sama o sobě • Hra vs. experimentace (V. Příhoda) – experimentace vzniká sama ze situace, je nepředvídaná, nahodilá…; hra má cíl, souvislosti, průběh včetně ukončení… • Funkční a činnostní hry: procvičování tělesných funkcí ve složitějších formách • Konstrukční - realistická hra (stavění, kreslení…) • Symbolická – iluzívní hra („kuchyně se stane lesem a štokrle medvěděm…“) • Rolová – úkolová hra (prodavač, popelář, princezna prezident…) • Sociálně: hra paralelní – společná/asociativní - kooperativní