(SEBE)REFLEXE V PRÁCI UČITELE Seminář k teorii a metodice výchovy Blanka Pravdová Co je to sebereflexe? lvnitřní komunikace se sebou samým lvcítění se do sebe sama lintrospektivní poznávání sebe sama lsebeuvědomování lvýchodisko formování vlastní osobnosti lsynonymum: autoreflexe l(Rudolf Kohoutek, 2007) > REFLEXE versus SEBEREFLEXE lNěkdy jsou oba pojmy zaměňovány. l lSebereflexe vychází z reflexe, je s ní úzce spojena, je její nedílnou součástí. l l Reflexe je považována za vstupní krok k sebereflexi. l lReflexe zahrnuje hodnocení všech jevů, které pedagog pozoruje. l lSebereflexe nám umožňuje uvědomit si, co pro nás reflexe znamená, jak nás ovlivňuje. l lSebereflexi lze rovněž chápat jako konfrontaci našeho reálného Já a ideálního Já. l lV procesu sebereflexe vedeme sami se sebou vnitřní dialog, „rozdvojujeme se“ na Já pozorující (I-self) a Já pozorované (Me-self). > K čemu potřebujeme sebereflexi? •Učitelé mají při plnění úkolů svého povolání značnou svobodu volby. l •Existuje velký prostor pro vlastní soud; situace se proměňují a musí se stále znovu vyhodnocovat. l •Je třeba stále rozhodovat, jak postupujeme, co konáme nebo nekonáme, jaké prostředky používáme. l •Jedna situace volby následuje za druhou. l l(Brezinka, 1996) > Kdy se takovými učiteli nestaneme? l l o obudeme-li přesvědčeni o své neomylnosti o jestliže nebudeme pociťovat zodpovědnost za výsledky své práce o pokud se budeme vyhýbat hodnocení své práce o nebudeme-li respektovat pohled ostatních zainteresovaných osob na průběh a výsledky naší práce o > Funkce sebereflexe l1. poznávací l– uvědomuji si, jaký jsem učitel, jaké mám problémy, jak je řeším l l2. zpětnovazební l– uvědomuji si, jak na mé zásahy v určitých situacích reagují žáci lkolegové, rodiče l l3. rozvíjející l– poskytuje mi náměty k dalšímu sebezdokonalování l l4. preventivní l– mohu promýšlet své budoucí reakce v určitých situacích a vyhnout se tak lpřípadným konfliktům l l5. relaxační l– připomínka příjemných prožitků z pedagogických situací mi učiteli pocit uspokojení > Zdroje a nástroje (sebe)reflexe 1.vztahující se k vlastní osobě Øsebetázání, vnitřní dialog Øpedagogický deník Øpedagogické portfolio Øvideozáznam vlastní hodiny ØSWOT analýza l l 2.vztahující se k žákům Ørozhovor s žákem Ødeník žáka Øevaluační dotazník Ørozbor prací žáka či souhrnných výsledků žáka l l l l l l > Zdroje a nástroje (sebe)reflexe II 3.ve vazbě ke kolegům Ørozhovor s kolegou Øvlastní hospitace v hodině kolegy, včetně virtuální hospitace Øhospitace kolegy v mé hodině Ørozhovor se studenty VŠ a oborovým didaktikem po tzv. náslechu l 4.související s rodiči žáka Ørozhovor s rodiči žáka Øevaluační dotazník - 5.nadřízení Øhospitace ředitele školy, zástupce ředitele školy či pověřeného pracovníka Øhospitace inspektora České školní inspekce Øvýsledky a rozbor srovnávacích testů žáků, jež vyučujeme l l l > Fáze reflexe lALACT MODEL, podle KORTHAGENA 4_reflection_en_1-81b4f korthagen,-fred_tcm108-264127 > ALACT model -zkratka pochází z počátečních písmen názvů jednotlivých fází -popisuje ideální proces reflexe -rozlišuje pět fází procesu: (1)akci, (2)pohled zpět na akci, (3)uvědomění si základních aspektů, (4)vytváření alternativních postupů v jednání, (5)pokus, který je zároveň novou akcí, a proto i startovací čárou nového cyklu. lReflexe se provádí v krocích 2,3 a 4 pomocí tří základních otázek: l2. krok: Co se stalo? l3. krok: Co pro mne bylo důležité? l4. krok: Co si stanovím pro další kroky? > Sebetázání – otázky podporující sebereflexi, Chris Kyriacou (2008) lUvažuji pravidelně o své současné činnosti lz hlediska toho, které její stránky by lbylo dobré dále rozvíjet? l lVyužívám přiměřeným způsobem výsledků l(vlastního) hodnocení svých hodin pro plánování lbudoucích činností? l lVyužívám metody systematického sběru údajů o své každodenní činnosti, které by mi mohly pomoci? l lSnažím se být stále v kontaktu s vývojem oboru a osvojovat si nové poznatky z oblasti vyučování, učení a hodnocení ve škole, které mohou mít praktické důsledky pro mou činnost? l lVyužívám škálu různých metod pro rozvoj konkrétních pedagogických dovedností (účast na seminářích, dílnách, četba odborné literatury, spolupráce s kolegy)? null > lPokud se podílím na nějaké formě hodnocení práce učitelů, využívám maximálně toho, jak v rámci tohoto programu mohu rozvíjet svou vlastní činnost? l lJak dokážu pomáhat svým kolegů s hodnocením a zlepšováním jejich práce ve třídě? l lPrověřuji pravidelně organizaci svého volného času a úsilí tak, abych dosahoval(a) lepších výsledků? l lVyužívám různé užitečné strategie a techniky pro efektivní zvládání stresu a jeho zdrojů? l lPomáhám vytvářet ve škole ovzduší vzájemné podpory, které usnadňuje otevřený rozhovor o problémech a jejich řešení? l l > SWOT ANALÝZA UČITELE Moje současné silné stránky STRENGHTS Moje současné slabé stránky WEAKNESSES Příležitosti, které pro sebe vidím do budoucna OPPORTUNITIES Hrozby, kterých se do budoucna obávám THREATS Pedagogický deník l23. 2. l Myslím, že hodina byla dobře koncipovaná. Troskotalo to ale na lneukázněnosti studentů. Z toho jsem byla docela zklamaná. I když si lmyslím, že v druhé části jsem je přiměla pracovat a trochu přemýšlet. Ale ldost jsem z nich cítila, že mě mají tak trochu „na háku“. Nicméně doufám, že ljsem je moc nenudila a že si něco snad i odnesli. Na příště (i když už je mít lnebudu) bych se snažila studenty více zaúkolovat. Na diskuzi je jich lopravdu hodně. Té bych potom mohla věnovat čas v kratší části hodiny. Asi lbych se k nim pro příště snažila přistupovat více autoritativně. l l Nevím, jak mě vnímali studenti, ale myslím, že jsem působila zmateně. lProstor třídy mi na sebevědomí moc nepřidal. Neustále jsem podlézala pod lplátnem. Nakonec jsem nevybírala papíry s odpověďmi. (Pro mě to v lpodstatě nebylo ani tak důležité, jsem ráda, že něco napsali. Ale působilo to lurčitě nedůsledně). Pak jsem také zjistila, že jsem udělala docházku, ale lzapomněla jsem zapsat do třídnice. Takže celkový dojem z hodiny je asi ldost rozpačitý. > Deník žáka l28.5. lRáno jsme měli budíček v sedm. Budil pan Mrázek. Já vstala hned, ale Míša laž po patnácti minutách. Balili jsme a na snídani jsme mnozí přišli o pár lminut později. Po snídani jsme dobalili a znovu jsme měli zpětnou vazbu ls Ijáčkem. Tentokrát všichni dohromady. Paní profesorka rozdala několik ldiplomů, jeden mám taky; s Marií jsme byly nejlepší básnířky. Ona napsala ljednu, já pět básní. Po tom, co jsme ji skončili, nás pozvali na promítání lfotek. Byly moc vtipné, ale u každé, kde jsem byla já, jsem říkala: „Kyselinu lsírovou!!!“ Ani jsme se nestihli dodívat na fotky a už jsme museli nosit do lautobusu. Rozloučili jsme se s Jančou a Tomášem, někteří dostali látkové frisbee, co se dobře používalo jako vějíř, a nastoupili. Byli jsme smutní. > Profesní portfolio učitele lViz http://www.nuov.cz/uploads/AE/evaluacni_nastroje/09_Profesni_portfolio_ucitele.pdf l > Videozáznam vlastní hodiny lVirtuální hospitace – projekt Výzkumného ústavu pedagogického l lDostupný z lhttp://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/10223/virtu llni-hospitace-vychova-k-obcanstvi-prava lditete.html/#video_hospitace l > Sebereflexe jako každodenní součást práce učitele? l - - Měla by být aktivitou Øplánovanou, Øpravidelnou, podporovanou cíleně sbíranými informacemi, Øvycházející z různých zdrojů, a tím usilující o relativní objektivitu, Øs předem stanovenými kritérii, ☺ Øzřetelně dokumentovanou. ☺ Ø Ø > Použité zdroje lBrezinka, W. (1996). Filozofické základy výchovy. Praha: Zvon. l lKAŠPAROVÁ, Eva. SWOT analýza jako nástroj kvalifikované sebereflexe učitele. Metodický portál: Články [online]. 03. 08. 2007, [cit. 2012-11-16]. Dostupný z WWW: . ISSN 1802-4785. l lKorthagen, F., Kessels, J., Koster, B., Lagerwerf, B. & Wubbels T. (2011). Jak spojit praxi s teorií: Didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido. l lKyriacou, CH. (2008). Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 2008. l lPravdová, B. Virtuální hospitace - Výchova k občanství: Práva dítěte. Metodický portál: Články[online]. 31. 01. 2011, [cit. 2012-11-16]. Dostupný z WWW: . ISSN 1802-4785. l lŠvec, V. (1999). Pedagogická příprava budoucích učitelů : problémy a inspirace. Brno: Paido. l lŠvec, V. (2004). Sebereflexe učitelova výchovného působení. In S. Střelec (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno: PdF MU. § § >