AGRESIVITA ŠIKANA 2. seminář Teorie a metodiky výchovy AGRESIVITA VE ŠKOLE NETRADIČNÍ POHLED: „RVAČKA JAKO KULTURNÍ FORMA“ ¢ ¢HRY S NÁSILÍM ¢ - slovník dětí vs. slovník dospělých ¢ - charakteristika rvačky jako kulturní formy ¢SCÉNÁŘ A STRATEGIE HER S NÁSILÍM ¢ - provokace – honička – zápas ¢ - hranice hry ¢ - teatrální prvky ¢ - slovník her s násilím ¢NÁSILÍ U DÍVEK MIMO ROLI: HELENA ¢„Fanda se proboxovává z hloučku, pohyby jsou teatrální – hraje si. Střetává se se Tomášem a buší do něho jako do boxovacího pytle. Volá: “Jsem automatická mlátička.” Tomáš před ním ustupuje k lavicím a otáčí se k Fandovi zády. Přichází Helena a dává Fandovi ránu. Fanda ale neví co má dělat, tak odchází na chodbu. Helena ho však následuje. Fanda před ní utíká, vrací se do třídy. Zde ho Helena pošťuchuje, opírá Fandu o zeď a bouchá ho. Fanda volá: “Pani učitelko pomoc. Pokus o znásilnění.” Helena si ještě do něj ¢ plácne a jde pryč.“ (19.4.2001) AGRESIVITA JAKO PROBLÉM ¢ ¢Ukázka tří případových studií ¢ ¢ ¢ ¢KDY JE AGRESIVITA PROBLEMATICKÁ? ŠIKANA JAKO EXTRÉMNÍ PODOBA AGRESIVITY ¢Šikana: prosazováním interpersonální síly přes agresivitu. Zahrnuje negativní fyzický nebo verbální akt, způsobuje úzkost oběti, je opakovaný v průběhu času a zahrnuje sílu lišící se mezi šikanujícími a jejich oběťmi ¢Hledání hranic agresivity a šikany – 5P šikany: ¢ 1. Power ¢ 2. Persistence ¢ 3. Peers ¢ 4. Purpose ¢ 5. Perception ¢ ¢ PROJEVY ŠIKANY ¢přímé projevy: ¢ posměch (přezdívky, nadávky, hrubé žerty) kritika, příkazy, kterým se dítě podřizuje, strkání, bití, kopání ¢nepřímé projevy: ¢ dítě je často samo, je ustrašené, zhoršuje se jeho školní prospěch, má poškozené věci, vyhledává přítomnost dospělých osob… ¢ VYŠETŘOVÁNÍ ŠIKANY ¢pravidla vyšetřování šikany ¢1. Chránit zdroj informací ¢2. Prozradit co nejméně o tom, co nám je a není známo ¢3. Vyslechnout poškozeného, obviněného a svědky každého zvlášť ¢4. U rozhovoru s obviněným je možné využít „taktiku výslechu“ ¢5. Všechny výpovědi pečlivě zaznamenat. POSTUP VYŠETŘOVÁNÍ ¢Seřaďte jednotlivé kroky: ¢Ochrana oběti ¢Rozhovor s agresory ¢Rozhovor s informátory a oběťmi ¢Nalezení vhodných svědků ¢Rozhovory se svědky K ZAMYŠLENÍ 1)Jaké funkce může plnit agresivita v kolektivu žáků základní školy? 2)Jak se může lišit pohled na agresivitu z perspektivy dětí a dospělých? 3)Kdy se agresivita ve škole stává problematickou? 4)Kde jsou hranice agresivity a šikany ve školní třídě? 5)Jak by měl učitel šikanu ve školní třídě řešit? 6) ÚKOL NA PŘÍŠTĚ: ¢Četba textu: ¢ MOCENSKÉ KONSTELACE VE ŠKOLNÍ TŘÍDĚ IV: KDYŽ NASTANE TAHANICE ¢ (Komenský, roč. 137, č. 4)