Plán lekce Předmět (či název kurzu, ve kterém byla lekce realizovaná): socped Délka lekce: 90 minut Datum: 2.10.2013 Počet studentů/ žáků: 15 Věk studentů/ žáků: 20 Realizátoři: vodarna Před lekcí: zamyslete se hlavně nad těmito tématy ↓ MOTIVACE 1. Proč je právě toto téma významné? Vzhledem k cílům semináře je důležité znát i možnosti, které skýtá dobrovolnictví v zahraničí. 2. Jak souvisí s tím, co jsem studenty už naučil/a a co budu učit? Opět více rozkryjeme možnosti a praktické otázky dobrovolnictví. 3. Jaké příležitosti ke kritickému myšlení téma nabízí? CÍLE 4.Co konkrétního se studenti naučí a čemu porozumí? Studenti pochopí, jaké je to být doborovolníkem v zahraničí. 5.Jak studenti naloží s tím, co se naučí či pochopí, k čemu konkrétně jim to bude? NEZBYTNÉ PŘEDCHOZÍ ZNALOSTI A DOVEDNOSTI 6. Co musí studenti předem vědět a umět, aby plánovaná hodina měla pro ně smysl? Plánování vlastní lekce: zde detailně popište, jak samotná lekce probíhala, jaké jste zařadili aktivity na motivaci tématu, jak hodina probíhala, jak jste téma reflektovali? Také prosím napište, jak dlouho které části trvaly (přibližně). ÚVOD: MOTIVACE/ EVOKACE 7.Jak zjistím jejich dosavadní znalosti o tématu? (jakou metodu použiji? Jak dlouho?) V úvodu tři lidi předvedou svoje prezentace. Špióni na slova: Afrika, dobrodružství, samostatnost, školství, tolerance, kultura, stereotyp, dobrovolník (formou pantomimy mají studewnti za úkol slova uhádnout, jsou rozděleni na dvě skupiny). Diskuse: 1. Máte někdo nějakou zkušenost s dobrovolnictvím v zahraničí? 2. Víte, na koho se v této věci obrátit? 3. Co si myslíte, že je nutné pro dobrovolníka v zahraničí umět/ znát? 4. Jaké jsou podle Vás podmínky k dobrovolnictví v zahraničí? 5. Co získá doborovolník soují zahr. zkušeností? PRŮBĚH LEKCE: UVĚDOMĚNÍ SI VÝZNAMU INFORMACÍ/ PŘEDÁNÍ INFORMACÍ, PROŽITKU 8. Jakým způsobem budou studenti zkoumat téma lekce, její obsah? (jakou metodou? Jak dlouho?) Čtení textů Dopisy ze Zambie formou Skládankového učení: Ø V DOMOVSKÝCH SKUPINÁCH Žáci jsou v domovských skupinách (čtyřčlenných, maximálně pětičlenných). Učitel žákům sdělí, že hlavním úkolem bude porozumět části textu. (Na konci hodiny by měl každý rozumět celému textu.) Členové čtyřčlenných skupin se rozpočítají, kdo má číslo 1, kdo 2, kdo 3 a kdo 4. Ø PŘEROZDĚLENÍ ŽÁKŮ DO EXPERTNÍCH SKUPIN Ø ČETBA TEXTU, PŘÍPRAVA, VOLBA STRATEGIE Nově vzniklé skupiny jedniček, dvojek, trojek a čtyřek jsou „e x p e r t n í s k u p i n y“. Jejich úkolem je přečíst přidělenou část textu, porozumět jí, prodiskutovat, shodnout se na obsahovém shrnutí. Poté je třeba vytvořit strategii, postup, kterými jednotliví experti předají své znalosti po svém návratu do domovské skupiny. (Je to časově náročná činnost.) Ø EXPERTI UČÍ DOMOVSKOU SKUPINU Po práci metodou skládankové učení následuje ověření znalostí v rámci celé třídy: Žáci mohou odpovídat na otázky, které kladou experti v rámci jednotlivých domovských skupin, otázky může centrálně pokládat učitel, žáci mohou individuálně psát na téma zadané učitelem nebo vytvářet sami či ve skupinách produkt, který prokáže míru jejich získaných znalostí. Prezentace dobrovolnictví v zahraničí. ZÁVĚR: REFLEXE 9. Jak povedu studenty k tomu, aby uvažovali o tom, co nového se dozvěděli, co jim lekce přimesla? (jakou metodou? Jak dlouho?) K jakým závěrům bychom na konci hodiny měli dospět? Otázky a odpovědi k tématu. Zpětná vazba: batoh Domácí úkol: Po skupinkách si připraví stručně info, které oganizace v ČR se věnují které oblasti dobrovolnictví: sociální, ekologie, kultura, zdravotnictví, sport, děti a mládež, jiné (co dělají, kdo je cílová skupina, jaké aktivity nabízejí pro zapojení dobrovolníkům). REFLEXE PO LEKCI 1. Jaké byly Vaše první dojmy a pocity z proběhlé lekce? 2. Šlo všechno podle plánu? Pokud ne, proč ne? 3. Udělali byste příště lekci na dané téma stejně? Pokud ne, co byste změnili? 4. Byla hodina podle Vás přínosná pro studenty? Proč ano/ne? (Co si z hodiny studenti odnesli?) 5. Pro žáky/ studenty bylo obtížné .................................................. 6. Pro Vás bylo nejvíce obtížné………………………………... 7. Z hodiny se Vám nejvíce líbilo ….............................................. 8. Po skončení hodiny Vám vrtalo hlavou …................................... 9. Další komentáře: